0.0از 0

المدرسة القرآنیة

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب المدرسة القرآنیة 

    کتاب المدرسة القرآنیة، تألیف شهید آیت‌الله سید‌محمدباقر صدر، پیرامون برخی از موضوعات مرتبط با قرآن نوشته شده است. مؤلف که از قرآن‌پژوهان و دانشمندان نامی و بزرگ مذهب تشیع می‌باشد، مطالب را به صورت درس بیان نموده و سپس از طرف ناشر کتاب، جمع‌آوری و به صورت کتاب به چاپ رسیده است. 

    از آنجا که مطالب کتاب به صورت درس بیان شده است و فصل‌بندی نشده، ولی موضوعات آن را می‌توان در 3 فصل تقسیم‌بندی نمود:

    فصل اول: تفسیر موضوعی و ترتیبی در قرآن (شامل درس اول و دوّم)

    فصل دوّم: سنن تاریخی در قرآن (از درس سوم تا هفتم)

    فصل سوم: عناصر تشکیل دهنده اجتماع از نظر قرآن (از درس هشتم تا چهاردهم).

    موضوعات مورد بحث در کتاب را می‌توان در سه محور تفسیر موضوعی و ترتیبی، سنت‌های الهی و عناصر اجتماعی از نظر قرآن تقسیم بندی نمود.که در قسمت اول به بیان جایگاه تفسیر موضوعی و ترتیبی و تفاوت آن دو پرداخته و برای هر کدام فوائد و آثاری را بیان نموده است در قسمت دوم سنت‌های تاریخی را که خداوند در قرآن بیان کرده و به صورت قانون می‌توان محسوب نمود، تشریح کرده است در قسمت پایانی به توضیح عناصر تشکیل دهنده اجتماع پرداخته، رابطۀ هر کدام از آنها با یکدیگر را از دو دیدگاه قرآنی و مادی‌گری بررسی نموده است. تذکر:با توجه به محتوای کتاب به نظر می‌رسد که این کتاب بیشتر به مباحث درون قرآنی نزدیک تر است تا به مباحث علوم قرآنی.

    فصل دوم: در این فصل سنت‌های تاریخی را از نظر قرآن کریم بحث می‌نماید و با توجه به آیات قرآنی که این موضوع را بحث نموده است نتیجه گیری می‌کند که سنن تاریخی اتفاقی نیست و از طرف دیگر این سنت‌ها به خدا ارتباط دارد و به ارادۀ او انجام می‌گیرد، در همین فصل (درس هفتم) اشکال مختلف و صورت‌‌های متفاوت سنن تاریخی را مورد بحث قرار می‌دهد و نتیجه می‌گیرد که این سنن به سه صورت می‌تواند باشد، یکی به صورت قضیۀ شرطیه، دوم به صورت قضیه فعلیه و سوم به صورت یک جریان طبیعی در حرکت تاریخ، و برای هر کدام از آیات قرآن مثال می‌زند.

    فصل سوم: در این فصل عناصر تشکیل دهندۀ اجتماع را بررسی نموده و می‌گوید عناصر اصلی اجتماع عبارت است از، انسان و طبیعت و رابطۀ این دو، برای توضیح این مطلب از شواهد تاریخی و آیات قرآن استفاده نموده است.