0.0از 0

کتاب کوری

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب بینایی اثر جذاب و خواندی ژوزه ساراماگو با ترجمه عبدالرضا روزخوش به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات روزگار منتشر شده و در دسترس علاقه مندان به کتاب های داستانی قرار گرفته است. کتاب بینایی در واقع روایت دیگری می باشد که برای شهروندان شهری که «رمان کوری» در آن با رخداد و حوادثی دست به گریبان بوده اند رخ می دهد.

    معرفی کتاب بینایی

    کتاب بینایی ژوزه ساراماگو در واقعیت حکایت و روایت دیگری می باشد که برای شهروندان شهری که «رمان کوری» در آن با رخداد و حوادثی دست به گریبان بوده اند رخ می دهد. «کتاب کوری هجویه ای بر ضد حکومت های به ظاهر دموکرات اما از ته دل مستبد و دیکتاتور تمام است».
    در این کتاب، نویسنده با بی طرفی و شجاعانه به موضوع آگاه سازی در جوامع پرداخته و مشخص و عیان می سازد که این گاه سازی چگونه می تواند برای ملت ها و جوامع به «دو نوع مزیت و معایب» مبدل شود. وی با بررسی «مفهوم آزادی، برابری، نابرابری، قدرت و چگونگی تأثیر گذاری آن‌ ها بر مردم می‌ پردازد».
    اگر علاقه مند به کتاب های «فلسفی و آخرالزمانی» هستید؛ کتاب بینایی گزینه ای مناسب برای مطالعه می باشد.

    خلاصه کتاب بینایی

    نویسنده روایت را از روزی آغاز می کند که به قولی روز انتخابات و روز رای ریزی است که برحسب اتفاق بارانی نیز می باشد.
    اندکی از ظهر گذشته است ولی همچنان کسی برای دادن رای حضور پیدا نکرده است. اشخاصی را که به آن ها مسولیت برگزاری این رای ریزی را داده اند، اقوام و آشنایان خود را دعوت کرده تا برای رای دادن خود را برسانند. ولی گویی احدی نیت و مقصود چنین کاری را ندارد، ولی در یک لحظه هجوم افراد قاطع و پرشوری در مرکز سرازیر گشته و برای رای دادن پای صندوق رفته و رای خود ر داخل آن می اندازند. روز بعد از رای ریزی، رای ها را می شمارند و در پایان کار اتفاقی غیر قابل باوری رخ می دهد، احاد زیادی به هیچ یک از نمایندگان رای نداده اند و فقط «احزاب» توانسته رای ناچیزی را به خود اختصاص دهد.
    «رئیس جمهور و دولت» این رای ریزی را ابطال و خواهان دوباره برگزاری آن شدند. اما این بار هم رای های سفید افزیش می یابد. دولت مردان به ستوه می آیند و سعی دارند با تحت فشار قرار دادن مردم و پرسیدن آن ها که به چه شخصی رای می دهند اوضاع را در دست گیرند که باز هم هیچ نتیجه ای نمی گیرند. در شهر بلوایی درست می شود که وزیر کشور سرچشمه ی آن است و برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری از هیچ خراب کاری از جمله بمب گذاری دریغ نمی کند....

    برشی از متن کتاب

    هلیکوپتر تقریباً ایستاده بود و اتفاقاتی که در پیاده رو می افتاد در صفحه تلویزیون دیده می شد. دو اتومبیل جلو ساختمان توقف کردند. درها باز شد و سرنشینان خارج شدند. مردمی که در پیاده رو منتظر بودند جلو آمدند. گزارشگر فریاد زد:
    - «حالا حالا باید منتظر بدترین ها باشیم!»
    آن ها با هم حرف هایی رد و بدل کردند که شنیده نمی شد. کمی بعد شروع به تخلیه اتومبیل ها کرده با کمک یکدیگر وسایلی را که در یک شب تاریک و بارانی از آنجا خارج شده بود، در زیر نور روشن آفتاب به داخل ساختمان ها بردند.
    نخست وزیر در حالی که مشت محکمی بر میز کوبید، فریاد زد: «کثافت های لعنتی!»
    - «کثافت های لعنتی ... آشغال های عوضی...»
    کلماتی از این قبیل که در حیطه ی علم نجاست شناسی قرار دارند، تنها کلماتی بودند که از ابتدای جلسه و حتی در طول مدت آن، در انتهای ذهن و البته زیر زبان وزراء دفاع و کشور وجود داشت. این دو که به مناسبت موقعیت شغلی خود، نقش مهمی را در فازهای مختلف روند محاصره و عملیات سیاسی سرکوب گرانه دولت از ابتدای آغاز بحران، عهده دار بوده و حتی در آغاز، امید به موفقیت داشتند، حالا کاملاً سرخورده شده بودند. دولت، به ژرفای سرشکستگی و ناامیدی سقوط کرده و به نظر می رسید که تمام توان و روحیه ی خود را از دست داده بود.
    هیچ کدام از این دو نفر، منظور وزیر دفاع و وزیر کشور است، حتی برای لحظه ای به سرنوشتی که می توانست در انتظار این آوارگان و برگشت خوردگان باشد، فکر نکرده بودند. نخست وزیر هم همین وضعیت را داشت که در مورد او واقعاً غیر قابل بخشش است. گزارشگر هلیکوپتر با پیشگویی های وحشتناک خود و با داد و فریاد و صدایی که در آستانه ی گریه بود خبر از یک قتل عام قریب الوقوع می داد. چرا آن ها به این احتمال فکر نکرده بودند؟ اگر چه سرانجام نه در آن ساختمان، بلکه در تمام نقاط شهر، نمونه های تاریخی و بی همتایی از عشق به همنوع، به تصویر کشیده شد و همان سفید بازهای فاسق و جنایتکار، کسانی بودند که به یاری همسایگان خود شتافتند! هر کس به اندازه ی توانش دست همکاری دراز کرد. این بار آن ها بودند که می گفتند؛ «مراقب پیانو باش، مراقب سرویس چای باش، مراقب قاب عکس و بشقاب باش و حواست به پدربزرگ باشد.».. .

    بهترین ترجمه کتاب بینایی

    با توجه به قلم روان مترجم می توان ترجمه حاضر را یکی از بهترین ترجمه های موجود بازار کتاب دانست.

    قیمت کتاب بینایی

    جهت اطلاع از نسخه الکترونیک کتاب بینایی می توانید به سایت و یا نرم افزار فراکتاب مراجعه نمایید. سپس از طریق نرم افزار آن را دانلود و در کتابخوان فراکتاب به مطالعه آن بپردازید.

    نقد کتاب بینایی

    نویسنده کتاب بینایی؛ در این اثر نیز، همچنان برای نقش های داستان خویش نامی نگذاشته و مسئله مورد توجه آن این است که بر خلاف «رمان کوری»، ساراماگو در این اثر از علامت های نگارشی همچون «نقطه و ویرگول» استفاده نموده و به دیگر علامت ها اهمیتی نداده و به همین دلیل جمله ها بلند و دنباله دار مشاهده می شوند.
    نظری از خوانندگان کتاب را در زیر آورده ایم:
    این کتاب خیلی بیشتر و بهتر از کتاب کوری به مسائل حاشیه‌ای مربوط به دولت‌ها می‌پردازد و فساد و کثیف کاری دولت‌ها را به بهترین نحو در آن به تصویر می کشد. با این که اول داستان جوری پیش می رفت که علاقه به خواندنش نشون نمی دادم ولی بعد روال خوبی رو دنبال کرد و بسیار آموزنده و پر محتوا قشنگ کثیف کاری دولت و سیاست رو به ارمغان می‌آورد.

    نویسنده کتاب بینایی

    ژوزه ساراموگو نویسنده و رمان‌نویس برجسته پرتغالی در 16 نوامبر سال 1922 در روستایی نزدیک شهر لیسبون دیده به جهان گشود. او به خانواده ‌ای کشاورز تعلق داشت و پس از طی دوران کودکی با خانواده خود به شهر لیسبون مهاجرت کرد و تحصیلاتش را در همان‌ جا پشت سر گذراند. پدر و مادر ژوزه فقیر بودند به همین دلیل برای او برای امرار معاش و کمک به خانواده به کارهای نیمه وقت و موقت وابسته بود. به همین خاطر او سراغ شغل‌ هایی نظیر آهنگری و مکانیکی رفت. علاوه بر این او به نویسندگی و مترجمی نیز علاقه‌ مند بود و نهایتا سر از روزنامه حزب کمونیست پرتغال در آورد و با عضویت در آن حزب به کار نویسندگی مشغول شد. یکی از ویژگی‌ های ژوزه به کار نگرفتن ایدئولوژی‌ ها و باورهای سیاسی خود در آثارش است. به عبارتی می‌ توان گفت که او هیچ گاه ادبیات را به خدمت ایدئولوژی و آرمان‌ هایش نگرفته است.
    از آثار مهم این نویسنده می‌ توان به رمان کوری، همه نام‌ ها، همزاد و وقفه در مرگ اشاره کرد. ژوزه در سال 1998 و هنگامی که 76 ساله بود به پاس آثار ادبی ارزشمند خود مفتخر به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. برخی از آثار او نظیر کتاب کوری و همزاد، توسط کارگردانان مختلف بر روی پرده سینما نمایش داده شده‌اند. ژوزه در  18 ژوئن سال 2010 در کشور اسپانیا درگذشت.

    دانلود کتاب بینایی

    نسخه الکترونیک کتاب بینایی را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و سپس در کتابخوان فراکتاب آن را مورد مطالعه قرار دهید.

    دانلود کتاب بینایی

    مشخصات کتاب بینایی در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: روزگار
    نویسنده: ژوزه ساراماگو
    مترجم: عبدالرضا روزخوش
    تعداد صفحه: 328
    موضوع: رمان خارجی، داستان خارجی
    قالب: الکترونیک