0.0از 0

سنجش از دور برای باستان‌شناسی و پهنه‌های فرهنگی: برترین روش‌ها و دیدگاه‌های فکری در سراسر اروپا و خاورمیانه

Remote Sensing For Archaeology And Cultural Landscapes Best Practices And Perspectives Across Europe And The Middle East

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب سنجش از دور برای باستان‌ شناسی و پهنه‌ های فرهنگی: برترین روش‌ ها و دیدگاه‌ های فکری در سراسر اروپا و خاورمیانه

    کتاب سنجش از دور برای باستان‌ شناسی و پهنه‌ های فرهنگی: برترین روش‌ ها و دیدگاه‌ های فکری در سراسر اروپا و خاورمیانه توسط دیافانتوس جی، حادجمیتسیس و... ویراستاری شده است و مترجمان این کتاب دکتر کمال الدین نیکنامی، حیان جبارزاده و مهسا وهابی هستند و مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران این کتاب رابه چاپ رسانده است.

    نویسندگان کتاب حاضر که از متخصصان کاربرد سنجش از دور در باستان شناسی و میراث فرهنگی محسوب می شوند ابعاد گوناگونی از مسائل نظری و تکنیکی سنجش از دور در این کتاب عمدتاً بر اساس تصاویر هوایی و ماهواره ای را در بررسی آثار فرهنگی در معرض خطر اروپا و خاورمیانه به بحث کشیده اند.

    مباحث اصلی این کتاب به طور مستقیمی می تواند با مسائل مشابه آن در باستان شناسی ایران نیز در ارتباط باشد، زیرا باستان شناسان ایرانی می توانند با آگاهی از تکنیک های پیشرفته از توان آن‌ها در مسائل مشابه خود استفاده کنند. اهداف نویسندگان کتاب حاضر در برخورد با چالش هایی که آثار فرهنگی با آن‌ها روبه روست در چهار پیشگفتار آغازین کتاب با بیان دقیقی تشریح شده است.

    یکی از مزایای این کتاب معرفی بسیاری از نهادها، سازمان ها و پروتکل های مرتبط با مدیریت میراث فرهنگی است که داده های آن‌ها به صورت رایگان در اختیار محققان قرار می گیرد. این بخش می تواند بستر مناسب ایجاد ارتباط و برهمکنش علمی با محققان در سرتاسر جهان را امکان پذیر و تسهیل کند.

    هدف کتاب سنجش از دور برای باستان‌ شناسی و پهنه‌ های فرهنگی: برترین روش‌ ها و دیدگاه‌ های فکری در سراسر اروپا و خاورمیانه

    هدف از نگارش این کتاب بررسی ارزش بالقوه ای است که فناوری های ماهواره ای و سنجش از دور می توانند برای نقشه برداری پایاتر، پایش و مدیریت بهینه اماکن فرهنگی و طبیعی به منظور نگهداری دائم یا کاهش خطر در صورت بروز حوادث طبیعی یا انسان ساخت فراهم کنند.
    چارچوب این کتاب تحت تأثیر حوادث اخیر، طی درگیری های مسلحانه در خاورمیانه و توجه مجدد نهادهای مردمی به اهمیت همکاری های بین المللی در زمان نیاز به نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی و ارزش های مشترک، بهبود یافته است.

    نخستین هدف این کتاب ارائه نمای شفاف کلی در مورد چشم انداز خط مشی ها (سیاست ها)، هم در مورد سیاست فضایی و هم سیاست های مرتبط با میراث فرهنگی و طبیعی، همچنین ارائه پیشنهادهای احتمالی مشترک این دو زمینه در سطح جهان و اروپا است (فصل فرصت های ایجادشده توسط برنامه کوپرنیک 2 در تحقیقات باستان شناسی و حفاظت از میراث جهانی). در فرایند تصمیم گیری مربوط به نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی به ویژه در شرایط اضطراری، مواردی از قبیل آمادگی فنی، امکان سنجی اقتصادی، پایداری جغرافیایی - محیط زیستی و ارزش های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته می شود.

    گزیده کتاب سنجش از دور برای باستان‌ شناسی و پهنه‌ های فرهنگی: برترین روش‌ ها و دیدگاه‌ های فکری در سراسر اروپا و خاورمیانه

    برنامه کوپرنیک
    از اوایل دهه « آژانس فضایی اروپا » کشورهای عضو اتحادیه اروپا و 1980 در زمینه رصد زمین فعالیت داشته اند. مأموریت‌های ملی از قبیل برنامه فرانسوی اسپات که از ماهواره‌های نوری و همکاری‌های بین المللی مانند همکاری آلمان/ ایتالیا با ایالات متحده/ ناسا برای تصویربرداری راداری از محل بارگیری شاتل فضایی استفاده کردند، نقطه عطف بین المللی در فناوری و ارائه داده‌های جهانی محسوب می‌شوند.

    نتایج این مأموریت‌ها به موفقیت در مأموریت های ملی دیگری («اسپات»، «پلیاد»، «تراسار-ایکس» و «کاسمو-اسکای مد» منجر شد.