0.0از 0

براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز 

    کتاب براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز نوشته حمیدرضا شاکرین می‌باشد و سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را به چاپ رسانده است. 

    آن‌چه در این کتاب مورد توجه جدی است، انعکاس ضعف فلسفی در جهان غرب در عرضه‌ی براهین اثبات خدا، معرفی گنجینه‌ی عظیم حرکت و معارف اسلامی و نشان دادن توان بالای فلسفی در رویارویی با چالش‌های جدید خداشناسی است.

    نگارنده هدف از این پژوهش را نقد شبهه‌ی اثبات‌ناپذیری وجود خدا، عنوان کرده و تاکید می‌کند که در این کتاب برخی پربسامدترین براهین وجود خدا را همراه با اشکالات و پرسش‌های فراروی آن‌ها در ترازوی خرد سنجیده، وزن و اعتبار این براهین را برای حقیقت‌ جویان روشن ساخته است.

    مطالب کتاب در پنج فصل کلی با عناوین "خدا و اثبات‌پذیری"، "برهان تجربه‌ی دینی"، "برهان علیت"، "برهان وجوب و امکان" و "برهان نظم" تنظیم شده است. ابتدا هر برهان تعریف شده و اشکالات و شبهات مربوط به آن مطرح و پاسخ داده شده است.

    گزیده کتاب براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز 

    بداهت وجود خداوند

    برخی برانند که گزاره خدا وجود دارد از بدیهیات اولیه است. بدیهیات اولیه یا اولیات قضایایی را گویند که صرف تصور موضوع و محمول و نسبت این دو برای تصدیق آن کافی است در مثل اجتماع نقیضین محال است از اولیات است، زیرا هر انسانی با تصور درست اجتماع نقیضین و تصور امتناع و استحاله» و نسبت بین استحاله و اجتماع نقیضین به وجود چنین رابطه ای حکم خواهد کرد و بدون حاجت به تصدیق دیگری به جزم و یقین محال بودن اجتماع نقیضین را باور می کند.