0.0از 0

کتاب حجاب بی حجاب

کتاب
دسته بندی
آرما
ناشر
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب حجاب بی حجاب نوشته ی محمد رضا زائری پیرامون آسیب شناسی بی پرده سیاست گذاری حجاب در ایران می باشد و توسط نشر آرما نیز منتشر شده است. این کتاب برای کسانی که می خواهند دیگران را تشویق به حجاب کنند یا درباره حجاب اطلاعاتی به دست آورند، نوشته شده است.

    معرفی کتاب حجاب بی حجاب

    نوع پوشش بخصوص برای خانم ها مساله ای است که در فرهنگ کشورمان بسیار اهمیت داشته و دارد اما به نظر می رسد که چندی است با بی توجهی به این مساله، فرهنگ اصیل ایرانی در زمینه پوشش دستخوش تغییرات ناخوشایند شده است. پوشش نامناسب برخی از دختران و پسران که به دنبال تبلیغات غربی در کشور مرسوم شده است، آسیب هایی را در جامعه هم برای افراد بدپوشش و هم دیگر افراد جامعه بوجود آورده است.
    محمدرضا زائری در بخشی از پیشگفتار با تأکید بر اهمیت حجاب در اسلام، به جایگاه سیاسی و فرهنگی آن در کشورهای مختلف اشاره کرده و یادآور می شود حجاب، یک التزام فردی و شخصی نیست که بتوان مثل نماز در خلوت و خفا خواند و یا مثل روزه بی نشان و پنهان بدان پرداخت؛ بلکه انتخابی علنی و جدی و آشکار است که معنا و مفهومی گسترده دارد و آثار و تبعات گسترده ای نیز بر آن مترتب می شود. حساسیت و اهمیت حجاب از جهات مختلف، اقتضا می کند که با نگاهی جامع بدان پرداخته شود و چه در مقام پژوهش و چه در مقام آسیب شناسی و سیاست گذاری برای ترویج و تبلیغ از زاویه حیثیت اجتماعی و فرهنگی خاص آن مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
    کتاب «حجاب بی حجاب» با هشت مقاله به بررسی جنبه های اجتماعی و فرهنگی حجاب پرداخته است این موضوع خود دارای اهمیت است که کتاب مجموعه ای از مقالات است و انگار نکته جدیدی در آن وجود ندارد.

    خلاصه کتاب حجاب بی حجاب

    حجاب یکی از مسائل مهم این دوره می باشد چه از بعد فرهنگی و اجتماعی و چه از بعد فردی کتاب حجاب بی حجاب، حجاب را معلول می داند و به دنبال علت است. بالاخره این مسئله مهم چه از نظر پژوهشگر و چه از منظر آسیب شناس مورد استقبال قرار می گیرد. این کتاب از مجموعه مقالات نویسنده گرد آوری شده و به بررسی جنبه های اجتماعی حجاب می پردازد و مخاطب آن دختران و زنانی نیستند ک به حجاب اعتقادی ندارد بلکه نویسنده در این کتاب می کوشد فعالان فرهنگی را مخاطب قرار دهد و حساسیت حجاب و اهمیت سیاست گذاری برای آن را گوشزد کند.
    در این کتاب نویسنده از بیانات رهبر انقلاب امام خامنه ای (مد) و همچنین امام خمینی (ره) بهره برده است و با هشت مقاله به بررسی جنبه های اجتماعی و فرهنگی حجاب پرداخته است و در بخشهای پایانی، نویسنده با بررسی حجاب اسلامی با توجه به مد روز، ضمن انتشار تصاویری به معرفی یکی از مؤسسات موفق در طراحی و تولید حجاب اسلامی برای دختران نوجوان در بیروت می‎پردازد.
    فصل اول این کتاب درباره سخنرانی ها و یادداشت های اوست.
    فصل بعد درباره مصاحبه ها و فصل آخر درباره حجاب با مد روز صحبت می کند.

    برشی از متن کتاب

    حجاب یک التزام فردی و شخصی نیست که بتوان مثل نماز در خلوت و خفا خواند و یا مثل روزه بی‌نشان و پنهان بدان پرداخت؛ بلکه انتخابی علنی و جدی و آشکار است که معنا و مفهومی گسترده دارد و آثار و تبعات گسترده‌ای نیز بر آن مترتب می‌شود.
    حساسیت و اهمیت حجاب از جهات مختلف اقتضا می‌کند که با نگاهی جامع بدان پرداخته شود.
چه در مقام پژوهش و چه در مقام آسیب‌شناسی و سیاست‌گذاری برای ترویج و تبلیغ از زاویۀ حیثیت اجتماعی و فرهنگی خاص آن مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
    حجاب در فرهنگ اسلامی، نوعی رفتار و شیوه زندگی است که مبتنی بر باورهای دینی و در بستر فرهنگ دینی شکل می‌گیرد و ریشه‌اش، حیا و عفاف است.
حالا این عفاف در هر زمینه و موقعیتی به‌شکلی بروز بیرونی پیدا می‌کند؛ یعنی اصل و اساسش آن باور و حس درونی است و ریشه‌اش حیا و عفاف.

    نقد کتاب حجاب بی حجاب

    نظرات بسیاری بعد از انتشار این کتاب در نقد آن مطرح شد. در این جا به بعضی از این نظرات اشاره می کنیم:
    در جایی از کتاب از غیبت به عنوان گناه بزرگی یاد می شود خب اگر موضوع کتاب حجاب است چرا به کوچک جلوه دادن آن کمک می کند! به علاوه اینکه حجاب بزرگ ترین موضوع امروز حل نشده در دنیای کنونی است.
    ...
    حفظ حجاب امروز را با دوره پهلوی مقایسه می‌کنند بدون لحاظ کردن فیلم و تبلیغات و فرهنگ غالب غربی در عالم و نقش سلبریتی‌ها و... و تخریب هایی که نسبت به دین رخ می‌دهد. تازه زمان شاه یکی از مراکز فحشا برای غربی‌ها بودیم. اخبار زمان شاه رو یک مرور بکنیم.
    ...
    بسیار عالی بود. خواندن آن را به کسانی که دغدغه کارهای فرهنگی را دارند توصیه می کنم.
    ...
    در این بین خود نویسنده هم نظراتی دارند مبنی بر اینکه این کتاب را برای مخاطب عموم ننوشته اند و مخاطب کتاب فعالان عرصه فرهنگی می باشند. همچنین ایشان معتقد هستند با وجود کم کاری زیادی در رابطه با مسئله حجاب شده و در حق آن اجحاف شده است و کتاب حجاب شهید مطهری را تنها منبع در این زمینه می دانند.

    نویسنده کتاب حجاب بی حجاب

    محمدرضا زائری متولد ۱۳۴۹‌ روحانی و مدرس دانشگاه می باشد و در دهه ی 70 مسئولیت خانه ی روزنامه‌نگاران جوان و هفته نامه خانه را بر عهده داشت. وی کتاب هایی نوشته اند و از آن جمله می توان به کتاب های بی حجاب و با حجاب اشاره کرد و در حال حاضر مدیریت ماهنامه خیمه را بر عهده دارند. 

    حجاب و بی حجابی

    ضرورت حجاب و عفاف در قران و سیره ائمه آمده است و تردیدی در آن نیست و درباره زنان بی حجاب نیز و عاقبت آنها در قران و از رسول اکرم(ص) و حضرت علی (ع) نقل شده است. بنابراین حفظ حجاب و پوشش کامل اسلامی برای زنان مسلمان یک واجب شرعی است و عذاب بی حجابی صریحا بیان شده است. 

    کتاب حجاب با حجاب

    کتاب حجاب با حجاب نیز از همین نویسنده می باشد اما نویسنده کوشیده است هر دو کتاب را با عنوان حجاب بی حجاب به صورت مفصل تر به مسئله حجاب در آن بپردازد.

    خرید کتاب حجاب بی حجاب

    نسخه چاپی کتاب حجاب بی حجاب را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و از مطالب آن استفاده نمایید.

    خرید کتاب حجاب بی حجاب

    مشخصات کتاب حجاب بی حجاب در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: آرما
    نویسنده: محمدرضا زائری
    تعداد صفحه: 107
    موضوع: سبک زندگی اسلامی، مطالعات فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی
    قالب: چاپی