0.0از 0

گسست زبان؛ بحران هویت

فیلم نوشت راه رفتن روی سیم

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب گسست زبان؛ بحران هویت

    کتاب گسست زبان؛ بحران هویت نوشته احمدرضا معتمدی می‌باشد و انتشارات سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را به چاپ رسانده است.

    این کتاب در دو بخش ارائه شده است: بخش اول حاوی فیلم‌نوشت فیلم سینمایی «راه رفتن روی سیم»، اثر احمدرضا معتمدی است که به‌مقوله فروپاشی زبان و نسبت آن با بحران هویت پرداخته است. بخش دوم حاوی گفت‌وگو با کارگردان فیلم و نشست‌های نقد و بررسی فیلم، سخنرانی‌ها و نوشتارهای انتقادی درباره فیلم از ناحیه متفکران و اندیشمندان معاصر است که در مقوله بحران هئیت و گسست زبان به طرح مسئله و گفت‌وگو پرداخته‌اند.

    فضای انتقادی حاکم بر فیلم که نوع مناسبات اجتماعی جامعه معاصر را نشانه رفته است و تبیین‌گر فاصله‌های عمیق و شکاف‌های ژرف در نسبت با سنت اصیل فرهنگی است، برای صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی فلسفه و زبان و هنر این امکان را فراهم آورده است تا در جلسات و سمینارهای مختلف به واکاوی این بحران دامن گیر‌اجتماعی در نسل جدید پرداخته و یکی از مفاد شکاف تفکر فرهنگی اصیل با مناسبات اجتماعی امروز را آسیب‌شناسی کنند؛ آنچه در مباحث تحلیلی و انتقادی کتاب گسست زبان؛ بحران هویت مفصلا بدان پرداخته شده است.

    گزیده‌کتاب گسست زبان؛ بحران هویت

    دغدغه شما در فیلم سازی فلسفه بود چرا به موسیقی پرداخته اید؟ دکتر احمدرضا معتمدی من پیرامون یکی از مهمترین مسائل جامعه معاصر ایران سخن گفته ام این موسیقی که متذکر آن شده ام نسبت وثیق و عمیق با حکمت و عرفان ما دارد. در این گفت وگوی شفاهی جای بحث علمی و دقیق درباره نظر فیلسوفان و حکمای اسلامی ایرانی به موسیقی نیست اخوان الصفا در فصل پنجم از رسائل شان بحث مفصلی درباره حکمت موسیقی دارد که اولین مکتب فلسفی عرفانی در تمدن اسلامی است فارابی اولین فیلسوف رسمی تمدن اسلامی به تفصیل درباره موسیقی سخن گفته است.

    الکبیر فارابی با توجه به موسیقی بومی خودش نوشته شده است شاید رساله ای به عظمت الکبیر فارابی درباره موسیقی نگاشته نشده باشد همچنین ابن سینا صفی الدین ارموی ابو یعقوب اسحاق کندی عبد القادر مراغه ای و بسیاری دیگر. البته این حجم از نگارش قرن هفتم به بعد قدری دچار توقف شده است، حتی بزرگان زیادی را می‌شناسیم که موسیقیدان بوده اند، شاعر بوده اند، اما رساله ای از آن‌ها درباره موسیقی در دست نیست.