0.0از 0

رقابت غیرمنصفانه با نگاهی به قانون اساسی اتحادیه اروپا

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب رقابت غیرمنصفانه با نگاهی به قانون اساسی اتحادیه اروپا 

    کتاب رقابت غیرمنصفانه با نگاهی به قانون اساسی اتحادیه اروپا نوشته امین توکلی هرسینی و حمزه ملکی می باشد و انتشارات قانون یار آن را منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب، به بررسی انواع توافقات متضاد با رقابت و معیارهای بی اعتباری آن ها پرداخته است.

    هدف و غایت حقوق رقابت تجارتی عبارت از این است که قدرت تجارتی بالقوه یا موجود واحدهای بازرگانی را در جهت منافع یا مصالح عمومی کنترل نماید که این مهم را با حفظ اقتصاد رقابتی به وسیلۀ ممنوع نمودن اقدامات انحصارگرانه شرکت ها یا تحریم ادغام واحدهای تجارتی که موجب تمرکز نامطلوب قدرت بازار در دست چنین شرکت هایی می گردد، صورت می دهد.

    در نظام های اقصادی متفاوت راه حل های گوناگونی برای افزایش کارآمدی ارائه شده است. در این میان برخی از نظام ها شرط اساسی رشد و پیشرفت اقتصادی را وجود رقابت آزاد در بازار می دانند. به عقیده اینان رقابت آزاد تجاری مهم ترین و تنها موقعیتی است که در آن فعالان تجاری حداکثر تلاش خود را برای افزایش تولید و کاهش هزینه به کار می برند. ضمانت اجرای حفظ این رقابت، حقوق رقابت نامیده می شود.

    بنابراین، حقوق رقابت مجموعه ضوابط و مقررات ناظر بر فعالیت تجاری، بر پایۀ تئوری بازار آزاد و در راستای ایجاد شرایط رقابتی در بازار است. مهم ترین بخش حقوق رقابت بیان ویژگی های توافقات ضد رقابتی است که از طرف فعالان اقتصادی صورت می گیرد. ممکن است تجار در راستای افزایش قدرت اقتصادی خود و به دست آوردن انحصار، ساز و کاری ایجاد نمایند که نتیجه نهایی آن بر هم خوردن ضوابط رقابتی بازار است. در مورد سابقۀ تاریخی حقوق رقابت در اروپا بین حقوقدانان اختلاف است.

    گزیده کتاب رقابت غیرمنصفانه با نگاهی به قانون اساسی اتحادیه اروپا 

    ویکسل رقابت را برحسب « قیمت پذیری» تعریف کرده است. اجورث مفهوم رقابت از طریق بررسی چانه زنی افرادی دنبال می کرد که هر یک نفع خود را دنبال می نمایند. رویکرد وی به رقابت این بود که در هر لحظه یک سری قراردادها وجود دارد که برای مبادله کالاها بین افراد منعقد می شود.

    اجورث نشان داد که قرارداد بدون رقابت نامعین است و قرارداد در شرایط رقابت کامل کاملاً معین است. حقوق رقابت رابطه بسیار تنگاتنگ و مستقیمی با برنامه های آزادسازی اقتصادی کشورها یعنی زدودن بازار از موانع و دسترسی به آن از مقررات و محدودیت های قانونی (مقررات زدایی) حذف کمک های دولتی و اعطایی یارانه ها و همچنین خصوصی سازی شرکت های دولتی دارد. به گونه ای که بدون قوانین رقابتی موفقیت در خصوصی سازی و ایجاد انگیزه و اطمینان در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و نهایتاً ایجاد رونق و کارایی اقتصادی امکانپذیر نمی باشد. به دیگر سخن قوانین حمایت از رقابت جزء مکمل و شاید بتوان گفت جدایی ناپذیر برنامه های خصوصی سازی یا آزادسازی اقتصادی کشورها محسوب می شوند.