0.0از 0

کتاب جوانان درباری و آرمانشهر

حجت کاشانی

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب جوانان درباری و آرمانشهر، نوشته‌ی سید حمید روحانی؛ به روایت جذاب زندگانی جمعی از درباریان انقلابی و مسلمان می پردازد و توسط مؤسسه فرهنگی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز منتشر شده است. موضوعی ناب و متناقض‌نما که بسیار کم از آن گفته و شنیده‌­ایم. ماجرای تحولات روحی برخی از وابستگان دربار پهلوی و تلاش ایشان برای انقلاب از درون و زمینه‌سازی برای تشکیل حکومت اسلامی، مهم‌ترین محور کتاب است.

    معرفی کتاب جوانان درباری و آرمانشهر

    کتاب جوانان درباری و آرمانشهر، روایت گر سه شخصیت است که نقش کلیدی در جنبش علیه رژیم دارند:
    بهمن حجت کاشانی، فرزند سرهنگ محمود حجت و برادرزاده تیمسار علی حجت کاشانی است که رهبری این خیزش عجیب را بر عهده دارد و سرآخر به دست مأمورین شاه، به شهادت می‌رسد.
    علی اسلامی فرزند شاهپور علیرضا پهلوی و نوه رضاشاه پهلوی است. نام واقعی او پاتریک پهلوی بود که از مادری لهستانی تبار به نام کریستین شولوسکی به دنیا آمد. علی با قرار گرفتن در شعاع شخصیت بهمن و متأثر از قیام او، نام و مرامش را در کوران همین نهضت دینی تغییر می‌دهد و داستان‌های غریبی را رقم می‌زند.
    خانم کاترین عدل، دختر پروفسور عدل و همسر بهمن حجت، که او هم غریبانه شهید می‌شود.
    شکل‌گیری عاشقانه‌هایی پرجاذبه آن هم در کوران نهضتی مسلحانه برای تشکیل حکومت اسلامی و مشاهده فرایند تحولات روحی برخی از فرزندان دربار پهلوی، موضوعی جذاب و خواندنی است که در کتاب جوانان درباری و آرمانشهر با آن روبرو می‌شویم. ویژگی مهم و منحصر به فرد کتاب، غنای اسنادی است که هم از اسناد رسمی و هم مصاحبه با شاهدان و بستگان فعالان این قیام را شامل است.

    خلاصه کتاب جوانان درباری و آرمانشهر

    کتاب جوانان درباری و آرمانشهر، تاریخ تلخ و شــیرین یکی از طلایه داران حکومت اسلامی به نام بهمن حجت کاشانی است که همراه با همسرش کاترین عدل از درون پادگان نظامی و دربار شاهنشاهی به پیام آسمانی امام لبیک گفتند و از شوکت و صولت مادی و زرق و برق ظاهری چشم پوشیدند و در راه ساختن آرمانشهر و برپایی حکومت اسلامی در قلمرو زندگی خویش به پا خاستند و تلاش کردند تا «فلک را سقف بشکافند و طرح نو دراندازند». 
    حرکت و خروش این دو آزاده از میان درباریان و نظامیان سرسپرده به رژیم شاه، نشان از این واقعیت دارد که نهضت اسلامی امام توانست تا ژرفای کاخ ستمگران رسوخ و رخنه کند و ندای ملکوتی خویش را به گوش ناشنوای کاخ نشینان سرمست قدرت و شهوت برساند و آن بیداردلانی را که هنوز سرشت نخستین خویش را از دست نداده بودند به خود آورد و به سوی نور و روشنایی بکشاند.
    کتاب جوانان درباری و آرمانشهر دارای بخش هایی با عناوین زیر می باشد:
    جوانان درباری و آرمانشهر، بهمن حجت کاشانی در جست وجوی مدینه فاضله اسلامی، بهمن کیست؟، بهمن در زندان، فراخوانی به آرمان‌های قرآنی ، علی پهلوی، نخستین شاگرد مکتب آرمان‌گرای بهمن، کاترین عدل و تلاش در راه رستگاری، زایمان معجزه‌آسا، هجرت به خرم دره و پایه‌ریزی آرمانشهر، جریان کشته شدن دو تن از کارگران، شتاب به سوی شهادت، واپسین سرنوشت بهمن، گردآوری سلاح‌ها و مهمات، سقوط آرمانشهر بهمن در خرمدره و دستگیری علی پهلوی، پیرایه تراشی‌ها و دروغ پردازی ها، علی اسلامی در زندان، نامه‌هایی از زندان، نامه‌هایی به خانواده، علی اسلامی در تبعید، بازتاب خیزش و خروش بهمن حجت کاشانی و شاهکارهای یک تحریف‌گر تاریخ!

    فهرست کتاب

    مقدمه 
    جوانان درباری و آرمانشهر 
    بهمن حجت کاشانی در جست وجوی مدینه فاضله اسلامی 
    بهمن یکست؟ 
    بهمن در زندان 
    فراخوانی به آرمان‌های قرآنی 
    علی پهلوی، نخستین شاگرد مکتب آرمان‌گرای بهمن 
    کاترین عدل و تلاش در راه رستگاری 
    زایمان معجزه‌آسا 
    هجرت به خرمدره و پایه‌ریزی آرمانشهر 
    جریان کشته شدن دو تن از کارگران 
    شتاب به سوی شهادت 
    واپسین سرنوشت بهمن 
    گردآوری سلاح‌ها و مهمات 
    سقوط آرمانشهر بهمن در خرمدره و دستگیری علی پهلوی 
    پیرایه تراشی‌ها و دروغ پردازی ها 
    علی اسلامی در زندان 
    نامه‌هایی از زندان 
    نامه‌هایی به خانواده 
    علی اسلامی در تبعید 
    بازتاب خیزش و خروش بهمن حجت کاشانی 
    شاهکارهای یک تحریف‌گر تاریخ! 
    اسناد و مدارک 
    فهرست اعلام

    برشی از متن کتاب

    واژگونی رژیم شــاه و نظام پادشــاهی و برپایی حکومت اسلامی از اهداف اصلی و ریشه ای بهمن حجت کاشــانی بود. او برای به بار نشــاندن این هدف خود (برپایی حکومت اسلامی) منتظر نمانــد تا روزی دودمان پهلوی از صحنه قدرت و سیاســت به زیرکشــیده شــود و راه برای برپایی یک نظام اسلامی هموار شــود، بلکه روی بلندنظری و همــت والای خویش بر آن شد در گوشه ای از کشور پهناور ایران سرزمینی را طبق موازین و مقررات اسلامی آباد سازد، قانون اسلام را در آن پیاده کند، از آن سرزمین پایگاهی در راه خیزش و خروش ضد رژیم شاه پدید آورد، برای خود و همراهان در آن محل یک زندگی سالم و اسلامی را تدارک ببیند که نمونه ای از جامعه مدرن و ایده آل اسلامی باشد، در آن جایگاه از امکانات دولتی بهره نگیرد و از وسایل و لوازم وابسته به دولت بی نیاز باشد. او برای پیاده کردن این نقشه و اندیشه، به استان های گوناگون ایران مانند خراسان، آذربایجان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، ایلام و اصفهان سفرکرد و مناطقی را مورد شناسایی، ارزیابی و بررسی قرار داد و سرانجام منطقه خرم دره در استان زنجان را از نظر استراتژیکی برای برنامه خود مناسب یافت؛ زیرا میدید این شهرستان به تهران و پایتخت کشور نزدیک است و برای رساندن سلاح، مهمات، آذوقه، وسایل نظامی و پارتیزانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مردم دین باوری دارد.
    بهمن حجت کاشانی زمینی به مساحت هفتصد هکتار در خرم دره خریداری کرد. 78 هکتار آن را به زیر کشت برد و ده هکتار آن را به باغ میوه، جالیز و سبزی‌کاری اختصاص داد، خانه های مسکونی یک شکل و یک دست برای خود، کارگران و کشاورزان خودش بنا کرد و آنان را با زن و فرزندان در آن جای داد و خود نیز به همراه کاترین عدل و دخترانش در یکی از این خانه ها ساکن شد. او تونلی دراز و پیچ در پیچ به ظاهر به عنوان زاغه برای نگهداری اسب، استر، گاو و گوسفندان تدارک دید، لیکن با نگاهی به اســتحکام آن تونل و تجهیزاتی که در آن پیش بینی شده است، مانند روزنه هایی که می توان از آن به عنوان دیدهبانی و سنگر بهره برداری کرد، انبارک‌هایی که می توان سلاح، مهمات، آب، غذا، دارو و دیگر مواد خوراکی و بهداشتی را برای درازمدت در آن نگهداری کرد. راه های زیرزمینی که می تواند دو طرف منطقه را به یکدیگر متصل سازد و... نشان از این واقعیت دارد که هدف اصلی از ساختن آن تونل، پایگاهی زیرزمینی برای مقاومت و پایداری درازمدت در برابر یورش دشمن بوده است....

    دانلود کتاب جوانان درباری و آرمانشهر

    نسخه الکترونیک کتاب جوانان درباری و آرمانشهر را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

    دانلود کتاب جوانان درباری و آرمانشهر

    مشخصات کتاب جوانان درباری و آرمانشهر در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: بنیاد تاریخ پژوهی
    نویسنده: سیدحمید روحانی
    تعداد صفحه: 251
    موضوع: تاریخ ایران
    قالب: الکترونیک