0.0از 0

بازگشت به حیفا

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب بازگشت به حیفا

    کتاب بازگشت به حیفا از مهم‌ترین کتاب‌های غسان کنفانی نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی است. این کتاب با ترجمه انسیه‌سادات هاشمی اولین کتاب از مجموعه‌ای است که انتشارات کتابستان معرفت در دست انتشار دارد، سایر عناوین در دست انتشار که مرتبط با مسئله فلسطین است،‌ عبارتند از:‌ آنجا متولد شدم، تل آویو سقوط کرد، بزرگ‌ترین زندان زمین و...

     بازگشت به حیفا توانسته نمایی از ماجرای «النکبة» را به زیبایی در لباس داستانی بلند به تصویر بکشد. این رمان زندگی یک خانواده فلسطینی را به تصویر می‌کشد که فرزندشان در خانه خوابیده و خود در بیرون از منزل هستند. در این هنگام اسرائیلی‌ها حمله می‌کنند و منزل آن‌ها را مانند دیگر خانه‌ها اشغال می‌کنند.

    بعد از سال‌ها که اشغال مناطق به پایان می‌رسد و مرز‌ها گشوده می‌شوند، این پدر و مادر به خانه پیشین خویش بازمی‌گردند و متوجه می‌شوند که فرزندشان را همان یهودی که خانه‌شان را اشغال کرده بود، بزرگ کرده و نخستین بار فرزندشان را در لباس سربازی یهودی مشاهده می‌کنند. فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی مرحوم «سیف‌الله داد» با اقتباس از این رمان ساخته شده است. 

    گزیده کتاب بازگشت به حیفا

    خانواده‌های فراوانی در فلسطین در آن روزها از هم پاشیدند، مادران زیادی کشته شدند، پدران زیادی مفقودالاثر شدند و هرگز خبری از آن‌ها به خانواده‌هایشان نرسید، سرمایه‌های خانواده‌هایی که با یک عمر تلاش جمع شده بود در ساعاتی به باد رفت، آبرومندان و بزرگانی ناگهان تبدیل به آوارگانی شدند که جز لباس تنشان هیچ به همراه نداشتند؛ و از همه این‌ها بالاتر، عزیزان فراوانی برای همیشه در خاک خفتند.