0.0از 0

پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران

با رویکردی به نظام جمهوری اسلامی ایران

کتاب
دسته بندی
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران 

    کتاب پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران، اثر نصراله حیدری نژاد توسط انتشارات قانون یار منتشر شده است. انسان‌های زیادی خواه اغلب به جهت سهولت و سرعت بیشتر در کسب درآمد، به راه‌های نامشروع وارد شده‌اند. این‌گونه حرکات مشکلات زیادی را برای آحاد جامعه در بردارد. بنابراین همواره سعی شده است که با اتخاذ تدابیر لازم از این جرایم جلوگیری شود. یکی از این نوع اعمال مجرمانه که در کتاب حاضر به آن پرداخته شده پول‌شویی است.

    کتاب پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران، به بررسی یکی از اعمال مجرمانۀ اقتصادی در کسب درآمد نامشروع پرداخته است. این جرم علاوه بر آن که خود به تنهایی لطمه‌های جبران ناپذیر اقتصادی و سیاسی را بر دولت‌ها وارد می آورد، باعث گسترش جرایم منشأ نیز خواهد شد؛ بدین صورت که پول آلوده ممکن است در دو حالت مورد استفاده قرار گیرد؛ یک حالت استفاده از منافعی که حاصل از فعالیت‌های مجرمانه است و حالت دیگر استفاده از همین منافع نامشروع برای توسعه فعالیت‌هایی به منظور جرم منشأ می‌باشد.

    بنابراین تا مرتکبان امکان مشروعیت دادن به این منافع را نداشته باشند دست به ارتکاب جرم منشأ نخواهند زد. هر چند به لحاظ آثار زیان‌بار این فرآیند، طرح‌های متعددی برای مقابله با پول‌شویی در سطح بین‌المللی تدارک دیده شده است. از آن جا که کشورها دارای نظام‌های قانونی و ساختار مالی متفاوتی هستند، هر کشور بر حسب طبیعت و ساختار خاص خود مبادرت به قانون‌گذاری نموده است.

    گزیده کتاب پول شویی از منظر حقوق کیفری ایران 

    فصل هفتم: آثار و پیامدهای پول‌شویی
    آثار و تبعات ناگوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پروسه پول‌شویی بر هیچ کس پوشیده نیست و همه اقتصاددانان، محققان اجتماعی و حقوق دانان بر این مسئله اتفاق نظر دارند، اما نکته مهم این است که این آثار با توجه به وضعیت هر کشور متفاوت است. برای مثال ممکن است در برخی از کشورها پروسه تطهیر به طور موقت منافعی را برای اجتماع به دنبال داشته باشد. در کشورهایی مثل سواحل کان فرانسه و چانل آیلندر انگلستان مجرمان برای تطهیر پول از مراکز جهانگردی، قمارخانه‌ها و ... استفاده کرده، همین امر موجب جذب جهانگردان شده و عوایدی را نصیب مجرمان می‌کند.

    درست است که بعد از مدتی مجرمان این مؤسسات را به فروش می‌رسانند، اما در خلال همین مدت مردم نیز از مزایای ورود جهانگردان به کشور بهره‌مند می‌شوند. بر عکس در بعضی کشورها نه تنها تطهیر، منافعی هر چند گذرا ندارد بلکه آثار زیان بار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به بدنه اجتماع وارد می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در ایران جرایمی مثل قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا، ارتشاء، رشوه و ... بیشتر از سایر جرایم احتیاج به پول‌شویی دارند. در ابتدای این مبحث به طور خاص راجع به این جرایم و آثاری که بر اقتصاد و امنیت کشورمان وارد می‌کنند، مباحثی مطرح شده است و در پایان به بررسی پیامدهای کلی این جرم پرداخته شده است.

    7-1- پول‌شویی و جرایم مربوط به مواد مخدر

    همان‌طور که قبلا گفته شد در تعاریف اولیه جرم پول‌شویی، این جرم فقط پروسه قاچاق مواد مخدر را در بر می‌گرفت و جرایمی مثل تروریسم، قاچاق انسان و فحشاء بعدا مشمول پروسه پول‌شویی قرار گرفتند. در این بخش ابتدا چگونگی تولید و توزیع مواد مخدر در افغانستان و در ادامه راجع به پروسه پول‌شویی مواد مخدر در ایران و همکاری عناصر ایرانی با گروه‌های تولیدکننده و توزیع کننده مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.