5.0از 5

کتاب هنر اهل بیت

سیری در باورهای رزمندگان اسلام

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب هنر اهل بیت، سیری در باورهای اعتقادی رزمندگان اسلام به قلم سید حسن منتظرین به نگارش درآمده و توسط انتشارات شهید کاظمی نیز منتشر شد.

    معرفی کتاب هنر اهل بیت

    سال ها از جنگ تحمیلی می گذرد اما همچنان حرف و سخن از جبهه و جنگ که به میان می آید؛ نظرها و افکار به دو دسته تقسیم می شوند؛ عده ای چنان رویایی و خیال پردازانه حکایت حضور و رفتار جوانان آن زمان را توصیف می کنند که گویی رزمندگان جنسی فرای خاک داشته اند و فرشتگانی بوده اند از جنس ماورا که دسترسی به آن ها و جایگاه آن ها برای افراد عادی غیر ممکن است؛ در مقابل عده ای دیگر چنان غیر منصفانه و ناجوانمردانه سخن می گویند که گویی رزمندگان اسلام جاه طلبانی سودجو بوده اند که به امید پست و موقعیت جان فدا کرده اند. حسن منتظرین در کتاب هنر اهل بیت برای روشنگری نسل امروز به دور از هر گونه خیال پردازی و غرض ورزی تلاش کرده است تا باورهای اعتقادی و اعمال رفتاری رزمندگان اسلام را بررسی کند.

    حسن منتظرین در کتاب هنر اهل بیت تمرکز را به جای عملیات های دفاع مقدس روی اعمال و عبادات بی ریای رزمندگان در پشت جبهه ها گذاشته است تا به همه بگوید خط سیر شجاعت از اخلاص و عبادت می گذرد. منتظرین سخن از اعمال خالصانه رزمندگان دفاع مقدس در پشت جبهه ها می گوید، سخن از نمازهای شب، نافله های خالصانه، دعاهای بی ریا و... منتظرین می گوید همین خلوص در شب های بی صدای سنگرها بود که شجاعت ها و پیروزی ها را در خط مقدم ها رقم می زد و تاب و تحمل روزهای سخت اسارت و انواع شکنجه های عجیب و غریب روحی و جسمی را به انسان ها می داد. به اعتقاد وی تنها انگیزه ای که یک رزمنده را به سوی جبهه ها می کشاند؛ روحیه فداکاری و اخلاص بود. تبلور عشق و ارادت به اهل بیت بود که در رفتار رزمندگان نمایان می شد. خلاصه آنچه بر جبهه ها حاکم بود روح معنوی عمیقی بود که در هرکس به قدر توان و ظرفیت وجودی اش از آن برداشت می کرد.

    خلاصه کتاب هنر اهل بیت

    حسن منتظرین اسم کتابش را هنر اهل بیت نامیده است تا بگوید سیره رزمندگان اسلام با اهل بیت عصمت و طهارت یکی بوده است، تا بگوید این معجزه اسلام است که کلام و سیره پیشوایان آن سال ها و قرن ها پس از شهادت شان همچنان اثرگذار است. هدف منتظرین در این نوشتار بیان صریح اعتقادات انگیزه ها و اهداف رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس بوده است. از نظر وی اساس و شالوده جنگ و ماهیت آن انگیزه های دینی و فدا شدن در راه اسلام بود که سیره و روش اهل عصمت و طهارت نیز همین بوده است.
    منتظرین در کتاب هنر اهل بیت بدون جانبداری یا جبهه گیری، به بررسی پایه های اعتقادی و باورهای رزمندگان اسلام می پردازد و نشان می دهد که آن ها اسلام را نه فقط با عقل و جان پذیرفته بودند بلکه راه و روش و سیره رفتاری آن را در اعمال خود پیاده کرده بودند و همین باعث شده بود تا در مدت کوتاهی به درجات عالی معنوی دست پیدا کنند. 
    منتظرین در کتاب هنر اهل بیت می خواهد بگوید گرچه خاک عزیز است اما همه آنچه باعث هجوم خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان ایران زمین به جبهه و آن حجم ایثار و فداکاری شد فقط خاک نبود بلکه اخلاص و شوق شهادت بود. همین شوق و اخلاص بود که باعث شده است مادران شهدا سربلند بگویند اگر بازهم پسری داشتم در راه اسلام فدا می کرد. همین شوق و اخلاص بود که باعث شده است که رزمنده جانبازی که حدود چهل سال بعد از جنگ هنوز روی تخت خوابیده است، همچنان می گوید اگر جانی باشد باز هم در راه اسلام فدا می کنم. 
    رزمندگان اسلام راه و روش اهل بیت را الگوی خود قرار داده بوده اند و هر روایت، حدیث یا نکته ای را که می شنیدند با جان و دل می پذیرفتند و به آن عمل می کردند از جزیی ترین چیزها مثل آداب غذا خوردن و شانه زدن مو و عطر زدن بگیر، تا مطالب مهم تر مثل نماز شب و مطالعه کتاب های اسلامی، مثل امام شهیدمان جان و سر در راه اسلام فدا کردن. رزمندگان در پشت جبهه ها در کلاس عرفان طی طریق می کردند و همین افزایش درجات معنوی، اتفاقات معجزه گونه ای را برای آنها رقم می زد مثل آگاه شدن از زمان و نحوه شهادت، مدد گرفتن از اهل بیت در عالم بیداری یا رویا، برای اجرای عملیات و غیره.
    منتظرین پس از ساعت ها مصاحبه با افرادی که خود در جبهه ها حق حضور داشتند و از نزدیک شاهد لحظات و اتفاقات روحانی و ملکوتی بوده اند که عقل از درک آن ها قاصر است، تعدادی از این خاطرات و لحظه های ناب را جمع آوری کرده است و در کنار بررسی باورهای اعتقادی رزمندگان در جبهه های نبرد این خاطرات را نیزبیان می نماید تا به آنها که هنوز به خلوص جبهه های جنگ شک دارند ثابت کند؛ اشک هایی که در نمازهای شب ریخته می شد، چنان روح رزمندگان را شستشو می داد که دل مبدل به آیینه ای برای جمال یار می شد و در بسیاری از موقعیت ها این دست خدا بود که یاری دهنده رزمندگان اسلام بود.
    منتظرین با این بررسی ها و ارائه مستندات از کسانی که هنوز در قید حیات هستند و شاهدان آن روزگاران اند؛ تلاش کرده است تا زنگار تحریف ازچهره جنگ و رزمنده بزداید و بگوید جنگ ما از نظر محتوا با سایر نبردهای تفاوت داشت و آنچه بر آن حاکم بود شوق شهادت و انگیزه معنوی بود که توانست این شجاعت ها و رشادت ها را رقم بزند. 
    کتاب هنر اهل بیت در 18 فصل به شرح زیر می خواهد به نسل امروز بگوید با افزایش خلوص و پاکی نیت، دستیابی به مراحل بالای معنویت و راه یافتن به عوالم ملکوتی امکان پذیر است. همانگونه رزمندگان دهه 60 در جبهه های نبرد این مسیر را طی را کردند؛ جوانان امروز هم می توانند با دنبال کردن سیره اهل بیت به همان درجات معنوی برسند:
    مبانی معنوی، ویژگی ها، انس، نام و نشان ها، الگوهای رفتاری، توسل، انقطاع، نماز، یاد امیرالمومنین (ع)، فاطمه (س) درمان دردها، سروران جوانان بهشتی، شور حسینی، امام رضا (ع)، امام زمان (عج)، خبر شهادت، ذکر آخر و غفلت

    دانلود کتاب هنر اهل بیت

    نسخه الکترونیک کتاب هنر اهل بیت را می توانید از طریق اپلیکیشن فراکتاب خریداری نمایید و پس از دانلود در کتابخوان فراکتاب مطالعه نمایید.

    برشی از متن کتاب

    این خصلت و ویژگی بارز شهدا بود که کلام خدا و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را با دل و جان باور کرده بودند. ازاین‌رو در مواجهه با آن به طاعت و عمل روی می‌آوردند. صداقت آنان ایجاب می‌کرد تا از ظاهرسازی و تقدس‌مآبی فاصله بگیرند و به محتوا و عمل بیندیشند. آن‌ها سعی می‌کردند آلوده ‌شدن به دنیا را به حداقل برسانند تا هنگام امتحان در شب‌های عملیات آماده و سبک‌بار باشند و به‌راحتی بتوانند از آن جدا شوند.

    برشی دیگر

    مشخصات ظاهری هر اداره، شهر یا جامعه ای مبین روش و منش و روح حاکم بر آن است. بنابراین با دقت در معماری شهرها می توان به تفکر حاکم ب مردم ان شهر پی برد. با دیدن امکانات، وسایل و شرایط محیطی هر ساختمانی می توان به حوزه مسئولیت آن پی برد. و نیز با نگاهی به فهرست یک کتاب از موضوع و محتوای آن می توان آگاه شد. در جبهه نیز هر کس وارد می شد با دیدن رزمندگان و محیط پیرامون آنان به راحتی به روحیات و افکار و عقاید آنان پی می برد چرا که در و دیوار جبهه و تمام فضای آن نشان از روحیات و منویات آنان داشت از نام تیپ و لشکرها و یگان گرفته تا ساختمان ها و مقرها، نوشته های روی دیوار و لباس ها و خلاصه همه و همه نشان از مرام و روحیه و بینش رزمندگان داشت.

    خرید کتاب هنر اهل بیت

     نسخه چاپی کتاب هنر اهل بیت را می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن فراکتاب سفارش داده و خریداری نمایید.

    دانلود کتاب هنر اهل بیت

    مشخصات کتاب هنر اهل بیت در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: شهید کاظمی
    نویسنده: حسن منتظرین
    تعداد صفحه: 193
    موضوع:  خاطرات، شهدا
    قالب: چاپی و الکترونیک