0.0از 0

حکمت، عرفان، اگزیستانسیالیسم

فیلم نوشت زشت و زیبا

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب حکمت، عرفان، اگزیستانسیالیسم

    کتاب حکمت، عرفان، اگزیستانسیالیسم فیلم وفلسفه1( فیلم‌نوشت زشت و زیبا) نوشته احمدرضا معتمدی و منتشر شده توسط انشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی می باشد. 

    کتاب حاضر به تحلیل و بررسی آثار سینمایی در ساحت مشترک فلسفه و سینما می‌پردازد. این کتاب در سه بخش تهیه شده است بخش اول شامل گفت‌وگو با مولف اثر درباره چگونگی ارائه اندیشه در متن و ترجمه مفاهیم نظری به زبان سینما است.

    بخش دوم کتاب حکمت، عرفان، اگزیستانسیالیسم شامل نشست‌های نقد و بررسی فیلم است. مباحث مطروحه در این نشست‌ها حاوی واکاوی و تحلیل آثار سینمایی و تبیین وجوه فلسفی و معرفتی این نمونه‌ها و تفهیم چگونگی تقرر«محتوا» و «اندیشه» در ساختار و فرم آثار سینمایی است. بخش سوم: مشتل بر تحلیل و بررسی فیلم در قالب نقد مکتوب از چگونگی استحاله محتوا و تفکر در قالب سبک و ساختار و زبان سینما است.

    و بخش آخر شامل فیلم‌نوشت زشت و زیبا است تا بازیابی مباحث برای پژوهشگران را از طریق مراجعه به متن آسان گرداند پرداخته شده است.

    گزیده کتاب حکمت، عرفان، اگزیستانسیالیسم

    دکتر احمدرضا معتمدی : سناریوی «زشت و زیبا» را در سال1373 به نگارش در آمد و با اصلاحات در سال 1374 تصویب شد.

    مقوله محتوایی ورد نظر در اینجا یعنی زشت و زیبا، فلسفه وجودی یا «اگزیستانسیالیسم» است. اگزیستانسیالیسم، به دلیل وجه وجودی‌اش خیلی به سینما نزدیک است. مکاتب فلسفی در طول تاریخ را می‌توان بر دو مقوله«معرفت شناسی» و «هستی شناسی» تقسیم کرد. مکاتب فلسفی که عمدتا از دوره رنسانس و اوج گیری آن در مدرنیته رشد کرده‌اند، بیشتر مکاتب معرفت شناسی هستند. به عبارتی سروکار آن‌ها با مفاهیم است.

    تبدیل مفهوم به منطق و کلمه و تصویر کار بسیار دشواری است؛ اما فلسفه‌های وجودشناختی بیش از آنکه با مفاهیم سروکار داشته باشند، با احوال و اطوار انسانی و نفسانی سروکار دارند. کی‌یرکه گور در فلسفه اگزیستانسیالیست خود، مقولاتی چون دلهره، ترس، لرز و اضطراب و گناه را مطرح می‌کند. هایدگر مقولاتی جون ترس آگاهی و مرگ آگاهی را عنوان می‌کند.

    اگر به سراغ اگزیستانسیالیسم سارتری برویم، وجود انسان را مقدم بر ماهیتش می‌انگارد. پس انسان تنها موجودی است در عالم که ماهیتش را خودش می‌سازد. سنگ، همیشه سنگ است و کبوتر، همواره کبوتر، اما این انسان است که می‌تواند از حیوان پست تر شود و یا حتی از فرشته بالاتر رود.