5.0از 5

کتاب حسابرسی داخلی

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب حسابرسی داخلی با محوریت موضوع حسابداری و حسابرسی تالیف بیتا مشایخی و ساسان مهرانی توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. در کتاب حسابرسی داخلی بیتا مشایخی به خوبی توانسته اطلاعات مفید و مورد نیاز یک حسابرس را نظیر تعریف حسابرسی داخلی در سازمان ها و کسب و کارهای امروزی، انجمن حسابرسی داخلی و نقش آن درراهبری شرکت، نقش و جایگاه سازمانی حسابرسی داخلی و ... زیر ارائه دهد.

    معرفی کتاب حسابرسی داخلی

    در گذشته غالبا شرکت ها کوچک بودند، با یک مالک که رئیس و مدیر محسوب می شد و چند کارمند، اما امروزه دیگر مثل گذشته مالکیت و ریاست شرکت‌ها به عهده یک نفر نیست هر شرکت از چندین مالک یا سهامدار تشکیل شده است و نیز هر شرکت ممکن است چندین بخش یا نمایندگی داشته باشد. مدیریت شرکت ها معمولا به عهده هیئت مدیره و مدیر می باشد که از مالکان شرکت جدا هستند. تحولات اخیر شرکت ها و شرایط پیش آمده لزوم نظارت بر فعالیت های مالی شرکت را بیشتر از گذشته نموده است. در این راستا غالبا هر شرکت بخشی به عنوان کمیته حسابرسی دارد که به صورت ماهانه یا سالانه تمامی صورت حساب ها و گردش حساب های مالی را بررسی و در موارد لزوم مشاوره های مورد نیاز را به مدیران شرکت می دهد.
    با توجه به اهمیت بخش حسابرسی، شناخت ویژگی های یک حسابرس، قواعد و قوانین حسابرسی و نیز آموزش دقیق اصول حسابرسی از اهمیت ویژه ای برخورداراست. بیتا مشایخی و ساسان مهرانی در کتاب حسابرسی داخلی برای دانشجویان رشته حسابداری، تمامی حسابداران و حسابرسان شاغل در این عرصه همچنین مدیرانی که تمایل دارند با روال کار حسابرسی آشنایی داشته باشند تا بتوانند نظارت بهتری بر فعالیت ها و عملکرد کمیته حسابرسی داشته باشند نکات و موارد مورد نیاز را بیان نموده اند.

    خلاصه کتاب حسابرسی داخلی

    طبق اعلام و دستوالعمل رسمی سازمان بورس برای تمام شرکت های ثبت شده دراین سازمان نظارت و کنترل داخلی در بخش حسابرسی، شفاف سازی و نظام مندی درامد و هزینه امری لازم الاجرا است.
    یک بخش حسابرسی مستقل و متعهد برای تمام فعالیت های شرکت نظیر مدیریت ریسک ها در عملیات های خارجی، کنترل گزارش های مالی داخلی، مدیریت هزینه وکنترل سود و زیان در هر شرکتی ضروری می نماید. کمیته حسابرسی هیات مدیره یک بازوی محکم برای برنامه های راهبردی هر شرکتی است و نیز بخش حسابرسی داخلی دست راست این کمیته حسابرسی می باشد. به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی کاری در زمینه فعالیت یک حسابرس، و قواعد و اصول صحیح حسابرسی جز ضروریات فعالیت در عرصه می باشد.
    حسابرسی داخلی کتابی است که بیتا مشایخی در آن به عنوان کسی که سال ها در حرفه حسابداری با عناوین مختلفی چون حسابرس مستقل داخلی، مدیر مالی، عضو کمیته حسابرسی و استاد دانشگاه، علم، اطلاعات و تجربه کافی در زمینه حسابرسی را دارد.به خوبی توانسته اطلاعات مفید و مورد نیاز یک حسابرس را نظیر: تعریف حسابرسی داخلی در سازمان ها و کسب و کارهای امروزی، انجمن حسابرسی داخلی و نقش آن درراهبری شرکت، نقش و جایگاه سازمانی حسابرسی داخلی، منشور فعالیت کمیته حسابرسی، لزوم استقلال بخش حسابرسی، ویژگی های یک حسابرس متعهد، برنامه سالانه و برنامه ریزی کاری بخش حسابرسی، نحوه ارائه گزارشگر صحیح مالی و هزاران نکته مفید دیگر را در این کتاب در هشت فصل دهد

    فهرست کتاب

    مقدمه‌ای بر حسابرسی داخلی
     انجمن حسابرسی داخلی IIA
     انجمن حسابرسان داخلی ایران
     راهبری شرکتی 
    مدیریت ریسک 
    کنترل‌های داخلی
     گزارشگری و انتقال نتایج

    برشی از متن کتاب حسابرسی داخلی

    تصور کنید در اتاق کار خود، آرام مشغول انجام وظایف سازمانی هستید؛ یک باره فردی با اجازه درب اتاق را گشوده و داخل می‌شود و خود را به عنوان حسابرسی داخلی معرفی می‌کند و از شما می‌خواهد زمانی را به او اختصاص دهید. در این وضعیت چه حسی به شما دست می دهد؟ حال فرض کنید در موقعیت خاص از فعالیت روزانه‌ای که شما را به شدت تحت فشار و استرس گذاشته است، قرار دارید. برای مثال، یک روز بیشتر تا برگزاری مجمع سالانه شرکت باقی نمانده و شما در حال هماهنگی امـور مرتبط با آن هستید. در این وضعیت اگر با حسابرس داخلی که ده ‌ها سؤال با شما مطرح می‌کند ، رو به رو شوید، چه حالی خواهید داشت؟ می‌توان حدس زد که بارها با این وضعیت و موارد مشابه رو به رو شده اید و احتمالا با خود گفته اید: «این همه مشکل داشتم، با این یکی چه کنم؟» یا «این همه موانع و دست اندازهای اداری و مقرراتی کم بود، این هم اضافه شد!» و سخنانی دیگر

    دانلود کتاب حسابرسی داخلی

    کتاب حسابرسی داخلی pdf و یا به عبارتی نسخه الکترونیک آن را می توانید از طریق اپلیکیشن فراکتاب خریداری نمایید و پس از دانلود آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه نمایید.

    دانلود کتاب حسابرسی داخلی

    مشخصات کتاب حسابرسی داخلی در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: دانشگاه تهران
    نویسنده: بیتا مشایخی، ساسان مهرانی
    تعداد صفحه: 337
    موضوع: اقتصاد و حسابداری
    قالب: الکترونیک