0.0از 0

اخلاق الاهی (جلد7)

مباحث قوه غضبیه (رذائل)

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب اخلاق الاهی (جلد7)

    مجموعه کتاب‌های اخلاق الاهی، مجموعه مباحث اخلاقی عرفانی استاد آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی است. دروس معنوی استاد از جنس اخلاق نظری و انتراعی رایج نیست و همچنین تعلیمات سلوکی ایشان با عرفان مسلکی نسبتی ندارد، دروس ایشان فراتر از بازگفت تقلیدی اخلاق فلسفی یونانی‌ست.

    مباحث استاد آمیزه‌ای از اخلاق نبوی و عرفان علوی است که با اتکا به منطق اجتهاد، از زلال آیات و روایات برگرفته و با رعایت نیاز نسل امروز، سامان یافته و از جویبار لسان معظم له در کام تشنه طالبان سلوک فرو می‌ریزد.

    در جلد هفتم این مجموعه به مباحث  مربوط قوه غضبیه(رذائل) پرداخته شده است. مجموعه مباحث چندین ساله اخلاقی و عرفانی استاد، از 2500 درس فراتر رفته و این کوثر جوشان همچنان در فیضان و جریان است. مجموعه این مباحث اخلاقی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان «اخلاق الاهی »تدوین و انتشار یافته است.

    گزیده کتاب اخلاق الاهی (جلد7)

    کارکرد قوه غضبیه

    قوه غضبیه از نعمت‌های بزرگ الهی است که در انسان و حیوان، عامل حفظ بقای شخص و نوع است. مقتضای این نیرو خشم و قهر و انتقام، لذتش در پیروزی و سلطه، و رنجش در شکست و سلطه‌پذیری است.

    این قوه تجلی انتقام و غضب الهی است و ثمرهای زیادی دارد؛ از جمله اینکه حفظ بدن تحت حمایت این قوه شریفه انجام می‌گیرد. نظام خانوادگی و اجتماعی با نیروی غضب از اختلال و تباهی حفظ می‌شود. دفاع در برابر هتک حریم خانواده و سد ثغور و حدود مملکت و حفظ نظام ملت و بقای قومیت، نگهبانی از تهاجم اشرار به مدینه فاضله و جهاد با دشمنان انسانیت و دیانت، جز در سایه این نیروی خداداد و تحفه آسمانی که به دست خداوند متعال با خمیره انسان عجین شده، صورت نمی‌پذیرد.

    اجرای حدود و تعزیرات الهی که نظام اجتماعی را نگه می‌دارد، جهاد با نفس و دفع لشکریان جهل و سپاهیان ابلیس تحت حمایت این قوه شریفه انجام می‌گیرد. کسی که از این نیروی ارزشمند بی‌نصیب یا کم‌بهره باشد به بسیاری از ملکات زشت و اخلاق ناپسند مانند جبن، ضعف، تنبلی، خودپروری، بی‌ثباتی و ناپایداری، راحت‌طلبی، خمودگی، ستم‌پذیری، بی‌غیرتی و رضایت به کژی‌ها و زشتی‌ها گرفتار می‌شود.