5.0از 5

زندان موصل

خاطرات اسیر آزادشده ایرانی علی‌اصغر رباط‌جزی

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب زندان موصل

    کتاب زندان موصل خاطرات علی اصغر رباط جزی، اسیر آزاده ای که 10 سال در اردوگاه های مختلف یک، دو، سه و چهار موصل بوده را در بردارد. جواد کامور بخشایش، نویسنده کتاب زندان موصل درباره این اثر گفت: علی اصغر رباط جزی شخصیت ویژه ای دارد. وی قبل از انقلاب اسلامی با راهنمایی «محمود ضیاء بشر حق» از گروه منصورون وارد مبارزات سیاسی شد و به زندان افتاد.

     پس از آزادی از زندان ساواک دوباره فعالیت های سیاسی را ادامه داد و اوایل سال 57 در حین مبارزات سیاسی مجروح شد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان فعال عقیدتی به فعالیت های مذهبی ادامه داد و با شروع جنگ تحمیلی در حالی که فقط سه ماه از ازدواجش گذشته بود، عازم میدان نبرد شد و در اولین اعزام در عملیات محرم به اسارت درآمد تا اینکه 26 مرداد 69 به میهن اسلامی بازگشت.

    رباط جزی در اسارت نیز شخصیتی فرهنگی و معلمی دلسوز برای سایر اسرا بود و زیر شکنجه و عذاب بعثی ها نیز به مبارزات فرهنگی خود ادامه می داد. حواشی کتاب زندان موصل به نوعی دایرةالمعارف اسارت است و اطلاعات جامعی را از زندان، اردوگاه های موصل و شخصیت های دوران اسارت بیان می کند. به عبارت دیگر حواشی این اثر منبعی برای شناسایی تاریخ دوران اسارت محسوب می شود.