0.0از 0

آیین رسیدگی به خسارات دادرسی با تأکید بر رویه قضایی

کتاب
دسته بندی
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب آیین رسیدگی به خسارات دادرسی با تأکید بر رویه قضایی 

    کتاب آیین رسیدگی به خسارات دادرسی با تأکید بر رویه قضایی، تالیف فاطمه رمضانی می باشد وانتشارات قانون یار آن را منتشر کرده است. این کتاب، درباره رسیدگی به دعاوی در مراجع قضاوتی است که مستلزم صرف هزینه های مختلفی هست و تا حدودی اصل مجانی بودن قضات در اسلام را تحت شعاع قرار داده است.

    این هزینه ها در قالب خسارات دادرسی قابل بحث است. یکی از مصادیق مسئولیت مدنی را می توان خسارات دادرسی قلمداد نمود که بیشتر در حوزه مسئولیت غیر قراردادی مورد بحث قرار می گیرد. نظر به این که خسارات مذکور از توابع دادرسی است در قوانین آ. د. م. موادی به آن اختصاص داده شده است.

    با توجه به ماده 515 ق. آ. د. م. خواهان حق دارد خسارات ناشی از دادرسی را از جمله هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل و هزینه هایی که جهت اثبات دعوا یا دفاع لازم است را ضمن تقدیم دادخواست اصلی یا اثنای دادرسی یا به طور مستقل از خوانده مطالبه کند و همچنین این حق هم برای خوانده وجود دارد که در صورت غیر محق بودن خواهان، خسارات را مطالبه نماید. تصویب ماده 515 ق. آ. د. م. مسبوق به سوابقی است که در کتاب آیین رسیدگی به خسارات دادرسی با تأکید بر رویه قضایی با کاوش در مواضع تدریجی قانونگذار و رویه قضایی مورد بررسی قرار می گیرد.

    گزیده کتاب آیین رسیدگی به خسارات دادرسی با تأکید بر رویه قضایی 

    اصولاً مسئله و موضوع کتاب دارای تعدادی واژه و اصطلاح است که معانی گوناگونی دارند و ناگزیر به تعریف آن خواهیم بود. زیرا ممکن است در بعضی موارد واژه یا اصطلاح ویژه ای مفهومی را به خواننده عرضه کند که اصولاً مورد توجه محقق نباشد یا احتمالاً واژه یا اصطلاحی خاصی برای خواننده، بیگانه و نامفهوم باشد. 


    گاهی برخی مسائل که به ظاهر حل نشدنی تصور می شوند به دلیل عدم وضوح مفاهیم است و اگر بدانیم مقصود از اصطلاحات یا واژه هایی که در بیان آن ها به کار رفته چیست، حل شدنی بود. بنابراین تعریف باید طوری باشد که فضای مفهوم به طور پایدار تثبیت شود تا همه ی افراد از آن مفهوم فقط یک مطلب را بفهمند و امکان تغییر مفهوم و تعبیرهای گوناگون از آن وجود داشته باشد و مفاهیم باید آن قدر دقیق باشد که بتوان آن مفهوم را به سادگی بررسی کرد.