0.0از 0

تحلیلی بر سن مسئولیت کیفری

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب تحلیلی بر سن مسئولیت کیفری

    کتاب تحلیلی بر سن مسئولیت کیفری، اثر علی احمدپور بخوانی؛ در پنج فصل به بررسی مسئولیت کیفری و شرایط تحقق بلوغ می پردازد.

    مقصود از سن مسئولیت کیفری، سنی است که طفل تا قبل از رسیدن به آن، مطلقاً از مسئولیت کیفری مبری بوده و نمی توان با او برخورد جزایی نمود.

    گزیده کتاب تحلیلی بر سن مسئولیت کیفری

    بخش اول: شناخت جرم از نظر مبانی حقوقی
    در مسئولیت کیفری مسائل متعددی مطرح می‌شود مانند شرایط مسئولیت، موانع آن، حدود مسئولیت و.... که هر کدام قلمرو گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و بی‌تردید پرداختن به همه آن‌ها مجالی موسّع را می‌طلبد و این مختصر مقال گنجایش آن را ندارد از این‌رو تنها به یکی از مباحث آن که مربوط به شرایط مسئولیت از یک سوی و مرتبط با موانع آن از سوی دیگر است می‌پردازیم و آن مسئله تحلیل سنّ مسئولیت کیفری است؛ مسئله‌ای که در سالیان اخیر مورد چالش و نقد و بررسی موشکافانه اصحاب حقوق اعم از حقوق دانان، معلمان حقوق، وکلا و صاحبان قلم، واقع شده است و چون این موضوع سابقه‌ای دیرین به درازای عمر آدمی در زمان حضرت آدم علیه السلام و روزهــای آغازین آفرینش انســان دارد، مکاتــب مخـتلف پیرامون آن به بحث و بررسی و کنکاش پرداخته است.

    در قانون مجازات اسلامی سن مسئولیت کیفری با توجه به قانون مدنی 9و 15 سال تمام قمری برای دختر و پسر قرار داده، ارتکاب جرم تا قبل از رسیدن به این سنین فاقد مسئولیت کیفری شناخته می‌شود، در حالی که این سن در تایلند، سوئیس، کویت و چند کشور دیگر7 سال و در زلاندنو، سیرالئون و انگلستان 10 سال، در آلمان و فنلاند14 و 15 سال می‌باشد.

    با این تفاوت که این سن مسئولیت کیفری بوده و سن بلوغ کیفری با آن متفاوت می‌باشد و منظور از سن بلوغ کیفری، سنی است که نوجوان پس از رسیدن به آن معمولاً مشمول مقررات کیفری بزرگسالان خواهد بود و همچون سایر افراد بزرگسال جامعه در قبال کلیه اعمال خلاف قانون خویش مسئولیت تام کیفری داشته و تفاوتی با آنان نخواهد داشت.. .