0.0از 0

بررسی تطبیقی جرم پول شویی در نظام کنونی

کتاب
دسته بندی
علی رزمان
نویسنده
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب بررسی تطبیقی جرم پول شویی در نظام کنونی 

    کتاب بررسی تطبیقی جرم پول شویی در نظام کنونی اثر علی رزمان می باشد و انتشارات قانون یار آن را منتشر کرده است.این کتاب به بررسی یکی از بحرانی‌ترین جرایم مالی و اقتصادی و نحوه‌ی مبارزه با آن پرداخته است.

    از زمانی که پدیده های اجتماعی متحول شده و مؤلفه های جدیدی، نظیر گسترش جمعیت و تنوع اجتماعات، علوم و فنون، تغییرات سبک زندگی، شهرنشینی، صنعتی شدن و ... پا به عرصه ی ظهور گذاشتند، زمینه های تغییر این اجتماع به شکل دولت کشور فراهم شد، و سپس در کنار جوامع ملی مقدمات تشکیل جامعه ی بین المللی اولیه که مخلوق اراده ی دولت ها و ناشی از حضور جمعی آنان برای تحقق و تأمین منافع مشترک بود. از آنجایی که جامعه انسانی همواره در حال پویایی و تحول است، اغلب آنچه در آن است تابع اصل تحول بوده و در گذر زمان تغییرات چشمگیری را در آن شاهد بوده ایم، به همین دلیل برخی از آنچه که در جامعه و روابط اجتماعی امروز مطرح هستند، هیچگاه در گذشته مطرح نبوده اند.

    از نگرش جامعه شناسی جنایی و جرم شناسی، اگر بتوان به وجود پدیده مجرمانه معتقد بود، پدیداری آن به تاریخ پیدایش انسان بازمی گردد. ولی ناگفته نماند که نوع و شیوه های ارتکاب آن در زمان ها و مکان های مختلف متفاوت بوده است. یکی از اوصاف جامعه بین المللی جدید، ظهور پدیده های مثبت و منفی جدید در روابط انسانی است از این رو جهانی شدن اقتصاد و توسعه روابط فرهنگی بین کشورها، بستر مناسبی برای رشد و گسترش جرائم سازمان یافته فراهم کرده است ...

    بخشی از کتاب بررسی تطبیقی جرم پول شویی در نظام کنونی 

    امروزه جامعه جهانی به سمتی حرکت می کند که کمترین مانعی بر سر تجارت و مبادلات بارزگانی بین کشور ها وجود نداشته باشد مجرمین نیز از این موضوع نهایت استفاده را نموده و دایره شمول ارتکاب جرایم خود را به چند کشور منطقه ای یا حتی فراتر از آن گسترش داده و منجر به وجود آمدن جرایمی شده اند که می توانیم از آن ها به جرایم جهانی شده تعبیر کنیم.

    بنابراین یکی از مقدمات مهم و لازم در چگونگی مقابله با جرم و اتخاذ سیاست جنایی معقول در مقابل جرایم فراملی مانند پول شویی، شناخت کامل آن می باشد و مبرهن است که در شناخت پول شویی نمی توان صرفاً به حقوق داخلی یک کشور معطوف بود و خود را از استفاده از اسناد بین المللی و قوانین سایر کشور ها مبری دانست.

    هم زمان با جرم انگاری پول شویی، نگرش های جدیدی در حیطه علوم جنایی شکل می گیرد که ماهیت آن ها کاملا مدیریتی است. دیدگاه های جدید به جای آنکه به بحث و تجزیه تحلیل جرم و علل شکل گیری آن بپردازند، با رویکردی مدیریتی، ریسک ارتکاب جرم را همانند سایر ریسک هایی که در حوزه های اقتصادی، بیمه و غیره وجود دارند، مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و آن گاه آن را مدیریت می کنند.

    منطق این رویکرد، منطق بیمه است؛ در بیمه اموال و اشخاص، هر قدر میزان ریسک بیشتر باشد، هزینه بیمه گذار و حق بیمه بیشتر می شود. بر همین اساس در مورد جرم نیز هر قدر ریسک ارتکاب جرم بیشتر باشد، ضروری است سرمایه گذاری کیفری و کنترل شدیدتری اعمال شود. این امر تنها ریسک تکرار جرم را در بر نمی گیرد بلکه در اصل، ریسک شدت جرم را شامل می شود.