0.0از 0

کتاب ادبستان کسا

هفتاد نکته تربیتی از حدیث کسا

کتاب
دسته بندی
علی صغیرا
نویسنده
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب ادبستان کساء، با قلم شیوا و روان علی صغیرا به رشته تحریر درآمده و در انتشارات مهرستان منتشر و در دسترس علاقه مندان به کتاب های معارف اسلامی قرار گرفته است. کتاب ادبستان کساء، قطره ای از اقیانوس بی پایان و نامحدود حکمت ها، دانش ها، علوم و معرفت های این حدیث شریفه است.

    معرفی کتاب ادبستان کساء

    کتاب ادبستان کساء، قطره ای از اقیانوس بی پایان و نامحدود حکمت ها، دانش ها، علوم و معرفت های این حدیث شریفه است برای افرادی که در نظر دارند همچون حضرت فاطمه ی زهرا (س) روزگار بگذرانند و شامل 70 نکته و آموزه های تربیتی از «حدیث کساء» می باشد که به بررسی و تحلیل آن ها می پردازد.
    به گفته ی مرحوم آیت الله بهجت؛ در حدیث شریفه ی کساء شگفتی ها و معجزات بی شماری نهفته است و اگر شخصی بتواند آن ها را کشف و درک نماید کاری بس بزرگ انجام داده است و همچنین باور داشته اند که امام زمان مان به دورهمی ها و مجالسی که این حدیث برگزار می شود نگاهی خاص دارند. 
    اگر حب اهل بیت (ع) را دل دارید و دوست دارید طریقه ی آنان را در پیش گیرید؛ کتاب ادبستان کساء، گزینه ای مناسب برای مطالعه و راهنمای عالی در این راه خطیر خواهد بود.  

    خلاصه کتاب ادبستان کساء

    حدیث شریف کساء و ارتباط ذکری و عملی با الفاظ و معانی آن، نمونه ای دقیق و زیبا و کامل از تمسک به ثقلین است. در حالی که نزول آیه ی تطهیر و نیز دلیل، حکمت، کیفیت، مقدمات و مؤخرات نزول آیه را بیان می کند، به تکرار ذکر آن جلسه و یادآوری مرتب معارف و نکات آن توصیه و به تبعیت از راه و روش پنج نور مقدس (ع) تشویق می کند. از این طریق، بر طرف شدن هموم و غموم و غصه ها و نگرانی ها و احاطه ی ملائکه به متذکرین آن و تکریمشان و طلب مغفرت برای آن ها تا لحظه ی تفرقشان را باعث می شود. در نهایت نیز شیعیان به نجات و سعادت و رستگاری نائل می شوند.
    کتاب ادبستان کساء دارای هفتاد نکته ی آموزشی و تربیتی می باشد که به عناوین و موضوعاتی نظیر؛ نقش الگو در تربیت، میزان و ترازوی سنجش رفتار، هدایت و راهیابی از طریق الگوها، سنجش نارسایی ها و کمبودها به کمک الگوها، چند تذکر در باب حدیث کساء، نکات تربیتی حدیث کساء، پذیرش ولایت پدر از سوی فرزند، توجه هم زمان به شخصیت حقیقی و حقوقی پدر، صله رحم، صدا نزدن پدر با نام کوچک، لزوم سلام کردن از سوی وارد شونده، لزوم پاسخ سریع به سلام دیگران، دردمان را به همه نگوییم، یادآوری یاد خدا در زمان ناراحتی، صدا کردن اهل خانه با مهر و عطوفت، صدازدن فرزند به همراه ذکر نام او، درخواست محترمانه از فرزند، بیان دقیق خواسته ها و غیره پرداخته و به بررسی و تحلیل آن ها می پردازد.

    دانلود کتاب ادبستان کساء

    نسخه ی الکترونیکی کتاب ادبستان کساء را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید وسپس در کتابخوان فراکتاب آن را مورد مطالعه قرار دهید.

    برشی از متن کتاب

    انتخاب نام های با مسما برای اعضای خانواده
    اهل بیت (ع) نام هایی زیبا و با مسمی داشتند که هر یک بر وصفی نیکو در وجود مبارک ایشان دلالت می کرد و ناگفته پیداست انتخاب نام نیک در تربیت فرزند بسیار مؤثر است. نام افراد تا پایان زندگی همراه آن ها خواهد بود و چه شایسته که با انتخاب اسامی نیکو و زیبا، اسباب سربلندی فرزندان خود را در کودکی و بزرگ سالی فراهم کنیم. انتخاب نام نیکو برای فرزندان از منظر اهل بیت (ع) آن چنان مهم است که از این انتخاب به عنوان یکی از حقوق فرزند بر پدر یاد می شود. حضرت علی (ع) می فرمایند: «و حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالد أن یُحَسنَ إِسْمَهُ وَیُحَسَنَ أَدَبَه ویُعَلِّمَهُ القُرآنَ» (حق فرزند بر پدر این است که نام او را نیکو قرار دهد و او را خوب تربیت کند و به او قرآن را یاد دهد.) ایشان در کلام دیگری می فرمایند: «فرزند خویش را پیش از تولد نام گذاری کنید. هرگاه نمی دانید پسر است یا دختر، آنان را به تناسب مرد و زن بودن نام گذاری کنید؛ زیرا مردم در هنگامه ی قیامت به نام های خویش خوانده می شوند و فرزندی که سقط شده است و نامی برای او تعیین نکرده باشند، در روز قیامت، پدر را مؤاخذه خواهد کرد.»
    نام ها اگر برگرفته از افرادی باشند که در تاریخ به بزرگ منشی و نیکی از آنان یاد می شود، کودک بعدها در انطباق با نام خویش، هویتی مطلوب و ارزشمند می یابد. همچنین، نامیدن فرزندان به اسامی رسول اکرم (ص) و ائمه ی اطهار (ع) مشمول پاداش الهی و باعث عزت مسلمین و نشانه ی محبت به اهل بیت (ع) است. یکی از راه های زنده نگاه داشتن نام اولیای دین، انتخاب اسامی فرزندان بر اساس اسامی اهل بیت (ع) است. پدر با نام گذاری فرزند به اسامی زیبا و خوب، علاوه برادای حق فرزندان، محبت و علاقه ی خود را به این خاندان ابراز می کند.
    امام رضا (ع) درباره ی اهمیت نام گذاری فرزندان به نام های نیکو و تأثیر آن در زندگی می فرمایند: «لا یَدْخُلُ الْفَقْرُ بَیْتاً فِیهِ اسْمُ مُحَمَّدٍ أَوْ أَحْمَدَ أَوْ عَلِیَ أَوِ الْحَسَنِ أَوِ الْحُسَیْنِ أَوْ جَعْفَرٍ أَوْ طَالِبٍ أَوْ عَبْدِ اللَّهِ أَوْ فَاطِمَةَ مِنَ النِّسَاءِ» (در خانه ای که کسی به نام محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و از زنان به نام فاطمه وجود داشته باشد، فقر و تنگدستی راه نخواهد یافت.» البته ذکر این نکته لازم است که صرف نام گذاری فرزند در رفع فقر کافی نیست؛ بلکه باید از عواملی که باعث ایجاد فقر می شود، پرهیز کنیم. آن حضرت در کلامی راهگشا نیز درباره ی اهمیت نامیدن فرزند به نام «محمد» فرمودند: «الْبَیْتُ الَّذِی فِیهِ مُحَمَّدٌ یُصْبِحُ أَهْلُهُ بِخَیْرٍ وَیُمْسُونَ بِخَیْر» (خانه ای که در آن {فردی با نام} محمد باشد، اهل آن خانه بامداد و شامگاهشان با خیر و برکت توام خواهد بود.)

    خرید کتاب ادبستان کساء

    نسخه ی چاپی کتاب ادبستان کساء را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری نمایید. پس از خرید، کتاب برای شما ارسال خواهد شد.

    دانلود کتاب ادبستان کساء

    مشخصات کتاب ادبستان کساء در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: مهرستان
    نویسنده: علی صغیرا
    تعداد صفحه: 112
    موضوع: اخلاق، دعا و سبک زندگی اسلامی
    قالب: چاپی و الکترونیک