0.0از 0

کتاب آموزش تجوید قرآن

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

     کتاب آموزش تجوید قرآن نوشته ی علی حبیبی می باشد و توسط چاپ و نشر بین الملل منتشر و روانه ی بازار کتاب شده است.

    معرفی کتاب آموزش تجوید قرآن

    قرآن، یگانه کتاب آسمانی است که علاوه بر این که تشریع احکام و تکالیف واردە ی در شریعت را بیان می دارد، معجـزە ی خالـده و جاویـد اسلام را نیـز تشـکیل می دهـد. لـذا یگانه کتابی است که هر دو سمت را دارا می باشد و دارای این امتیاز بزرگ است.
    و نیـز ایـن کتـاب آسـمانی، دارای دو جنبـە ی عمـومی و خصوصـی اسـت، از طرفـی بـا مردم سخن گفته و با زبان آنان به گفتگو نشسـته و از طرفـی دیگـر، بـا خـواص سـخن آغـــاز کـــرده اســـت. هـــم تـــودە ی مـــردم از آن بهره منـــد می گردنـــد و هـــم خـــواص از آن استفاده های شایان می برند.
    ایـن از ویژگی هـای قـرآن اسـت کـه در همـە ی جوانب و تمـامی سـطوح، سـخن رانـده و همگان را جواب گفته است.
    از این رو، قرائت و تلاوت قرآن، برای همه فرض و حتم است تا هـم از محتـوای بلنـد آن آگاه گردند و هم از ترنم قرائت آن لذت برند و در نهایت، اعجـاز معنـوی و لفظی آن، هر دو آشکار گردد.
    البته این روشن شدن ها در صورتی است که قـرآن، بـه طور صـحیحی تـلاوت شـود و قاریان قرآن، با سلامت و روانی، آن را بخوانند و قرائت نمایند، کـه در ایـن خصـوص تحقیقـــــاتی انجـــــام شـــــده و از دیـــــر زمـــــان، قواعـــــد و اصـــــولی بـــــرای روانخـــــوانی (صحیح خوانی) قرآن فراهم گردیده که آن را اصطلاحا علـم «تجویـد القـرآن» گوینـد، یعنی: خوب و زیبا تلاوت کردن قرآن، که در سایۀ این علم شریف، فراهم است.
    کتـاب حاضـر، در رابطـه بـا نظام آموزشـی حوزه هـای علمیـه «سـال اول تحصـیلی» و «دانشگاه ها» تهیه شده است و شامل سه بخش روان خوانی، تجوید و وقف و ابتداء می باشد.

    خلاصه کتاب آموزش تجوید قرآن

    «قرآن کریم»، معیار والگو، محک درستی ونادرستی اندیشه واحکام و رفتارهاست. آنچه با قرآن، مخالف باشد بی اعتبار است و تطبیق و هماهنگی هر کلام و ذکری با وحــی الهــی، دلیــل حجیت و اعتبــار آن اســت، از ایــن رو خداونــد متعــال از همــه خواسته اند:«هر قدر برای شما ممکن و آسان است به قرائت قرآن کریم بپردازید»، تا نسبت به معارف قرآن واصول وفروع دین مبین اسلام، آشنایی لازم را پیدا کنند.
    در احادیث اسلامی برای تعلیم و تعلم قرآن کریم، بسیار سفارش شده و برای آن اجر و پادا فراوانی در نظر گرفته شـده اسـت، و ایـن امـر مسـلمانان را بـر آن داشـته تـا بـه عنوان یک تکلیف الهی، قرآن را بیاموزند و به دیگران نیز آموزش دهند.
    بـرای آمـوزش قرائـت قـرآن، در هـر کشـوری بـا توجه بـه مشـترکات فرهنگـی، الفبـای نگـار و قواعـد امـلا و انشـای آن هـا بـا زبـان عربـی (کـه زبـان قـرآن اسـت)، شـیوه های  متفاوتی به کار گرفته می شود، این شیوه ها با توجه به پیشرفت فنون آموز و ابتکار و خلاقیــت معلمــان مــؤمن و متعهــد، همیشــه در حــال تکامــل و پیشــرفت بــوده و هست. همه می کوشند در کوتاه ترین زمـان، علاقـه منـدان را بـا قرائـت صـحیح قـرآن کریم، آشنا سازند تا در پرتو آشنایی با معارف قرآن و بهره گیـری از نـور هـدایت آن، در صراط مستقیم الهی قرار گیرند.
    بـــرای یـــادگیری قرائـــت صـــحیح قـــرآن کـــریم، نخســـت بایـــد بـــا اصـــول کتابـــت و علامت گذاری (روخوانی) قرآن کریم آشنا شد، و پس از آن با یـادگیری قواعـد تجویـد (تلفظ صحیح حـروف بـا رعایـت صـفات ممیزه و محسنه) و وقـف و ابتـدا، قرائـت قرآن را کامل نمود.
    لازمە ی آشنایی با قواعد تجوید، تسلط کامل بر روان خوانی قرآن کـریم اسـت، از ایـن رو بخش اول برای افـرادی تنظـیم گردیـده اسـت کـه تـوان قرائـت قـرآن بـه صـورت روان و بدون غلط را ندارند.
    بخش دوم کتاب، اختصاص به قواعد تجوید دارد؛ ضرورت یادگیری «علم تجویـد» از ایــنجــا شــروع می شــود کــه هــر مســلمانی در هــر یــک از نمازهــای پنجگانــە خــود می بایست دو بار سورە حمد و یکی دیگر از سوره های قران را بخوانـد و اضـافه بـر آن، سایر اذکار نماز نیز باید بـه صـورت عربـی باشـد و چنانچـه حـروف و کلمـات آیـات و اذکار به صورت صحیح تلفـظ نشـوند، باعـث تغییـر در معنـی و موجب بطـلان نمـاز خواهد شد.
    در اهمیـت مساله وقـف و ابتـدا، اضـافه بـر فرمـایش حضـرت علـی در تفسـیر معنای «ترتیل»، علمای قرائـت بـر ایـن عقیده انـد: «کسی که وقف را نشناسد، قرآن خواندن را نمی داند»، از ایـن رو بخـش سـوم و پایـانی بـه فشـرده ای از قواعد وقف و ابتدا به عنوان تتمە مباحث تجوید اختصـاص داده شده است.

    خرید کتاب آموزش تجوید قرآن

    نسخه چاپی کتاب آموزش قران کریم-روانخوانی و تجوید را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

    برشی از متن کتاب

    رسم الخط قرآن های کم علامت
    در ایـن چنـد سـال اخیـر، رسـم الخط جدیـدی بـه نـام «رسـم الخط کم علامـت» رواج پیدا کرده است، پدیدآورندگان این رسم الخط بر این عقیده اند که برای نشـان دادن حروف مدی نیازی به علامت حرکات (فتحه و کسره وضمه) قبـل از حـروف مـدی نیست و خـود «الـف، واو و یـاء» (ا ـ و- ی) دلالـت بـر حـروف مـدی دارنـد و همچنـین بـرای نشـان دادن حـرف سـاکن، نیـازی بـه علامـت سـکون نیسـت و نوشـتن حـرف بدون حرکت، دلالت بر ساکن بودن حرف می کند؛ غافـل از این کـه در کتابـت قـرآن، حروف ناخوانا (ا ـ و ـ ی ـ ل) بسیاری است که نوشـته شـده ولـی خوانـده نمی شـوند و تنها راه تمیز دادن این حروف استفاده از علامت سکون برای حرف ساکن است.

    دانلود کتاب آموزش تجوید قرآن

    نسخه الکترونیک کتاب آموزش قران کریم-روانخوانی و تجوید را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

    دانلود کتاب آموزش قران کریم-روانخوانی و تجوید

    مشخصات  کتاب آموزش تجوید قرآن در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: چاپ و نشر بین الملل
    نویسنده: علی حبیبی
    تعداد صفحه: 320
    موضوع: قرآن شناسی
    قالب: چاپی و اکترونیک