0.0از 0

احکام دین

سه جلدی: سطح 1،2،3

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب احکام دین اثر محمدحسین فلاح زاده، در دسته ی کتاب های اسلام و معارف، فقه و اصول به نگارش درآمده و توسط انتشارات چاپ و نشر بین الملل به چاپ رسیده و روانه ی بازار کتاب گردیده است.

    معرفی کتاب احکام دین

    کتاب احکام دین با زبانی ساده و روان، به مسائل دینی (احکام دین) پرداخته تا مخاطب بتواند با مطالعه آن به وظایف شرعی خود اشراف داشته باشد.
    دین اسلام متشکل از قوانینی است که به آن احکام دینی گفته می شود. این قوانین مسئولیت انسان را نسبت به انجام کارهای فردی و اجتماعی را معین می کند. از آغاز اسلام تا به امروز، دانشمندان و علمای دینی به این قسم از معارف اسلامی توجه بسزایی داشته و برای شناخت و تهیه آن کوشش بسیاری نموده و کتب با ارزشی را برای هدایت مومنان منتشر کرده اند.
    در واقع، زمان حال که به دنیای دیجیتال معروف است و در آن خبر رسانی به سهولت انجام می شود، لازم است که روش های آگهی و خبر رسانی در این مقوله ی ذکر شده باید به روز گردد و در این زمینه آگاه سازی از پرسش های دینی، نیاز به کوشش مستمر دانشمندان و علما را، آن هم با دقت بیشتری خواستار است. 
    متن کتاب احکام دین، مطابق با فتاوای بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت آیة الله العظمی امام خمینی است که از کتاب های «العروة الوثقی»، «تحریرالوسیله»، «توضیح المسائل»، «استفتائات» و برخی کتب فقهی دیگر ایشان استفاده شده است و در مواردی اندک برخی مطالب به جهت اهمیت آن ها و یافت نشدن در کتب فقهی حضرت امام از چند کتاب دیگر استفاده شده است. برای استفاده همه علاقه مندان به ویژه مقلدان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته) مواردی که فتاوای ایشان با فتاوای حضرت امام خمینی تفاوت داشته نظرات فقهی ایشان از کتاب های «اجوبة الاستفتائات» و «راهنمای فتاوا» آورده شده و نیز مسائلی که با فتاوای سایر مراجع بزرگ تقلید دامت برکاتهم تفاوت داشته با علامت D مشخص شده تا مقلدان آنان نیز بتوانند به ۲۲ احکامی که در این کتاب آمده عمل کنند. 

    خلاصه کتاب احکام دین

    تدوین متون آموزشی یکی از گام های لازم و مفید جهت انتقال دانش و معارف الهی و بشری به نسل جدید است. قبل از شروع هر گونه فعالیت و آموزشی آماده سازی متون آموزشی و کمک آموزشی و تبلیغی ضرورت دارد. متن آموزشی هم کمک به آموزش بینندگان است و هم یار و یاور آموزش دهندگان. به همین خاطر نهادهای آموزشی در رشته های گوناگون فنی، هنری و علمی هر کدام در قلمرو کار خویش با آماده سازی سرفصل ها و متون و برنامه ریزی درسی و زمان بندی مواد آموزشی کار انتقال دانش و هنر آسان می سازند و استادان و شاگردان را در فراگیری و آموزش یاری می کنند. پژوهشکده باقرالعلوم که با الطاف الهی یک مرکز پژوهشی و اطلاع سانی در حوزه ی علوم و معارف اسلامی است از سال ها قبل در اندیشه تهیه و تدوین متون آموزشی در موضوع معارف اسلامی بوده، این سه جلد کتاب را برای آموزش احکام دین مبین اسلام تدوین کرده است.
    دفتر سوم از مجموعه سه جلدی احکام دین، در ۳۰ درس و برای افرادی که در سطح علمی پایان متوسطه و بالاتر از آن هستند و از نظر آشنایی با مسائل شرعی، دفتر اول و دوم این مجموعه را امتحان داده باشند تدوین شده است.
    بعضی از عناوین سرفصل های جلد سوم از قرار زیر است:
    درس ۲۰: معاملات بانکی، ورزش و مسابقه؛ امور بانکی، احکام چک و سفته، ورزش و مسابقه
    درس۲۱: اشیاء پیدا شده، کفارات؛ اشیاء پیدا شده، کفارات، اقسام کفاره، احکام کفارات
    درس ۲۲: وقف؛ تعریف وقف، شرایط وقف، احکام وقف
    درس ۲۳: صلح، وصیت، حجر
    درس ۲۴: ضمانت، کفالت، وکالت

    درباره نویسنده کتاب احکام دین

    محمدحسین فلاح‌ زاده روحانی شیعه ایرانی متولد سال ۱۳۳۸ شهرستان ابرکوه استان یزد است. وی رئیس موسسه موضوع‌ شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم، رئیس ستاد ترویج احکام دین و عضو بخش استفتائات دفتر رهبر ایران است. وی حضور فعالی در بیان و ترویج احکام دین در صدا و سیمای ایران دارد و برنامه‌ های رادیویی و تلویزیونی متعددی در این حوزه با حضور وی پخش شده‌است. یکی از معروف‌ ترین آن‌ ها برنامه زلال احکام است که در شبکه سوم سیما پخش می‌ شود و به پاسخ به ابهامات احکام دینی اختصاص دارد.

    برشی از متن کتاب

    هر انسانی نسبت به کارهای ناپسندی که در جامعه انجام می پذیرد و کارهای نیک و پسندیده ای که ترک می شود، مسؤولیت دارد، بنابراین اگر کار واجبی ترک شود و یا حرامی اتفاق بیفتد، سکوت و بی تفاوتی در مقابل آن جایز نیست، و تمام افراد جامعه باید برای برپایی «واجب» و جلوگیری از «حرام» اقدام کنند، که این عمل، «امر به معروف» و «نهی از منکر» است.
    اهمّیت امر به معروف و نهی از منکر
    در برخی از سخنان امامان معصوم(ع) چنین آمده است:
    «امر به معروف و نهی از منکر» از مهمترین واجبات و شریف ترین آن هاست.
    واجبات دینی به سبب «امر به معروف و نهی از منکر» استوار می گردد.
    «امر به معروف و نهی از منکر» از ضروریّات دین است و کسی که آن را مُنکر شود کافر است.
    اگر مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند، برکت گرفته می شود و دعاها مستجاب نمی گردد.
    تعریف «معروف» و «منکر»
    در به تمام واجبات و مستحبات «معروف» و به تمام محرّمات و مکروهات «مُنکر» گفته می شود. بنابراین واداشتن افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب «امر به معروف» و بازداشتن آن ها از کارهای حرام و مکروه «نهی از منکر» است.
    امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی است که اگر به قدر کفایت به انجام آن اقدام کنند، از دیگران ساقط می شود و اگر همه کس آن را ترک کرده باشند، چنانچه شرایط آن موجود باشد، همه آن ها ترک واجب کرده اند.
    شرایط امر به معروف و نهی از منکر
    امر به معروف و نهی از منکر با وجود برخی شرایط، واجب می باشد درصورت نبود آن ها، تکلیف ساقط است و آن شرایط عبارت است از:
    1- کسی که امر یا نهی می کند، بداند آنچه را که دیگری انجام می دهد حرام است و آنچه را ترک کرده، واجب است، پس هر کسی که نمی داند این عمل که او انجام می دهد حرام است یا نه؟ جلوگیری واجب نیست.
    2- احتمال بدهد امر یا نهی او تأثیر دارد، بنابراین اگر می داند تأثیر ندارد، یا شک دارد، امر و نهی واجب نیست.
    3- شخص گناهکار اصرار بر ادامه کار خود داشته باشد، پس اگر معلوم شود، گناهکار بنای ترک عمل را دارد و دوباره تکرار نمی کند و یا موفّق به تکرار نمی شود، امر و نهی واجب نیست.
    4- امر و نهی، سبب ضرر جانی یا آبرویی یا ضرر مالی قابل توجه، به خودش یا نزدیکان و یاران و همراهان و یا سایر مؤمنان نباشد.

    خرید کتاب احکام دین

    نسخه چاپی کتاب احکام دین را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری نمایید و پس از خرید، کتاب برای شما ارسال خواهد شد.

    خرید کتاب احکام دین

    مشخصات کتاب احکام دین در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: چاپ و نشر بین الملل
    نویسنده: محمدحسین‌ فلاح زاده
    تعداد صفحه: 455
    موضوع: رساله و احکام
    قالب: چاپی