0.0از 0

کتاب روضه

گزیده مستند روضه الشهدای ملاحسین واعظ کاشفی

کتاب
دسته بندی
محمد حقی
نویسنده
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    محمد حقی در کتاب روضه سعی کرده است تا روضه الشهدای مرحوم ملاحسین کاشفی را روان و ساده بازیابی کند.

    معرفی کتاب روضه

    محمد حقی بخش‌های مستندی از  کتاب «روضةالشهدا» را در کتاب روضه گردآوری کرده است.  کتاب روضةالشهدا جزو یکی از نخستین کتاب‌های مقتل فارسی دربارۀ واقعۀ عاشوراست. این کتاب توسط ملاحسین واعظی کاشفی در قرن نهم هجری قمری به نگارش درآمده است. واژه روضه و روضه‌خوانی هم از همین کتاب برآمده است.
     کتاب روضه اولین‌بار در سال 1398 توسط نشر کتابستان معرفت منتشر و روانۀ بازار شده است.

    خلاصه کتاب روضه

    کتاب روضه با فصل مناقب امام حسین و اقداماتی برای بیعت گرفتن از این امام بزرگوار شروع می‌شود و  تا خطابۀ امام سجاد در شام و بازگشتِ اهل‌بیت به مدینه ادامه می‌یابد.  
    یکی از بزرگ‌ترین نقدهایی که به کتاب روضه‌الشهدای ملاحسین وارد می‌شود، مجعول بودن برخی از وقایع و اسامی است. محمد حقی،  پژوهشگر و گردآورنده کتاب روضه، قسمت‌های جعلی و مورد بحث را حذف کرده و تمام سعیش را کرده تا بخش‌هایی را که منطبق بر روایاتِ صحیح هستند ارائه کند. کتاب پر از پاورقی‌هایی است که آدرس منابع در آن ذکر شده است. 
    سه عمده تفاوت‎های کتاب روضه با کتاب روضه‌الشهدای ملاحسین شامل موارد زیر می‌شود:
    1-    کوتاه‌‌تر بودن متن
    2-    توضیح کلمات دشوار در پاورقی
    3-    حذف مجعولات و مستندکردن کتاب 
    ملاحسین یکی از برجسته‎ترین نثرنویسان قرن نهم هجری بوده و آثارش به عنوان مشق‌های ادبی توصیه می‌شده است. از همین رو عناصر داستانی مانند شخصیت‌پردازی، توصیف صحنه، جزئیات کافی و...  را حین نگارش کتاب به کار گرفته است.  لذا جدا از بُعد تاریخی، کتاب روضةالشهدا از جنبۀ ادبی هم شایستۀ احترام است. حتی برخی‌ها روضةالشهدا را نقطۀ عطفی در تاریخ مقتل‌نگاری به شمار می‌آوردند. 
    تمامی جزئیات قیام عاشورا در کتاب روضه به تفصیل بیان شده است و خواننده بعد از خواندن آن دید جامعی درباره مسائل و مصائب امام حسین (علیه‌السلام) کسب می‌کند. ازآنجایی‌که متن اصلی کتاب در پانصد سال پیش به نگارش درآمده احتمالاً این فکر به ذهنتان خطور کرده که شاید نثر کتاب ثقیل و سنگین باشد. برخلاف انتظارتان باید بگوییم که نثر این کتاب شیوا و گیرا است؛ به‌گونه‌ای که خوانندۀ امروزی از خواندن آن احساس خستگی نمی‌کند. 
    کتاب با نثری قصه‌گو وقایع تاریخی را روایت می‌کند تا اثرگذاری آن در ذهن و جان مخاطب بیشتر شود.

    کتاب روضه برای چه کسانی مناسب است؟ 

    کتاب روضه را به‌تمامی علاقه‌مندان به تاریخ اسلام به‌ویژه قیام عاشورا توصیه می‌کنیم. 

    نویسنده کتاب روضه را بیشتر بشناسیم. 

    محمد حقی دین‌پژوه و محقق جوان کشورمان است. از دیگر آثار او می‌توان به «در طلب کوی دوست» و کتاب «پرسش‌وپاسخ دانشجویی 77 (سلفی-تکفیری) » اشاره کرد. 
    ملاحسین واعظی کاشفی کیست؟
    ملاحسین واعظی کاشفی در سال  830 ه. ق. در شهر سبزوار به دنیا آمده و در سال 910 هجری وفات یافته است. تخلص وی در شعر به کاشفی بوده و از همین رو به این نام مشهور شده است. اختلافاتی در مذهب او وجود دارد برخی‌‌ها او را شیعه به حساب می‌آورند و برخی‌ها سنی دوازده امامی. نکتۀ حائز اهمیت این است که کتاب روضه‌الشهدا نقش مهمی در شیعه‌شدن بسیاری از مردم ایران داشته است.

    بخش‌هایی از متن کتاب روضه

    دیگر روز به مسجد جامع رفت و اعیان و اشراف کوفه را طلبیده، منشور ایالت خود بر ایشان خواند و مردم را وعده‌های خوب داده، امیدوار گردانید روز دیگر نعمان، مجمعی ساخت و در این روز قاعدۀ تهدید را تمهید نمود، اهل کوفه را بترسانید. اما چون مسلم عقیل از آمدن پسر زیاد خبر یافت، خوفی عظیم بر دل او مستولی گشته، به شب از سرای مختار بیرون آمد و به خانۀ هانی عروه رفت و گفت: ای هانی، من در این شهر غریبم و تو احوال مردم کوفه را می‌دانی پناه به تو آورده‌ام تا مرا حمایت کرده و از شر دشمن نگاه داری. هانی قبول فرمود و حجره‌ای در حرم خود برای وی ترتیب کرد و گفت: به سعادت درآی و به سلامت قرارگیر
    رواق منظر چشم من آشیانۀ توست
    کرم نما و فرودآی که خانه خانۀ توست
    چون شیعه را خبر شد که مسلم کجاست، گروه‌گروه نزد او می‌آمدند و مسلم بیعت حسین از ایشان می‌ستاند و با ایشان عهد در میان می‌آورد که به بیعت وفا نموده و از غدر بپرهیزند و آن جماعت سوگند خورده، پیمان را با ایمان غلاظ مؤکد می‌گردانیدند تا زیادت از بیست‌هزار مرد به بیعت شاهزاده سرافراز گشتند و روایتی آن است که نام هجده‌هزار کس در جریدۀ بیعت مرقوم شده بود. 

    دانلود کتاب روضه

    کتاب روضه را می‌‍‌توانید در فراکتاب با در قالب epub خرید و دانلود کنید. خوانش کتاب در قالب  epub در مقایسه با pdf بسیار راحت‌تر است. اگر فونت را بزرگ‌تر کنید چشم‌هایتان اذیت نخواهد شد. بعد از خرید کتاب به صورت آفلاین یا آنلاین از طریق نرم‌افزار فراکتاب، به کتاب دسترسی پیدا می‌کنید. 
    نگران قیمت کتاب نباشید. با تخفیف‌های مختلفی که ارائه می‌کنیم با هر توان مالی امکان خرید برایتان فراهم است. 

    خرید کتاب روضه

    در نرم‌افزار فراکتاب علاوه بر نسخۀ الکترونیک کتاب‌ها می‌توانید نسخۀ چاپی آن‌ها را هم تهیه کنید. اگر سقف سبد خریدتان به اندازۀ مشخصی برسد ارسال کتاب‌ها رایگان خواهد بود. 
    علاوه بر ارسال رایگان، تمامی نسخه‌های چاپی دارای تخفیف هستند. تیم فراکتاب تمام تلاشش را می‌کند تا در کمترین زمان کتاب روضه  را به دستتان برساند.

    دانلود کتاب روضهمشخصات کتاب روضه در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: کتابستان معرفت
    نویسنده: محمد حقی
    تعداد صفحه: 296
    موضوع: گزیده مستند روضه الشهدای ملاحسین واعظ کاشفی
    قالب: چاپی و الکترونیک