0.0از 0

مواد مغناطیسی

Magnetic Materials

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب مواد مغناطیسی

    کتاب مواد مغناطیسی نوشته سیدعلی سیدابراهیمی توسط موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

    گفته می‌شود که اولین مغناطیس‌های طبیعی که به آن سنگ آهن گفته می‌شود و نام علمی آن مگنتیت است، از شش سده قبل از میلاد مسیح در منطقه‌ای به نام ماگنزیا که در کشور ترکیه‌ی فعلی قرار دارد، کشف شد.

    در چهار سده قبل از میلاد مسیح، چینی‌ها با کاربردهایی از آهن‌ربا آشنا بودند و در سده‌ی سیزدهم میلادی خواجه نصیرالدین طوسی سنگ مغناطیس را تشریح کرد. همچنین در ابتدای سده‌ی هجدهم میلادی ویلیام گیلبرت به وجود میدان مغناطیسی زمین اشاره می‌کند.

    دکتر سیدعلی سیدابراهیمی استاد دانشگاه تهران کتاب مواد مغناطیسی را بر اساس مرور تألیفات گذشته و تجربه‌ی نزدیک به سی‌سال تدریس و پژوهش در این حوزه به منظور تدوین کتابی در زمینه‌‌ی مواد مغناطیسی که در عین اختصار و اجتناب از اطناب، با بیان دقیق علمی و تکیه بر مفاهیم اساسی و پایه‌ای همراه باشد و همزمان به توضیح مفاهیم جدید و کاربردهای امروزی بپردازد، نوشته شده است.

    از ویژگی‌های ممتاز کتاب، روند از ساده به پیچیده‌ی آن است که مخاطب با داشتن حداقل اطلاعات در حوزه‌ی ریاضیات و فیزیک عمومی، می‌تواند شروع به مطالعه کند و با ادامه مطالعه، قدم به قدم اطلاعات فرد گسترده می‌شود.

    گزیده کتاب مواد مغناطیسی

    حلقۀ هیستر‌‌زیس
    منحنی‌هایی که پاسخ ماده به تغییرات شدت میدان مغناطیسی را نمایش می‌دهند و به صورت حلقه هستند، حلقه‌ی هیستر‌زیس نامیده می‌شوند. در این منحنی‌ها محور افقی، شدت میدان مغناطیسی (H) و محور عمودی، مغناطش (M)، القای مغناطیسی (B) یا القای مغناطیسی ذاتی (Bi) است، بنابراین منحنی‌های Bi-H  B-H ،M-H می‌توانند وجود داشته باشند.

    شکل خاص این منحنی‌ها برای هر ماده و اطلاعاتی که از روی آن‌ها به دست می‌آید، خواص مغناطیسی یک ماده و اینکه برای چه کاربردی مناسب است را معین و لذا در ارزیابی و مشخصه‌یابی مغناطیسی ماده، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.