4.0از 5

کتاب جاذبه و دافعه علی

کتاب
دسته بندی
مرتضی مطهری
نویسنده
صدرا
ناشر
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب جاذبه و دافعه علی، با قلم شیوا و روان علامه شهید مرتضی مطهری به رشته تحریر درآمده و در انتشارات صدرا منتشر و در دسترس علاقه مندان به کتاب های تاریخی و مذهبی قرار گرفته است.

    معرفی کتاب جاذبه و دافعه علی

    سبب دوستی و محبت علی در دل ها چیست؟
    رمز محبت را هنوز کسی کشف نکرده است؛ یعنی نمی توان آن را فرموله کرد و گفت اگر چنین شد چنان می شود و اگر چنان شد چنین، ولی البته رمزی دارد. چیزی در محبوب هست که برای محب از نظر زیبایی خیره کننده است و او را به سوی خود می کشد. جاذبه و محبت در درجات بالا «عشق» نامیده می شود.
    تشخص و منش بزرگ و وسیع مولای مسلمین علی (ع) پهناورتر از آن می باشد که شخصی و یا اشخاصی بتوانند در تمام جهات آن امام بزرگوار، سخنوری نمایند. یکی از این جنبه ها، اثر گذاری بر افراد می باشد و به تعبیر دیگر «جاذبه و دافعه» قدرتمند وی است.
    کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) برگرفته از چهار سخنرانی از استاد شهید مطهری در سال 1346 شمسی که در حسینیه ارشاد صورت گرفته می باشد.

    خلاصه کتاب جاذبه و دافعه علی

    خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) درباره «دعوت ها» چنین می فرمایند:
    دعوت هایی که در میان بشر پدید آمده، همه یکسان نبوده و شعاع تأثیر آن ها یکنواخت نیست. بعضی از دعوت ها و سیستم های فکری یک بعدی است و در یک سو پیش رفته است؛ در زمان پیدایش اش قشر وسیعی را فرا گرفته، میلیون ها جمعیت پیرو پیدا کرده است اما بعد از زمان خویش دیگر بساط هستی اش برچیده شده و به دست فراموشی سپرده شده است.
    و بعضی دو بعدی است، شعاعشان در دو سو پیش رفته است؛ همچنان که قشر وسیعی را فرا گرفته، در زمان ها نیز پیشروی کرده. برد آن تنها در بعد مکانی نبوده است، بعد زمان را نیز فرا گرفته است.
    و بعضی دیگر در ابعاد گوناگون پیشروی کرده اند؛ هم سطح وسیعی از جمعیت های بشر را فرا گرفته و تحت نفوذ خویش قرار داده اند و در هر قاره ای از قاره ها اثر نفوذ آن ها را می بینیم و هم بعد زمان را فرا گرفته یعنی مخصوص یک زمان و یک عصر نبوده، قرن های متمادی در کمال اقتدار حکومت کرده اند و هم تا اعماق روح بشر ریشه دوانده و سرّ ضمیر افراد را در اختیار قرار داده و بر عمق قلب ها حکومت کرده و زمام احساس ها را در دست گرفته اند. این گونه دعوت های سه بعدی مخصوص سلسله ی پیامبران است.
    کدام مکتب فکری و فلسفی را می توان پیدا کرد که مانند ادیان بزرگ جهان بر صدها میلیون نفر در مدت سی قرن و بیست قرن و حداقل چهارده قرن حکومت کند و به سرّ ضمایر افراد چنگ بیندازد؟! 
    جاذبه ها نیز اینچنین اند؛ گاهی یک بعدی و گاهی دو بعدی و گاهی سه بعدی هستند.
    جاذبه ی علی (ع) از قسم اخیر است. هم سطح وسیعی از جمعیت را مجذوب خویش ساخته و هم به یک قرن و دو قرن پیوسته نیست بلکه در طول زمان ادامه یافته و گسترش پیدا کرده است. حقیقتی است که بر گونه ی قرون و اعصار می درخشد و تا عمق و ژرفای دل ها و باطن ها پیش رفته است آن چنان که بعد از قرن ها که به یادش می افتند و سجایای اخلاقی اش را می شنوند اشک شوق می ریزند و به یاد مصائبش می گریند تا جایی که دشمن را نیز تحت نفوذ قرار داده و اشکش را جاری ساخته است. و این قدرتمندترین جاذبه هاست.
    از اینجا می توان دریافت که پیوند انسان با دین از سبک پیوندهای مادی نیست بلکه پیوند دیگری است که هیچ چیز دیگر چنین پیوندی با روح بشر ندارد.
    کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) به موضوعات و عناوینی نظیر؛ قانون جذب و دفع، جاذبه و دافعه در جهان انسان، اختلاف انسان ها در جذب و دفع، علی، شخصیت دونیرویی، نیروی جاذبه ی علی علیه السلام، جاذبه های نیرومند، تشیع، مکتب محبت و عشق، اکسیر محبت، حصار شکنی، عشق، سازنده یا خراب کننده؟، محبت و ارادت به اولیاء، نیروی محبت در اجتماع، ترین وسیله ی تهذیب نفس، نمونه هایی از تاریخ اسلام، حب علی در قرآن و سنت، رمز جاذبه ی علی، نیروی دافعه ی علی علیه السلام، دشمن سازی علی، ناکشین و قاسطین و مارقین، پیدایش خوارج، اصول عقاید خوارج، عقیده ی خوارج در باب خلافت، عقیده ی خوارج درباره ی خلفا، انقراض خوارج، شعار یا روح؟، دموکراسی علی، قیام و طغیان خارج، ممیزات خوارج، سیاست قرآن بر نیزه کردن، لزوم پیکار با نفاق، علی امام و پیشوای راستین و غیره پرداخته و به بررسی آن ها می پردازد.

    دانلود کتاب جاذبه و دافعه علی

    نسخه الکترونیک کتاب جاذبه و دافعه علی را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید وسپس در کتابخوان فراکتاب آن را مورد مطالعه قرار دهید.

    برشی از متن کتاب

    رمز جاذبه علی

    علی محبوب دل ها و معشوق انسان هاست، چرا؟ و در چه جهت؟ فوق العادگی علی در چیست که عشق ها را برانگیخته و دل ها را به خود شیفته ساخته و رنگ حیات جاودانی گرفته است و برای همیشه زنده است؟ چرا دل ها همه خود را با او آشنا می بینند و اصلاً او را مرده احساس نمی کنند بلکه زنده می یابند؟
    مسلماً ملاک دوستی او جسم او نیست، زیرا جسم او اکنون در بین ما نیست و ما آن را احساس نکرده ایم. و باز محبت علی از نوع قهرماندوستی که در همه ی ملت ها وجود دارد نیست. هم اشتباه است که بگوییم محبت علی از راه محبت فضیلت های اخلاقی و انسانی است و حب علی حب انسانیت است. درست است که علی مظهر انسان کامل بود و درست است که انسان نمونه های عالی انسانیت را دوست می دارد اما اگر علی همه ی این فضایل انسانی را که داشت می داشت: آن حکمت و آن علم، آن فداکاری ها و از خودگذشتگی ها، آن تواضع و فروتنی، آن ادب، آن مهربانی و عطوفت، آن ضعیف پروری، آن عدالت، آن آزادگی و آزادیخواهی، آن احترام به انسان، آن ایثار، آن شجاعت، آن مروت و مردانگی نسبت به دشمن و به قول مولوی:
    در شجاعت شیر ربّانیستی در مروّت خود که داند کیستی؟ آن سخا و جود و کرم و ... اگر علی همه این ها را که داشت می داشت اما رنگ الهی نمی داشت، مسلماً این قدر که امروز عاطفه انگیز و محبت خیز است نبود.
    علی از آن نظر محبوب است که پیوند الهی دارد. دل های ما به طور ناخودآگاه در اعماق خویش با حق سر و سرّ و پیوستگی دارد و چون علی را آیت بزرگ حق و مظهر صفات حق می یابند به او عشق می ورزند. در حقیقت پشتوانه ی عشق علی پیوند جان ها با حضرت حق است که برای همیشه در فطرت ها نهاده شده و چون فطرت ها جاودانی است مهر علی نیز جاودان است.
    نقطه های روشن در وجود علی بسیار است اما آنچه برای همیشه او را درخشنده و تابان قرار داده است ایمان و اخلاص اوست و آن است که به وی جذبه ی الهی داده است.
    سوده ی همدانی، بانوی فداکار و دلباخته ی علی، در مقابل معاویه بر علی درود فرستاد و در وصفش گفت:
    صَلَّی الْإِلهُ عَلَی رُوحٍ تَضَمَّنَها قَبْرٌ فَأَصْبَحَ فِیهِ الْعَدْلُ مَدْعُونا قَدْ خَالَفَ الْحَقَّ لَا یَبْغَی بِهِ بَدَلا فَصَارَ بِالْحَقِّ وَ الْإِیمَانِ مَقْرُونا درود خداوند بر روانی باد که او را خاک بر گرفت و عدل نیز با وی مدفون گشت.. .

    خرید کتاب جاذبه و دافعه علی

    نسخه چاپی کتاب جاذبه و دافعه علی را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و پس از دریافت کتاب از محتوای ارزشمند آن بهره وافی و کافی ببرید.

    دانلود کتاب جاذبه و دافعه علی

    مشخصات کتاب جاذبه و دافعه علی در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: صدرا
    نویسنده: مرتضی مطهری
    تعداد صفحه: 152
    موضوع: تاریخ اسلام، اسلام و معارف،  امام شناسی، دین پژوهی 
    قالب: چاپی و الکترونیک