0.0از 0

توسعه خودانگیخته و تکامل اجتماعی

کتاب
دسته بندی
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب توسعه خودانگیخته و تکامل اجتماعی

    کتاب توسعه خودانگیخته و تکامل اجتماعی نوشته محمدقلی یوسفی می‌باشد و انتشارات کلید پژوه آن‌را به چاپ رسانده است.

    این کتاب محصول بیش از سه دهه مطالعه پژوهش و اندیشه در زمینه مسائل توسعه اقتصادی است که نویسنده با عشق و علا قه و کار شبانه روزی و نگاه مستمر به آخرین یافته‌های علمی در دانشگاه‌های معتبر بین المللی و بهره گیری از نظرات صاحب نظران برجسته این موضوع به پایان رسانده است.

    همان گونه که گفته شد در نوشتن این کتاب نویسنده از نظریات و نوشته‌های صاحب نظران بسیاری بهره فراوان برده که اسامی آن بزرگان در بخش منابع و مآخذ آورده شده است که از همه آن عزیزان سپاسگزارم. مخصوصاً بیشترین اتکا کتاب بر نوشته های دیوید هیوم، آدم فرگوسن، برنارد مندویل، آدام اسمیت، تورنستین وبلن، کارل منگر، لودویگ فون میسز و آگوست فون هایک و پیتر بائر بوده است که نویسنده خود را مدیون نظریات این صاحب نظران برجسته می داند کبه منابع اصلی تحقیق حاضر را تشکیل می‌دهند.

    گزیده کتاب توسعه خودانگیخته و تکامل اجتماعی

    «اقتصادی که امروز می‌شناسیم پدیده‌ای فرهنگی است، محصول تمدن ماست. بااین‌همه، محصول به آن معنی که با قصد قبلی آن را تولید یا اختراع کرده باشیم  نیست- مثل موتور جت یا ساعت. تفاوت در این است که موتور جت یا ساعت را می‌شناسیم- می‌دانیم از کجا آمده است. می‌توانیم آن‌ها را به اجزاء(کم‌وبیش) سازنده‌شان تجزیه کنیم و دوباره سرهم کنیم. می‌دانیم چطور شروع بکار می‌کنند و چطور از کار می‌افتد.

    اما اقتصاد این‌گونه نیست. بسیاری چیزهای آن ناخودآگاه و خودانگیخته و بی‌مهار و برنامه است و از حیطه اختیار رهبر ارکستر خارج است. اقتصاد پیش از آن‌که استقلال خود را به‌صورت یک ‌رشته مجزا بدست آورد در میان زیرشاخه‌های فلسفه – برای مثال  اخلاق – زندگی خوب و خوشی داشت. خیلی از اقتصاددانان نئوکلاسیک وقتی‌که می‌بینند در دنیایی که زندگی می‌کنند که در آن مدل‌های قطعی ریاضی آن‌ها قدرت خود را از دست می‌دهد سرخورده و ناامید می‌شوند. اما در نظر مکتب اتریشی این واقعیت زندگی انسان است که به بشر خوش‌بینی و امید می‌دهد.»