0.0از 0
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب این‌جا مال من است

    کتاب این‌جا مال من است، در واقع یک کتاب تصویری است، کتابی  که به کمک تصویرهای زیاد و متن‌های کوتاه و ساده یا گاهی‌ اوقات بدون متن، اطلاعاتی را منتقل یا داستانی را بازگو کند. در کتاب‌های تصویری، تصویرها به اندازه متن و حتی بیشتر از آن اهمیت دارند؛ به صورتی که برخی از کتاب‌های تصویری، بدون داشتن هیچ کلامی هم، گیرا و اثربخش‌اند.

    مخاطب کتاب‌های تصویری، بیشتر کودکان هستند، از سن نوزادی تا هفت‌سالگی و زمانی که پا به مدرسه بگذارند؛ اما با این حال کتاب‌های تصویری به قدری جذابیت دارند که گاهی بزرگسالان و کودکان پس از دبستان نیز از این کتاب‌ها لذت می‌برند. هر چه گروه سنی مخاطبان کتاب تصویری پایین‌تر باشد، موضوع داستان‌های تصاویر زیاد آن یا مفهوم متن‌هایش ساده‌تر می‌شوند؛ به صورتی که گاهی کتاب‌های تصویری برای نوزادان یا نوپایان، تنها به آموزش رنگ‌ها و شکل‌ها و مفاهیم ابتدایی از این دست به آن‌ها می‌پردازد و کتاب‌های تصویری گروه سنی ۲ و ۳ ساله‌ها نیز داستان‌هایی کوتاه و قابل‌فهم را برای آن‌ها مطرح می‌کنند که از حوزه درک کودک فراتر نمی‌روند. کتاب‌های تصویری بدون کلام از این نظر ارزشمند هستند که به کودکان با سطح سواد و شرایط مختلف، اجازه می‌دهد از یک کتاب واحد لذت ببرند.

    همچنین کتاب‌های تصویری کودک، ابزاری مؤثر در یادگیری و سرگرمی کودکان است. این نوع کتاب‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا با مفاهیم داستان‌گویی نیز آشنا شوند و با استفاده داستان‌هایی که از نگاه خود برای این داستان‌ها می‌سازند، تخیل خود را تقویت کنند.

    در کتاب این‌جا مال من است، پسر کوچولو با گچ خطی می‌کشد و برای خود مرزی را مشخص می‌کند. حالا آن طرف خط مال اوست. جایی که هیچ‌کس اجازه ندارد وارد آن شود؛ اما خرگوش، حلزون، شاخ و برگ درختان و ابرها به این مرز توجه نمی‌کنند و وارد آن می‌شوند. پسرک عصبانی می‌شود و آن ها را بیرون می‌کند. تا این که پسری می‌آید و چون با مانع برخورد می‌کند، بر می‌گردد. پسرک کوچک که نیاز به همبازی دارد و تنهاست به دنبالش می‌رود و او را به بازی و دوستی دعوت می‌کند.

    داستان این‌جا مال من است، مالکیت و نیاز کودک به همبازی و دوستی را بیان می‌کند. کودکان در سال‌های نخست زندگی بسیار خودمحورند و حس مالکیت در آن‌ها قوی است. آن‌ها به ندرت حاضر می‌شوند چیزی از اموال خود را با دیگری شریک شوند. این کتاب پسرکی با این ویژگی را به تصویر می‌کشد. در پایان کتاب پسرک درمی‌یابد که ارتباط و دوستی با دیگران از راه مشارکت امکان‌پذیر است.