5.0از 5

کتاب روخوانی قرآن

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب روخوانی قرآن که به نوعی آموزش قرآن روخوانی  سطخ 2 نیز به حساب می آید نوشته ی علی حبیبی می باشد و توسط چاپ و نشر بین الملل منتشر شده است.

    معرفی کتاب روخوانی قرآن

    در احادیث اسلامی برای تعلیم و تعلم قرآن کریم، بسیار سفارش شده و برای آن اجر و پادا فراوانی در نظر گرفته شـده اسـت، و ایـن امـر مسـلمانان را بـر آن داشـته تـا بـه عنوان یک تکلیف الهی، قرآن را بیاموزند و به دیگران نیز آموزش دهند.
    بـرای آمـوزش قرائـت قـرآن، در هـر کشـوری بـا توجه بـه مشـترکات فرهنگـی، الفبـای نگـار و قواعـد امـلا و انشـای آن هـا بـا زبـان عربـی (کـه زبـان قـرآن اسـت)، شـیوه های  متفاوتی به کار گرفته می شود، این شیوه ها با توجه به پیشرفت فنون آموز و ابتکار و خلاقیــت معلمــان مــؤمن و متعهــد، همیشــه در حــال تکامــل و پیشــرفت بــوده و هست. همه می کوشند در کوتاه ترین زمـان، علاقـه‌منـدان را بـا قرائـت صـحیح قـرآن کریم، آشنا سازند تا در پرتو آشنایی با معارف قرآن و بهره گیـری از نـور هـدایت آن، در صراط مستقیم الهی قرار گیرند.
    بـــرای یـــادگیری قرائـــت صـــحیح قـــرآن کـــریم، نخســـت بایـــد بـــا اصـــول کتابـــت و علامت گذاری (روخوانی) قرآن کریم آشنا شد، و پس از آن با یـادگیری قواعـد تجویـد (تلفظ صحیح حـروف بـا رعایـت صـفات ممیزه و محسنه) و وقـف و ابتـدا، قرائـت قرآن را کامل نمود.
    این نوشته برای طلاب سال اول حوزه های علمیه و دانشجویان تهیه شده اسـت و با توجه به این که بیشتر علامت های قرآن، در فارسـی موجـود اسـت و قرآن آمـوزان در دوره های ابتدایی و متوسطه با آن ها آشنا شده اند، تنهـا بایـد بـا کـاربرد عملـی آن هـا در قـرآن آشـنا شـوند، بـرای تحقق ایـن هـدف، بعـد از معرفـی هـر علامتـی، تمرین های فراوانــی در کــلاس بــرای تفهــیم و یــادگیری، و تکلیــف روزانــه بــرای رســوخ در ذهــن آورده ایـم تـا همـە ی علامت هـا بـرای قرآن آمـوزان ملکـه شـده و در ذهـن جـای گیـرد و هـر جای قرآن که با آن روبرو شدند به راحتی بتوانند به صورت صحیح و روان بخوانند.

    خلاصه کتاب روخوانی قرآن

    این نوشته، همان جزوە ی آموزش روخوانی قـرآن کـریم سـطح 2 اسـت و با توجه به این که این کتاب برای طلاب سال اول حوزه های علمیه و دانشجویان تهیـه گردیـده اسـت، در آخـر بعضـی از درس هـا، مطالب تکمیلـی و احکـام شـرعی مربــوط بــه آن درس را در قالب «جهــت مطالعــه» آورده شده تــا علاقمنــدان، ضــمن آشـنایی بیشـتر نسـبت بـه مباحـث هـر درس، توجـه بیشـتری بـه صـحیح خوانی قـرآن کریم نیز داشته باشند.
    مباحثی که در این کتاب به آن اشاره شده است، عبارتند از: آشـــنایی بـــا اصـــول کتابـــت و علامت گـــذاری (روخـــوانی و روانخـــوانی) و تلفـــظ صـــحیح حـــروف (جهـــت قرائـــت صـــحیح نمـــاز) اســـت تـــا قرآن آموزان به راحتی بتوانند قرآن را به صورت صحیح و روان بخوانند و خـود را بـرای مرحلە ی بعد که یادگیری قواعد تجوید و وقف و ابتدا است، آماده سازند.
    هـدف از آمـوزش علامت هـا و قواعـد، تنهـا یـادگیری و حفـظ آن هـا نیسـت. بلکـه تسلط کامل بر صحیح و روانخوانی قرآن کریم می باشد، و با توجه به این که آشـنایی بـا هـر درس، پیش نیـاز درس بعـدی اسـت. از ایـن رو معلمـین محتـرم قبـل از آمـوزش درس جدیـــد، بایـــد از درس قبـــل، ارزشـــیابی داشـــته باشـــند و پـــس از اطمینـــان از یادگیری همە ی قرآن آموزان، به آموزش درس جدید بپردازند.

    برشی از متن کتاب

    برای آموختن هر زبـانی، نخسـت بایـد بـا حـروف و الفبـای آن زبـان آشـنا شـد؛ و بـرای یادگیری قرآن کریم، باید با حروف والفبای قرآن (زبان عربی) آشنا شویم.
    هر زبان از تعداد معینی حرف، تشکیل شده و هر حرف دارای شکل، اسم و تلفظـی خاص است.
    «الفبای زبان عربی»از نظر تعداد، چهار حرف «پ، چ، ژ، گ»، کمتر از الفبـای زبـان فارسی می باشد، در نتیجه «الفبای زبان قرآن 28 حرف» اسـت. و از نظـر شـکل بـه اسـتثنای دو حـرف، بقیـە ی شـکل های آن هیچ گونـه تفـاوتی بـا حـروف فارسـی نـدارد.
    اولـین تفـاوت در شـکل «ة» اسـت کـه در آخـر بعضـی از کلمـات قـرار می گیـرد، مانند « رحمة، حیاة» و دومین تفاوت، شکل حرف کاف آخر «ک» اسـت کـه ماننـد لام آخر « لـْ» نوشته می شود و برای این که با حرف لام، اشتباه نشـود، کـاف غیـر آخـر « کـــ » کوچکی در درون آن قرار می دهند « ک»، مانند: «مالِک».
    و از نظر اسم به استثنای دوازده حرف، اسامی بقیە ی حروف با فارسی یکسان است.

    بهترین کتاب آموزش روخوانی

    کتاب های زیادی با هدف آموزش روانخوانی قرآن توسط نویسندگانی چند نوشته شده است. می توان کتاب حاضر را که در دانشگاه و حوزه علمیه نیز تدریس می شود را یکی از بهترین کتاب های آموزش دانست.

    دانلود کتاب روخوانی قرآن

    نسخه الکترونیک کتاب روخوانی قرآن را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

    دانلود کتاب روخوانی قرآن

    مشخصات کتاب روخوانی قرآن در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: چاپ و نشر بین الملل
    نویسنده: علی حبیبی
    تعداد صفحه: 120
    موضوع: آموزش روخوانی قرآن
    قالب: الکترونیک