5.0از 5

حجاب و آزادی روابط

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب "حجاب و آزادی روابط" نوشتۀ علی صفایی حائری است که توسط انتشارات لیله القدر به چاپ رسیده است. این کتاب، با تأکید بر شناخت بشر و نقش آزاد او در جهان هستی، به مسئلۀ حجاب پرداخته است.

    معرفی کتاب حجاب و آزادی روابط

     نگارنده در این اثر، مسئلۀ حجاب، احکام مربوط به آن، مقدار حجاب، برخورد با حجاب، محدوده و رعایت آن را مشروط به عشقی می‌داند که از شناخت و آگاهی زن و مرد نسبت به یکدیگر و نسبت به ملاک‌های عمیق انسانی و دینی نشأت می‌گیرد. به همین خاطر است که در این اثر، حجاب به عنوان مقوله‌ای بسیار گسترده‌تر از پوشش زن و مرد و فراتر از توصیه‌های سطحی معنا می‌گردد.
    اثر حاضر، دستاورد یک دست‌نوشته و دو سخنرانی از استاد علی صفایی حائری است. ایشان در این کتاب، موضوع حجاب و روابط میان زن و مرد در اجتماع را به صورت ریشه‌ای و مبنایی مورد واکاوی قرار داده‌اند. ایشان ابتدا هدف انسان از زندگی در جهان مادی را بررسی و آن‌گاه استعداد او برای رسیدن به مقاصد بی‌پایان را مورد بازبینی قرار داده‌اند. آن‌گاه که مشخص شد تمام تلاش انسان در این جهان برای رسیدن به حق است، چرایی حکم حجاب و حفظ حیا معنا پیدا خواهد کرد. ایشان بعد از تبیین چرایی وجود حکم حجاب به شبهات و ابهامات پیرامون این حکم پاسخ گفته‌اند و در پایان به توضیح حدود حجاب و نحوۀ تبلیغ این حکم در جامعه پرداخته‌اند.
    از منظر ایشان حجاب یکی از میوه‌های اسلام و از ضروریات نگاه توحیدی است که اجرای آن منوط به تعلیم عشق به افراد جامعه است تا درک عمیقی نسبت به اهداف حق تعالی پیدا کنند. آن‌گاه امکان پذیرش دستوراتی مانند حجاب برای افراد فراهم می‌شود.

    شرح کتاب حجاب و آزادی روابط

    حجاب یکی از فروع دین است که به دلیل تأثیرگذاری اجتماعی‌اش، همواره مورد توجه جامعۀ دینی قرار داشته است. این توجه تا جایی پیش رفته است که گاهی به غلط معیار تدین و ایمان بانوان قلمداد می‌گردد. شکی نیست که وجوب حجاب یکی از احکام شرعی است که قرآن و روایات نیز آشکارا بر آن دلالت دارند. اما گاهی از منظر ففقهی با حجاب برخورد می‌شود که در این منظر آن را امری واجب تلقی می‌کنند. گاهی نگاه ما عمق بیشتری یافته و از منظر تربیتی که هدف اساسی دین است نیز به این مقوله پرداخته می‌شود.
    در این نگاه، حجاب به عنوان یکی از مقدمات رشد آدمی معنا می‌یابد و همین معنا همانند روحی آیات و روایات پیرامون حجاب را معنا می‌کند. در این نگاه، ضمن آن‌که تعارض میان برخی روایات با یکدیگر و با سیرۀ معصومین از میان برداشته می‌شود، نقشۀ تحقق این وجوب شرعی و مراحل تربیتی محقق شدن آن نیز معلوم می‌گردد. در این نگاه، مشخص می‌شود که چه ریشه‌ها و زمینه‌هایی نیاز است تا درخت وجود آدمی چنین ثمرۀ ارزشمندی بدهد. از سویی دیگر مشخص می‌گردد که وسعت این مقوله تا کجاست و تنها پوشش زن را در بر نمی‌گیرد. در این نگاه، تمامی شبهاتی که پیرامون حجاب طرح شده‌اند نیز پاسخ خود را خواهند یافت.

    برشی از کتاب حجاب و آزادی روابط

    «این شناخت‌ها و این جهان‌بینی، زمینه‌ای است که عشق و عقیده‌ای به‌وجود می‌آورد و این عقیده زیربنا و ریشه‌ای است برای اجرای احکام. منهای دین، یعنی منهای «زیربناها و شناخت‌ها» و «عشق و ریشه»، چطور می‌توانیم قانون‌ها و احکامی را تحقق بخشیم که انسان را به ایثار و گذشت برساند؟
    وقتی من می‌خواهم انسان را از خودش جدا کنم، باید نیروی قوی‌تری را در وجودش گذاشته باشم. وقتی می‌خواهم او را با بارهایی راه ببرم، باید موتور نیرومندی را در او کار گذاشته باشم؛ وگرنه راه رفتن نیست که غلطاندن است.
    هر عامل و محرکی، مادامی‌که در درون انسان و در دل انسان رخنه نکند و مادامی‌که در آن راه پیدا نکند، نمی‌تواند او را به حرکت وادار کند. می‌شود او را بغلطاند؛ می‌شود او را به زور بکشد؛ ولی نمی‌شود او را راه ببرد. حتی خدا، مادامی‌که در دل من راه پیدا نکند و عشقش در دلم ننشیند، نمی‌تواند محرک من باشد. اکراه و غلطاندن ثمر و نتیجه‌ای ندارد. محرک‌ها مادامی‌که در دل انسان نیامده باشند، شناختشان و سپس عشقشان در دل، جا نگرفته باشد، فقط انسان را می‌غلطانند و به جبر می‌کشند؛ یعنی انسانیت و آزادی او را از او سلب می‌کنند؛ در صورتی که "لا اِکراهَ فِی الدِّینِ"؛ «در دین اکراهی نیست». مادامی‌که این شناخت‌ها و این عقیده‌ها نباشند، عمل و حرکتی نیست. "قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ"؛ این شناخت‌ها تحقق پیدا کرده و آشکار شده است؛ آنچه که استعدادها را رشد می‌دهد و آنچه که استعدادها را می‌بلعد و گم می‌کند.
    دین به‌خاطر این‌که بتواند بار احکام سنگین و نظام‌های وسیع را تحمل کند، به ریشه‌هایی احتیاج دارد و به زمینه‌هایی. این زمینه از تفکر شروع می‌شود؛ تفکر در انسان و در جهان و در نقش انسان در جهان. این بینش و این تفکر و این جهان‌بینی، ما را به عقیده‌هایی می‌رساند و این عقیده‌هاست که می‌تواند نظام‌ها و احکام را به تحقق برساند. مادامی‌که این زمینه و این ریشه نباشد، احکام دوام ندارد؛ عادت و سنت خواهد بود و هیچ سنت و عادتی نمی‌تواند دوام بیاورد؛ ناچار گرفتار ضدسنت‌ها و عصیان‌ها و سرکشی‌ها می‌شود. در جامعه‌های آزاد، ضدسنت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در جامعه‌های بسته، گروه‌های عاصی و سرکش در برابرش قد علم می‌کنند».

    کتاب حجاب و آزادی روابط را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

    خواندن کتاب حجاب و آزادی روابط را به تمام پژوهشگران دین اسلام، پیشنهاد می‌کنیم.

    خرید کتاب حجاب و آزادی روابط

    امکان خرید نسخۀ چاپی کتاب حجاب و آزادی روابط از انتشارات لیله القدر در فروشگاه اینترنتی فراکتاب فراهم است. شما می‌توانید نسخۀ چاپی این کتاب را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این اثر ارزشمند با قیمت مناسب و تخفیف ویژه در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کنند.

    خرید کتاب حجاب و آزادی روابط

    مشخصات کتاب حجاب و آزادی روابط در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: لیله القدر
    نویسنده: علی صفایی حائری
    تعداد صفحه: 62
    موضوع: حجاب
    قالب: چاپی