5.0از 5

فلسفه اخلاق شهید مطهری

کتاب
دسته بندی
مرتضی مطهری
نویسنده
صدرا
ناشر
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    فلسفه اخلاق شهید مطهری کتابی با موضوع اخلاقیات و بررسی دیدگاه های اخلاقی مکاتب مختلف از مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری است که توسط انتشارات صدرا منتشر شد. 

    معرفی کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری

    یکی از حوزه های مهم فکری و فلسفی که از قدیم الایام بین فلاسفه مطرح بوده حوزه فلسفه اخلاق است. شهیدمرتضی مطهری یکی از فلاسفه بزرگ اسلامی است که به طور گسترده به این مطالب پرداخته است. فلسفه اخلاق کتابی است که ازپیاده سازی متن سیزده جلسه از سخنرانی های استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری و نیز یاداشت های زیاد ایشان پیرامون اخلاق و فلسفه اخلاق همچنین مطالبی که بعضا در خلال آثار گسترده ایشان نیز آمده است جمع آوری شده و در نهایت به صورت کامل و مشخص یک جا سازی شده و به شکل کتابی جامع در در حیطه موضوعی فلسفه اخلاق در آمده است لازم به ذکر است این اثر به تائید شورای نظارت بر نشر آثار استاد مطهری نیز رسیده است. 

    خلاصه کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری

    بخش اول کتاب شامل ده فصل برگرفته از ده سخنرانی استاد است که در آن فلسفه کلی اخلاق و همچنین فلسفه اخلاق اسلامی و فضایل و رذایل اخلاقی در مکتب اسلام به طور خاص مورد بررسی قرار گرفته است. سه سخنرانی آخر که در بخشی جداگانه آورده شده است به بررسی سه مبحث به شرح زیر پرداخته است: 1_ اخلاق کمونیستی، که بررسی مفهوم تکامل در نظریه مارکسیسم، معنای آزادی و مساوات در این دیدگاه و نقد و بررسی آن پرداخته است. 2_فعل اخلاقی، این بخش نیز به تعریف فعل طبیعی و اخلاقی و تفاوت بین آن دو، معیار اخلاقی خواندن یک فعل از نظر فیلسوفان غربی و از منظرمکتب اسلام می پردازد. 3_مسئله خود و خودپرستی به معنای در نظر گرفتن خود فردی در هر امری و در سطح گسترده تر خود خانوادگی و خود ملی، همچنین بیان ایرادات و نحوه مبارزه با آن ها در اخلاق اسلامی را بیان می کند. 
    شهید مطهری در مجموع مطالب کتاب فلسفه اخلاق به بیان و بررسی حکمت نظری و عملی، بیان ویژگی های حکمت عملی از دیدگاه مکتب اسلام گرایانه، بیان نظریه های اخلاق گرایانه، بررسی مارکسیسم، تحلیل نظرات کانت و ژان ژاک روسوو غیره وهمچنین بررسی مکتب کمونیسم و مکتب منفعت گرایانه و کتب خداپرستی در حوزه اخلاق دستوری و مقایسه این ها با هم می پردازد و در نهایت نظریه بدیع و متقنی به نام نظریه پرستش را ارائه می دهد.

    خرید کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری

    نسخه چاپی کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری را می توانید از سایت فر اکتاب و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

    برشی از متن کتاب

    خوبی و بدی همچون هستی و نیستی است؛ بلکه اساساً خوبی، ‏عین هستی و بدی، عین نیستی است. هر جا که سخن از بدی می‏رود، حتماً پای یک نیستی و فقدان در کار است . بدی یا خودش از نوع نیستی است و یا هستی است که مستلزم نوعی نیستی است؛ یعنی موجودی است که خودش از آن جهت که خودش است، خوب است و از آن جهت بد است که مستلزم یک‏ نیستی است و تنها از آن جهت که مستلزم نیستی است، بد است، نه از جهت دیگر. ما نادانی، فقر و مرگ را بد می‏دانیم. این ها ذاتاً نیستی و عد‏م اند. گزندگان، درندگان، میکرب‏ها و آفت‏ها را بد می‏دانیم. این ها ذاتاً نیستی نیستند؛ بلکه ‏هستی‏هایی هستند که مستلزم نیستی وعدم اند. نادانی، فقدان و نبود علم است. علم، یک واقعیت و کمال حقیقی است؛ ولی جهل و نادانی واقعیت نیست.

    وقتی ‏می‏گوییم نادان، فاقد علم است، چنین معنا نمی ‏دهد که وی صفت خاصّی به نام فقدان علم دارد و دانشمندان آن ‏صفت را ندارند. فقر نیز بی‏چیزی و ناداری است، نه دارایی و موجودی. آن که فقیر است، چیزی را به نام ثروت فاقد است، نه آن که ‏او هم چیزی دارد و آن فقر است.مرگ هم از دست دادن است، نه به دست آوردن‏؛ امّا گزندگان، درندگان و... از آن جهت بد هستند که موجب مرگ یا از دست دادن عضوی یا نیرویی می‏شوند یا مانع‏ رشد و رسیدن استعدادها به کمال می‏گردند. اگر گزندگان، موجب مرگ و بیماری نمی‏شدند، بد نبودند. در حقیقت ‏آن چه ذاتاً بد است، همان فقدان حیات است و اگر درنده وجود داشته باشد و درندگی نکند، یعنی موجب فقدان حیات‏ کسی نشود، بد نیست و اگر وجود داشته باشد و فقدان حیات تحقق یابد بد است.

    دانلود کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری

    نسخه الکترونیک کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری را می توانید از اپلیکیشن فراکتاب خریداری کنید و پس از دانلود در نرم افزار کتابخوان فراکتاب مطالعه نماید.

    دانلود کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری

    مشخصات کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: صدرا
    نویسنده: مرتضی مطهری
    تعداد صفحه: 254
    موضوع: اخلاق، فلسفه و معرفت
    قالب: چاپی و الکترونیک