0.0از 0
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب جستارهایی در فلسفه هنر

    کتاب جستارهایی در فلسفه هنر، نوشته احمدرضا معتمدی در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.

    کتاب جستارهایی درفلسفه هنر، شامل بررسی و نقد آراء برخی فیلسوفان هنر چون افلاطون، ارسطو، هگل، هایدگر، سنت‌گرایان و مکتب‌های فلسفی هنر است. فصول مختلف کتاب پیش‌ از این در مقالات علمی ـ پژوهشی کشور به چاپ رسیده و مکرراً مورد ارجاع پژوهشگران فلسفه و هنر قرار گرفته است. دکتر احمدرضا معتمدی از بنیانگذاران مباحث فلسفه هنر در مباحث دانشگاهی و آکادمیک است و خود تجربه هنری را با آثار فاخر فلسفی در حوزه سینما به جان آزموده است.

    بررسی مقایسه‌ای و تطبیقی همراه با نقد و واکاوی در آراء فیلسوفان هنر از افلاطون تا هگل و سنت‌گرایان، و یا تأثیر آراء فیلسوفان برجسته مکتب شرق چون شانکار، بر هنر معاصر چون سینما در سلسله مقالات کتاب، حاوی دیدگاه‌هایی بدیع و نواندیشانه در ساحت فلسفه هنر است. دکتر رضا داوری اردکانی در یادداشتی درباره این مقالات، آن را نتیجه پژوهش و تدریس سالیان متمادی فلسفه هنر، تجربه تولید اثر هنری و انس با زبان تلقی می‌کند.

    گزیده کتاب جستارهایی در فلسفه هنر

    بخش از یادداشت دکتر رضا داوری‌اردکانی درباره کتاب:

    هنرمندان خود کمتر از هنر گفته‌اند و اگر گفته باشند، حسب‌حال گفته‌اند. نویسنده در دانشگاه فلسفه آموخته است و با آرا و اقوال فیلسوفان درباره هنر آشناست و چنان‌که اشاره شده است، فلسفه هنر تدریس می‌کند.

    او که خود اهل هنر و صاحب آثار ممتاز در سینمای ایران است، در زمره شایسته‌ترین کسانی است که می‌تواند درباره هنر قلم بزند، زیرا هم از نظر فیلسوفان اطلاع دارد و هم چگونگی پدیدآمدن یک اثر را به جان آزموده است؛ من پیش از این مقاله راجع به هیدگر را- که در این دفتر آمده است- خوانده بودم. این مقاله به تحقیق یکی از بهترین نوشته‌هایی است که در زبان فارسی درباره نسبت میان زبان و هنر نزد هیدگر نوشته شده است. زبان نوشته هم زبان متین و دقیقی است و این حکایت از آشنایی نویسنده با شعر و ادب فارسی می‌کند، و مگر ورود در بحث هنر بدون انس با زبان میسر است؟