0.0از 0

اعدام در حقوق یهود و اسلام

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب اعدام در حقوق یهود و اسلام

    کتاب اعدام در حقوق یهود و اسلام با تکیه بر روش های دقیق علمی و مطالعات تطبیقی، یک به یک جرایم موجب اعدام را از نگاه هر دو دین زیر ذره بین برده و نتایج بسیار جالبی را استخراج کرده است.

    مطالعه تطبیقی اصول و احکام حقوقی یهودی و اسلامی با عنایت به اصول حقوقی دنیای امروز، و بررسی موردی درباره وضعیت اعدام در اسرائیل و کشورهای اسلامی از دیگر محورهای کتاب حاضر است. از این رو مخاطبین تخصصی کتاب، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در رشته های فقه، حقوق و ادیان می باشند.

    «استفاده از منابع دست اول» یکی از شاخص های ممتاز اثر حاضر استفاده از منابع دست اول در آیین یهود و اسلام می باشد. کتاب «اعدام در حقوق یهود و اسلام» برای بیان دیدگاه یهود و اسلام، از منابع دست اولی همچون قرآن و تورات، و در بخش فقهی جواهرالکلام و تلمود بهره برده و در مواردی که بین علما اختلاف نظر وجود داشته به نظر مشهور فقها و خاخام ها تمسک شده است. کتاب حاضر بطور تخصصی و تحلیلی فقط در موضوع قتل و جرایم مستوجب اعدام مطالعه داشته و با عینک نقد و انتقاد به جزئیات و ریز احکام پرداخته است.

    بررسی شبهات حقوقی در حیطه قتل و اعدام از ارکان اصلی پروژه است و سعی نگارنده بر این بوده از موازی کاری خودداری نموده و مطالب مهمی که تحت پوشش تحقیقات مشابه نمی باشد را، مورد ذکر و بررسی قرار دهد و اثری با محتوای جدید فراهم آورد.

    ویژگی ممتاز کتاب اعدام در حقوق یهود و اسلام نسبت به سایر آثاری که در حوزه مطالعه تطبیق شریعت یهودی و اسلامی نگاشته شده، بهره مندی از مهم‌ترین و بزرگترین منبع تفسیری – فقهی یهودی، یعنی «تلمود» می باشد. اهتمام نویسنده بر این بوده بطور برابر به اسلام و یهود پرداخته شود. «معرفی دقیق محتوای ابواب تلمود» معرفی دقیق، متفاوت و کاربردی تلمود، ابواب و فصول آن تحت عنوان فصل «درآمدی بر فقه یهودی» از دیگر ویژگی های ممتاز کتاب حاضر است. 

    گزیده کتاب اعدام در حقوق یهود و اسلام

    یهودیت آیینی توحیدی با کتابی آسمانی است که پیامبرانی آسمانی دارد. این آیین در میان ادیان دنیا شبیه ترین دین به اسلام است و تاریخی ریشه دار دارد و فرازونشیب بسیاری از سر گذرانده است. شاید بتوان سرمنشأ این دین را به ابراهیم نسبت داد.

    پس از رهایی ایشان از ظلم های نمرود، یهودیان به دوران شکوه و عزت در مصر رسیدند و زیر سایۀ عزت حضرت یوسف احترام یافتند. پس از یوسف فراعنه ای آمدند که نسبت به قوم یهود، سخت گیر و شدیدالعمل بودند. پس از رنج های فراوانی که اینان بر قوم یهود تحمیل کردند، خداوند با ارسال منجی و یاوری به نام موسی، بر یهودیان منت نهاد و بنی اسرائیل را مشروط به شروطی الهی، از حکومت ظلم فرعون، پس از 400 سال بردگی رهایی داد.