0.0از 0

کتاب پسا اسلامیسم

کتاب
دسته بندی
آرما
ناشر
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب پسا اسلامیسم نوشته‌ی میلاد دخانچی است که به همت انتشارات آرما، منتشر شده است. این کتاب، رابطه میان سیاست و مذهب را در ایران مورد بازنگری قرار می‌دهد.

    درباره‌ی کتاب پسا اسلامیسم

    کتاب پسا اسلامیسم نوشته‌ی میلاد دخانچی، رابطه میان حکومت، سیاست و مذهب را تشریح کرده و بیان می‌کند که تجربیات سیاسی و خط مشی حکومت در جهان اسلام به خصوص در میان شیعیان، فاقد ساختاری به معنای حکومت در غالب دولت مدرن است و این دیدگاه را با استناد به شیوه‌ی حکومت‌داری در زمان پیامبر اسلام و حضرت امیر المؤمنین بیان می‌دارد. علی‌رغم نفی کشورداری مدرن اسلامی یا استیت، نویسنده به هیچ عنوان مذهب را جدا از سیاست نمی‌داند و حتی به نحوی به اعمال نقش مذهب در ابعاد مختلف اداری و سیاسی اذعان دارد. با این حال، بر این باور است که حضور مذهب در امور خرد و کلان سیاسی و ارتباط با آن، نیازمند نگاهی تازه و برقراری نوعی تعامل است.

    خلاصه کتاب پسا اسلامیسم

    فصل اول کتاب حاضر، مقدمه‌ای بر دلیل و ضرورت نگارش این کتاب از زبان نویسنده است. این فصل، آغشته به مسائل نظری و انتزاعی است و تلاش شده در کنار ارائه‌ی تأملاتی در باب متافیزیک، صورت‌بندی‌ای از غیبت ماهیت‌شناسی و روش‌شناسی در میان متفکران مسلمان ارائه شود. فصل دوم، مفهوم کشورداری مدرن اسلامی یا استیت را بیان می‌کند. علاوه بر این، نویسنده با اشاره به نمونه‌های غیر استیتی در کنار آن، دست به راستی آزمایی مفهوم رفرنس استیت اسلامی در دل متون تاریخی و مقالات تئوریکال می‌زند. در فصل سوم، نحوه‌ی ایجاد و شکل‌گیری استیت اسلامی در تاریخ ایران زمین و ارتباطات آن با مذهب به طور کامل شرح داده می‌شود؛ به نوعی که آن را تا آخرین سلسله‌ی شاهنشاهی که همان پهلوی دوم است و چگونگی تأثیرپذیری محمدرضا پهلوی از مذهب و سقوط آن دنبال می‌کند.
    فصل چهارم وضعیت استیت بعد از انقلاب سال 57 و تعاملات اجتماعی مذهبی آن را بررسی می‌کند. در این فصل، نزاع بی‌حاصل میان دولت و حاکمیت یا همان گاورمنت و استیت، ابهام در جایگاه علوم انسانی و افول کارآمدی، فروپاشی اخلاق اجتماعی و نضج ‌گرفتن نئولیبرالیسم، از پیامدهای استیت ایرانی معرفی شده است. هم‌چنین توضیح داده می‌شود که چگونه چالش‌های حکمرانی به رابطه‌ی نامتوازن مذهب و سیاست در وضعیت کنونی منجر شده است. فصل پنجم به بررسی پسا اسلامیسم در باب الهیات می‌پردازد. در این فصل، ضمن اشاره به آرای مرتضی آوینی، اهمیت تسلط بر تکنیک‌های استیت مدرن پررنگ شده و پیشنهاداتی در باب حرکت به سمت ایجاد توازن میان سیاست و مذهب در ایران معاصر ارائه شده ‌است.

    فهرست کتاب

    این کتاب در 5 فصل و یک جمع بندی با عناوین ذیل نگاشته شده است.

    مقدمه
    متافیزیک تکنیک: تبیین دو امرمتضاد و مکمل
    ما و استیت قدیم: تضاد سیاست و مذهب
    ماو استیت جدید: اتحادسیاست و مذهب
    ما و استیت کنونی: آمیختگی سیاست و مذهب
    استیت پیشرو: سیاست و مذهب: تضاد و تکامل
    جمع‌بندی: تفکیک،تضاد و تکامل
    کتابنامه

    دانلود کتاب پسا اسلامیسم

    جهت دانلود کتاب پسا اسلامیسم، می‌توانید با نصب اپلیکیشن فراکتاب نسخه‌ی الکترونیکی این کتاب را دانلود و مطالعه کنید. این کتاب با قیمت مناسب در فروشگاه اینترنتی فراکتاب موجود است. لازم به یادآوری است که تنها با نصب اپلیکیشن فراکتاب، خرید و دانلود نسخه‌ی الکترونیک این کتاب برای‌تان میسر خواهد بود.

    برشی از متن کتاب

    با استناد به تجربه‌ی سیاسی پیامبر و امامان شیعه، اسلام هیچ‌گاه صاحب الگو، راهبرد و ساختار منسجمی برای اداره‌ی استیت نبوده است. به زبان ساده‌تر، سازه‌ای به نام استیت اسلامی هیچ‌گاه وجود نداشته و نخواهد داشت و ارجاع به مدینه‌النبی و تجربه‌ی حکومت حضرت علی برای کشف مکانیسم‌های پیچیده‌ی حکمرانی معطوف به استیت، آن هم استیت مدرن، از خبط روش‌شناسی عمده‌ای رنج می‌برد. این اما به هیچ‌وجه به معنی غیر سیاسی بودن مذهب نیست؛ بلکه برعکس چنین گزاره‌ای بیش از پیش دخالت مذهب در امر سیاسی را ترغیب می‌کند. مذهب غیر سیاسی به همان اندازه واجد تناقض است که مفهوم استیت اسلامی و اگر نمی‌توان از استیت اسلامی سخن به میان آورد، قطعا و باید درباره‌ی کیفیت و ماهیت استیت مسلمانان سؤالات جدی معرفتی طرح کرد.
    رابطه‌ی استیت و مذهب از نسبت تضاد و تکامل پیروی می‌کند. آن‌ها در عین حال که متضادند، امکان تکمیل یکدیگر را دارند. این دو می‌توانند به جنگ دائمی با یکدیگر بپردازند یا به صلح نسبی و توازن برسند اما آن‌ها هیچ‌گاه‌ یکی نیستند.

    خواندن این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

    اگر به کتاب‌های حوزه‌ی علوم سیاسی، علوم اجتماعی، فلسفه و فلسفه‌ی اسلامی علاقه‌مند هستید،‌ لذت خواندن این کتاب را از دست ندهید. بدون تردید، همه‌ی پژوهشگران حوزه‌های فلسفه، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و فلسفه‌ی اسلامی می‌توانند از جمله مخاطبان این کتاب باشند.

    خرید کتاب پسا اسلامیسم

    در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان خرید کتاب پسا اسلامیسم، نوشته‌ی میلاد دخانچی از انتشارات آرما فراهم شده است. شما می‌توانید این اثر را در قالب کتاب چاپی و نسخه‌ی الکترونیکی تهیه کنید. نسخه‌ی چاپی این کتاب با قیمت مناسب در فراکتاب قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کرده و لذت خواندن این کتاب را از دست ندهند.

    دانلود کتاب پسا اسلامیسم

    مشخصات کتاب پسا اسلامیسم در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: آرما
    نویسنده: میلاد دخانچی
    تعداد صفحه: 224
    موضوع: رمان ایرانی، علوم سیاسی، خاطرات و تاریخ ایران
    قالب: چاپی و الکترونیک