0.0از 0

کتاب نماز

حکمت ناب ۵

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب نماز به بررسی آثار فردی و اجتماعی نماز, فلسفه نماز و برکات آن در زندگی انسان مومن در کلام آیت الله حائری شیرازی می‌پردازد. این کتاب توسط دفتر نشر معارف منتشر روانه‌ی بازار کتاب شده است.

    معرفی کتاب نماز

    هر دستگاهی برای کارکردن، از ذخیرە ی انرژی خود استفاده می کند و به منظور پُرکـردن ذخیـرە ی مصرف شـده، بایسـتی جایگاهـی برای پُرکردن داشـته باشـد. سـفرە ی غذایـی کـه بـر سـر آن می نشـینیم ایسـتگاه تغذیـە ی جسـمی ماسـت و نمـازی کـه می خوانیـم ایسـتگاه تغذیـە ی روانـی و روحانـی مـا. گویـی ارتبـاط بـا پـروردگار، تقویت کننـده ای اسـت کـه با یک نمـاز، باتـری دل را پُر می کند. گاه به دلیل اشـکالاتی، نیرو رسـانی و پُرشـدن باتری تخلیه شـده انجام نمی شـود. به عبارت دیگـر، دسـتگاه در شـارژ اسـت، امـا شـارژ نمی شـود. نمـاز هـم این چنیـن اسـت: «لا صلوة الا به بحضور القلب»؛ نماز بـدون حضور قلـب، نماز نیسـت. مهـم در شـارژ قرارگرفتـن و شارژشـدن اسـت.
    کتاب نماز، مجموعه ای از چند گفتار حضرت آیت الله حائری شیرازی دربـارە ی نمـاز و فلسـفه و آثـار آن اسـت کـه معظم لـه به زیبایـی، آثـار فـردی و اجتماعـی ایـن عمـود خیمـە‌ی دیـن را بررسـی کرده‌انـد.
    البته در وادی نماز کتاب های زیادی نوشته شده است، از آن جمله می‌توان به کتاب نماز کامل سیدمحمدسیدعبدالله عقیل‌زاده و ... اشاره کرد.

    دانلود کتاب نماز

    نسخه ی الکترونیک کتاب نماز را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

    خلاصه کتاب نماز

    کتاب نماز در 13 بخش با عناوین و ریزبخش های زیر به این مبحث مهم می پردازد:
    1. معنای «ذکر» بودنِ نماز: تفاوت ذکر با تلقین و تقلید و القا، تقابل «احساس» و «تحلیل» در انسان، دو روش متفاوت برای حل تضاد درونی، نماز، عامل تبدیل ایمان به یقین، نماز، برای سلب عادت، نماز، شوینده غفلت های اجباری و کارکردهای مختلف ذکر در انسان ها
    2. رابطه داخل و خارج نماز: نماز، هماهنگ کننده اعتقاد و عمل، تفاوت تأثیر نماز و سایر عبادات بر انسان و ریشه های عدم حضور قلب در نماز
    3. نماز و ولایت: هدف از جعل ولایت، اقامه نماز، تنها راه اقامه نماز در عالَم چیست؟، نماز، عامل تحکیم ولایت، و ولایت، عامل نتیجه بخش بودن نماز، چرا تقوای بدون ولایت، نجات بخش نیست؟، چرا ولایت، شرط قبولی نماز و سایر اعمال است؟، نماز بدون ولایت، حرکت از نور به ظلمت و کفر به طاغوت، مقدمه نماز و خودسازی
    4. نماز و اجتماع: آگاهی چیست؟، ایمان، اشباع آگاهی، نماز، موجب آگاهی و حرکت درونی و اجتماعی، درون گرایی مطلق، انسان را می پوساند، تأثیر اندک برون گرایی مطلق، کلمه طیبه، ریشه در درون و شاخه به بیرون 
    5. عناصر اصلی نماز
    6. نماز، حافظ تمام فضایل 
    7. نماز، شکر حاکمیت دین و مایۀ دوام آن 
    8. نماز، انتقال از طبیعت به فطرت 
    9. نماز، دستگاه حراست انسان از فحشا و منکر 
    10 . حکمت اوقات نماز 
    11 . آداب خروج از منزل و ورود به مسجد 
    12 . خلاصه ای از فلسفۀ اذکار و افعال نماز 
    13 . نماز یادآور چه چیزهایی است؟: بزرگی خدا، اولین یادآوری در نماز، تبعیت از رسول اکرم(ص)، نماز، مایه رستگاری، انس با خدا، نتیجه التفات به (الرَّحْمَن الرَّحِیم)، حمد و تمرکز در نماز، تکرار (الرَّحْمنِ الرَّحِیم)، بازکردن قلب انسان، (ماَلکِ یوَمْ الدِّین) و احیای مسئولیت پذیری، (ایاّکَ نعَبْدُ وَ ایاّکَ نسَتعَین)، مقررات عبودیت و هدایت کننده فقط خداست

    برشی از متن کتاب

    نماز بدون ولایت؛ حرکت از نور به ظلمت

    اسلام برنامه هایـش را جـوری سیسـتم گذاری کـرده اسـت کـه مثل سـاعت خود به خـود می چرخنـد؛ مثلاً بـرای نماز جمعـه می گوید کـه امام جماعت در شـب جمعـه در نمـاز مغـرب و عشـا، در روز جمعـه در نمـاز صبـح و در نمـاز جمعـه، بعـد از حمد، سـورە ی جمعـه بخواند. چرا؟ برای این کـه می خواهد نماز جمعـه روی غلتـک بیفتـد. ایـن سیسـتم گذاری و تبلیـغ موضـوع در خـودش است. اگر در شناخت رابطە ی اشیا، سیستم یا اصل رعایت نشود، دَوَران بین محذورین اجتناب ناپذیر است؛ مثلاً اگر کسی ولایت را برای خودش تأمین نکـرده باشـد، گرفتـار «دوران امـر بیـن محذوریـنم می شـود؛ بـه ایـن معنـی کـه اگـر بـدون ولایـت نمـاز بخوانـد، قبـول نیسـت و اگر نخوانـد کافر اسـت! کلاً هر عبادتی این گونه است: اگر انجام دهد، قبول نیست و اگر انجام ندهد قلب سـیاه تر می شود.
    بنابرایـن، بـرای شـناخت و تجسـم یـک جـزء، اول بایـد ظـرف وجـودی آن، یعنی سیستم کلی را شناخت، والا کار ابتر می ماند؛ مثلاً اگر کسی هزار سال عبادت کند، اما ولایت ولی الله را نداشـته باشـد، از او پذیرفته نیسـت. چرا؟
    چون نماز جزئی از سیسـتم لایت اسـت و انسـان اگر خارج از ولایت باشـد، نمـاز او آثـار اخـراج از ظلمـت و آمـدن به سـوی نـور را نـدارد. تمـام خواصـی کـه بـرای نمـاز برشـمرده شـده، مخصـوص «نمـاز صحیـح» یـا «نمـاز در سیسـتم» اسـت. بـر نمـاز فاسـد هـم نمـاز اطلاق می شـود؛ امـا منظور شـارع، نمـاز مقرّب اسـت؛ نمـازی کـه به وسـیلە ی ولایت حاصل می شـود.

    خرید کتاب نماز

    نسخه چاپی کتاب نماز را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

    دانلود کتاب نماز

    مشخصات کتاب نماز در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: دفتر نشر معارف
    نویسنده: محی الدین حائری شیرازی
    تعداد صفحه: 140
    موضوع:  سبک زندگی اسلامی، اعتقادی، دین پژوهی
    قالب: چاپی و الکترونیک