4.0از 5

کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

کتاب
دسته بندی
ایلان پایه
نویسنده
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل نوشته ایلان پاپه و ترجمه وحید خضاب می باشد و توسط انتشارات کتابستان معرفت نیز منتشر کرده است. این کتاب یک راهنما برای شناخت اسرائیل است. این کتاب درباره اسرائیل، مطالب تحقیقی افردای یهودی و یا حتی اسرائیلی است که جزو منتقدین به عملکرد این رژیم به حساب می آیند.

    معرفی کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    با وجود گفته ها و نوشته های فراوان در خصوص فلسطین و اسرائیل، هنوز گفتنی های فراوانی در این حوزه وجود دارد، خصوصا از زبان کسانی که خود، یهودی یا حتی دارای تابعیت رژیم صهیونیستی هستند ولی جزو منتقدین به سیاست ها یا عملکرد این رژیم به حساب می آیند. همین مسئله، استدلال های آن ها را خواندنی تر می کند. ایلان پاپه، یکی از همین افراد است.
    یادآوری این نکته ضرورت دارد که در هر حال، او یک «اسرائیلی» است که گرچه نسبت به این رژیم «انتقاد» می کند ولی از بن دندان نسبت به ضرورت ادامه حیات این رژیم اعتقاد دارد و در آثار او هیچ خبری از استدلال برای نابودی این رژیم و بازگشت «بحر تا نهر» فلسطین به «فلسطینی ها» به چشم نمی خورد. 
    با وجود این نگاه، مطالب «تحقیقی» این افراد، همچون کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل، هم ارزش مطالعه دارد، و هم ضرورت مطالعه؛ گرچه طبیعتا نتیجه گیری آن ها مورد پذیرش ما (که استدلال های قوی و متین تاریخی و حقوقی و شرعی برای لزوم نابودی کامل اسرائیل و بازگشت یهودیان مهاجر و نسل آن ها به «کشورهای اصلی خودشان» داریم) نخواهد بود.

    خلاصه کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    روایت صهیونیستی از تاریخِ اینکه چطور سرزمین مورد مناقشه [یعنی فلسطین] تبدیل به «کشور اسرائیل» شد، بر پایه یک دسته «افسانه غیرواقعی» بنا شده که به طرز ماهرانه و ظریفی، حق اخلاقی و معنوی فلسطینی ها بر این سرزمین را مورد تشکیک قرار می دهد. غالباً جریان اصلی رسانه ای و نخبگان سیاسی غرب، این افسانه های غیرواقعی را به عنوان حقایق مشخص [و تشکیک ناپذیر] و به عنوان توجیهی برای رفتارهای اسرائیل در طی ۶ دهه اخیر می پذیرند.
    معمولا پذیرش ضمنی این افسانه های غیرواقعی، به عنوان توضیح و تفسیری برای بی رغبتی حکومت های غربی جهت هرگونه مداخله معنادار در این درگیری به کار می رود، درگیری ای که از زمان پایه گذاری کشور تا الان، مستمراً ادامه داشته است.
    این کتاب، این افسانه ها را (که در فضای افکار عمومی به عنوان حقایقی بی چون و چرا تلقی می گردند) به چالش می کشد. از دید من، این حرف ها، تحریفات و جعلیاتی هستند که می توانند -و باید- از طریق بررسی دقیق تر اسناد تاریخی رد شوند.
    وجه اشتراک [در موضوعات مختلفِ] این کتاب، کنار هم چیدن [و مقایسه] پندارهای عمومی با حقایق تاریخی است. هر فصل از کتاب با قرار دادن هر کدام از این افسانه ها در کنار حقیقت، با محک آخرین تحقیقات تاریخی، نقاط ضعف باورهای پذیرفته شده توسط عموم را نمایان می کند.

    فصل اول، فلسطین را در عصرِ ورود صهیونیسم در اواخر قرن نوزدهم به تصویر می کشد. در اینجا، افسانه، فلسطین را به عنوان سرزمینی خالی، بایر و شبه کویر به تصویر کشیده که صهیونیست ها وارد شده و آن را آباد و متمدن کردند. استدلالِ مقابل این افسانه، تصویری از یک جامعه بسیار قدیمی و پررونق را به تصویر می کشد که در یک روند پرشتاب مدرن سازی و ملت سازی [پس از فروپاشی عثمانی] قرار داشت.
    فصل سوم به صورت دقیق تر این افسانه که صهیونیسم را با یهودیت یکسان می گیرد مورد بررسی قرار می دهد (اگر این ادعا صحیح باشد، در آن صورت صهیونیسم ستیزی، چیزی نخواهد بود جز یهودستیزی). 
    فصل چهارم مربوط به بررسی این ادعاست که ارتباط بین استعمارگری و صهیونیسم را رد می کند. این افسانه می گوید صهیونیسم یک جنبش آزادی بخش ملیِ لیبرال است، درحالی که استدلال مقابل، صهیونیسم را به عنوان [جنبشی] استعمارگر به تصویر می کشد؛ در حقیقت، یک پروژه استعماری وطن گزینانه شبیه همان هایی که پیش تر هم در آفریقای جنوبی، آمریکا و استرالیا دیده شده بود و ...

    فهرست کتاب

    بخش نخست: افسانه‌هایی درباره گذشته‌ها؛ فصل اول: فلسطین یک سرزمین خالی بود، فصل دوم: یهودی‌ها مردمی بدون سرزمین بودند، فصل سوم: صهیونیسم همان یهودیت است، فصل چهارم: صهیونیسم استعمارگری نیست، فصل پنجم: فلسطینی‌ها در سال  داوطلبانه وطنشان را ترک کردند، فصل ششم: جنگ ژوئن  «تنها» گزینه و یک «انتخاب اجباری» بود،
    بخش دوم: افسانه‌هایی درباره حال حاضر؛ فصل هفتم: اسرائیل تنها دموکراسی خاورمیانه است، فصل هشتم: افسانه‌هایی درباره توافقنامه اسلو، فصل نهم: افسانه‌هایی درباره غزه    
    بخش سوم: نگاهی به آینده؛ فصل دهم: راه‌حل تشکیل دو کشور، تنها راه پیش‌روست، نتیجه‌گیری، اسرائیل، کشور مبتنی بر «استعمار وطن‌گزینانه»، در قرن بیست و یکم و خط زمان    

    دانلود کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    نسخه الکترونیک کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

    برشی از متن کتاب

    هرتزل در دهه ۱۸۹۰ روزنامه نگار شد، و بنا به روایت خود او از زندگی اش، در همین زمان بود که دریافت یهودستیزی [در جوامع اروپایی] تا چه حد قوی است. او به این نتیجه رسید که هیچ امیدی برای ادغام در جوامع محلی وجود ندارد و به جای آن ایده، ایده تاسیس یک کشور یهودی در فلسطین را (به عنوان بهترین راه حل برای آنچه او به عنوان «مشکل یهود» تعریف می کرد) برگزید.
    درحالی که این ایده های نخستینِ صهیونیسم در بین جوامع یهودی در کشورهایی چون آلمان و ایالات متحده پخش می شد، هم خاخام های برجسته و هم شخصیت های پیشرو در آن جوامع یهودی، این دیدگاه های تازه را رد می کردند. رهبران مذهبی یهود، صهیونیسم را [جلوه ای از] سکولار سازی و مدرن سازی [یهودیت] می دیدند و با آن مخالف بودند. یهودیان سکولار هم نگران بودند که این ایده های تازه [که از سوی صهیونیست ها طرح می شد] تردید هایی درباره وفاداری یهودیان به ملت-دولت های خودشان [در هر کشوری که هستند] به وجود آورد و همین مسئله، یهودستیزی را افزایش دهد.
    هر دو گروه، ایده های متفاوتی درباره چگونگی مقابله با آزار و اذیت جاری یهودی ها در اروپا داشتند. برخی ها معتقد بودند که جواب [این مشکل] تقویت و سنگربندی [قوی تر] در چارچوب های مذهبی و سنتی یهودی [و تقویت هویت منفصل یهودی از بقیه] است (همان کاری که بنیادگرایان اسلام گرا در همان زمان در مواجهه با مدرن سازی اروپایی انجام دادند) اما برخی دیگر، از ادغام بیشتر در زندگی غیریهودی [در کشورهای محل سکونت] دفاع می کردند.
    در حد فاصل دهه ۱۸۴۰ تا دهه ۱۸۸۰ که ایده های صهیونیسم در اروپا و ایالات متحده پدیدار شد، اغلب یهودی ها، به دو روش متفاوت به یهودیت عمل می کردند. دسته ای وارد سنگربندی [با دیگر هویت ها] شده بودند: در جوامع بسیار محدود و بسته مذهبی زندگی می کردند، از ایده های تازه ای نظیر ملی گرایی فراری بودند، و در واقع مدرن سازی را گویی به عنوان یک تهدید ناخوشایند برای سبک زندگی شان در نظر می گرفتند.

    درباره نویسنده کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    پاپه را در سطح جهانی بهعنوان مورخی مشهور میشناسند. او که خود یهودی و دارای تابعیت اسرائیل است، از نویسندگان پرکار در خصوص تاریخ قضیه فلسطین به شمار میرود و در بخش عمده آثار خود، وقایع را با دیدی منصفانه و محققانه نگاه میکند. به این ترتیب، حتی فارغ از مذهب و تابعیت او، میتوان آثارش را جزو بهترین آثار تاریخ پژوهانه در این عرصه به شمار آورد. کتابی که در دست شماست، و آخرین کتاب منتشرشده پاپه تا این لحظه محسوب میشود، یکی از همین آثار محققانه و انتقادی اوست.

    خرید کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    نسخه چاپی کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب سفارش داده و خریداری نمایید و از خواندن آن بهره کافی و وافی ببرید.

    دانلود کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل

    مشخصات کتاب ده غلط مشهور درباره اسرائیل در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: کتابستان معرفت
    نویسنده: ایلان پایه
    مترجم: وحید خضاب
    تعداد صفحه: 292
    موضوع: علوم سیاسی، تاریخ ملل
    قالب: چاپی و الکترونیک