0.0از 0

کتاب دانش خانواده و جمعیت

مجموعه اخلاق اسلامی

کتاب
دسته بندی
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب
    کتاب دانش خانواده و جمعیت که زیر مجموعه ای از مجموعه اخلاق اسلامی است، نوشته ی زهرا آیت اللهی می باشد و نشر معارف نیز آن را منتشر کرده است.

    معرفی کتاب دانش خانواده و جمعیت

    با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کتاب دانش خانواده و جمعیت به عنوان دو واحد درسی جهت استحکام و تعالی خانواده و مسئله جمعیت و مشکلات آن در شمار یکی از عناوین درسی کارشناسی معرفی گردید.
    در کنار این مسئله، دانشگاه معارف اسلامی براساس تجربه خود در ارائه درس «اخلاق خانواده» و اهداف مشترکی که در سرفصل های ارائه شده توسط وزارتین در درس «دانش خانواده و جمعیت» پیش بینی شده، اقدام به تألیف کتاب یادشده نموده است.
    در این اثر مهمترین مسائل خانواده با رویکرد کاربردی و مهارتی مورد توجه قرار گرفته است و دربردارنده مجموعه ای از دانش های شناختی، مهارتی و رفتاری است که می تواند آ گاهی بخش دانشجویان در عرصه های مختلف نهاد خانواده، قبل و بعد از تشکیل خانواده باشد. مهارت ها و آمادگی های قبل از ازدواج و نحوه مدیریت عاطفی، اخلاقی و رفتاری پس از ازدواج ازجمله مباحثی است که کتاب حاضر عهده دار آن است.

    خلاصه کتاب دانش خانواده و جمعیت

    کتاب دانش خانواده و جمعیت، شامل گزیده ای از دانش های شناختی، مهارتی و رفتاری است که می تواند جوانان را در فراگیری مهارت ها و آمادگی های قبل از ازدواج و نیز نحوه مدیریت عاطفی، اور اخلاقی و رفتاری پس از ازدواج یاری رساند.
    در کتاب دانش خانواده و جمعیت، ضمن تبیین مهارت های ارتباطی لازم بین اعضای خانواده، مسائلی همچون آگاهی های حقوقی، دانش ها و مهارت های ضروری در اقتصاد خانواده و شیوه حل مشکلات و آسیب های خانواده نیز مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است.
    این اثر با همکاری اساتید محترم؛ آقایان و خانم ها: زهرا آیت اللهی (فصول اول، سوم، چهارم و پنجم)، دکتر امیرحسین بانکی پورفرد (فصل دوم)، محمدجواد محمودی و دکتر مونس سیاح (فصل ششم)، دکتر فاطمه بداغی (مباحث حقوقی فصل سوم) و دکتر بتول نامجو (مباحث پزشکی فصل پنجم) و نیز استفاده از ایده های آقایان دکتر حسین بستان، دکتر محمدرضا سالاری فر و دکتر محمود گلزاری تدوین شده است.
    بعضی از عناوین فصول این کتاب از قرار زیر است:
    فصل اول: تشکیل خانواده (پیش از ازدواج)؛ اهداف درس، برگی از یک زندگی، نیازهای اساسی جوان: یک. نیاز عاطفی، دو. نیاز جنسی، ارتباط با جنس مخالف، یک. روابط اجتماعی، دو. روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی و ...
    فصل دوم: تشکیل خانواده (حین ازدواج): اهداف درس، برگی از یک زندگی، الف) ازدواج و کارکردهای آن، تکامل شخصیت، کامل شدن ایمان، ایجاد آرامش روانی، ارضای نیاز جنسی، کسب استقلال و ...
    فصل سوم: تحکیم خانواده، اهداف درس، برگی از یک زندگی، الف) عوامل تحکیم خانواده و مهارت های رفتاری آن، یک. دین داری، مهارت های رفتاری، دو. محبت به اعضای خانواده و ...
    فصل چهارم: ایمن سازی خانواده؛ آسیب ها و راهکارها، اهداف درس، برگی از یک زندگی، الف) مسائل و مشکلات خانواده معاصر، یک. افزایش سن ازدواج و مجرد زیستی، دو. افزایش اختلاف های خانوادگی، سه. ضعف کارآمدی خانواده و ...
    فصل پنجم: فرزند آوری و فرزند پروری: اهداف درس، برگی از یک زندگی، فرزندآوری، یک. اهمیت و جایگاه فرزندآوری در اسلام، دو. آثار و فواید فرزندآوری و ...
    فصل ششم: جمعیت؛ اهداف درس، تعریف جمعیت و جمعیت شناسی، روند تحولات جمعیتی در جهان، دیدگاه های مختلف درباره جمعیت، جمعیت و نظام سلطه، عوارض و چالش های کاهش جمعیت و افزایش نرخ سالمندی و ...

    فهرست کتاب

    تشکیل خانواده (پیش از ازدواج)
    تشکیل خانواده (حین ازدواج)
    تحکیم خانواده
    ایمن سازی خانواده؛ آسیب ها و راهکارها
    فرزند آوری و فرزند پروری
    جمعیت

    دانلود کتاب دانش خانواده و جمعیت

    کتاب دانش خانواده و جمعیت pdf و یا به عبارتی نسخه الکترونیک آن را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

    برشی از متن کتاب دانش خانواده و جمعیت

    برگی از یک زندگی

    کلنل با کستر، فرمانده پایگاه وقتی به دفتر کارش برگشت، جوانی را که احضار کرده بود، دید. قیافه جوان ایرانی (عباس بابایی) آشنا به نظر می رسید. یادش آمد شبی دیروقت با همسرش از مهمانی برمی گشته و او را دیده که در خیابان های پایگاه می دود تا شیطان را از خودش دور کند. حاال هم جوان داشت روی روزنامه هایی که کف دفترش پهن کرده بود، دولا راست می شد. وی بعد از اتمام کارش توضیح داد که این از واجبات دین آن هاست و الان وقت انجام آن است.

    نیازهای اساسی جوان

    نیازهای جوان، در طبقه بندی های مختلفی قرار می گیرند؛ ازجمله نیاز به سلامت، محبت و امنیت. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین نیازهایی که جوان در خود احساس می کند، احتیاج به همراهی از جنس مخالف است؛ نیازی که باید به درستی مدیریت شود. این همراهی نیازهای مختلفی را نیز برآورده می سازد؛ ازجمله نیاز عاطفی و نیاز جنسی.

    یک. نیاز عاطفی

    هر فردی، هم به ارتباط و تعامل با دیگران نیازمند است و هم به محبت کردن و مورد محبت واقع شدن. مزلو، در بیان سلسله نیازهای انسان، سومین نیاز اساسی وی را «تعلق پذیری و محبت» می داند که از طریق رابطه صمیمی با یک دوست، محبوب و همسر یا از طریق روابط اجتماعی در گروه، برآورده می شود. موری نیز در مجموعه نیازهای بیست گانه انسان یادآور می شود که آدمی به پیوندجویی و همکاری نزدیک و لذت بخش با فردی که به وی شباهت داشته باشد یا او را دوست بدارد، نیازمند است.
    نیاز عاطفی به جنس مخالف در جوانی به اوج خود می رسد. در آموزه های دینی، برآورده شدن این نیاز در چارچوب ازدواج توصیه شده است.

    دو. نیاز جنسی

    یکی از مهمترین نیازهای زیستی، ارضای غریزه جنسی است. بی گمان آنچه می تواند به این نیاز اساسی پاسخ گوید، ازدواج است. اگر این نیاز و نیاز عاطفی به طریقی جز ازدواج پاسخ داده شود، دختران و پسران با آسیب ها و مشکلات بسیاری روبه رو می شوند. در این بخش به انواع ارتباط با جنس مخالف پرداخته شده و مهارت های لازم برای مدیریت این رابطه بیان می گردد....

    خرید کتاب دانش خانواده و جمعیت

    نسخه چاپی کتاب دانش خانواده و جمعیت را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

    دانلود کتاب دانش خانواده و جمعیت ویراست سوم

    دانلود کتاب دانش خانواده و جمعیت ویراست سوم  pdf که به همت زهرا آیت اللهی، دکتر امیرحسین بانکی پور فرد، دکتر فاطمه بداغی، شیما سادات حسینی، دکتر محمود حکمت نیا، دکتر مؤنس سیاح، دکتر محمدجواد محمودی، دکتر بتول نامجو و باهمکاری: گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به نگارش درآمده را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.
    دانلود کتاب دانش خانواده و جمعیت

    مشخصات کتاب دانش خانواده و جمعیت در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: نشر معارف
    نویسنده: زهرا آیت اللهی
    تعداد صفحه: 255
    موضوع: خانواده و همسرداری
    قالب: چاپی و اکترونیک