رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب پشره ها

    کتاب پشره‌ها عنوان کتاب کاردستی جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که کودکان را با شیوه‌های ساخت عروسک‌های ساده با استفاده از ساقه، ریشه، میوه، برگ و... درختان آشنا می‌کند.

    این کتاب، اثر فرزانه بابایی برای گروه سنی بالای ۹ سال (نونهال) است که با عکس‌های بهنام زهری‌سامیان به چاپ رسیده است. «چرخنگ»، «پشرع»، «تشلک»، «شل‌مولک»، «سوکس»، «ماگاز»، «حَ‌پَ‌شعِ»، «چارپَرَک»، «پَش‌مولک»، «موگچه» و «سوس‌مولک» عنوان اسامی عروسک‌هایی است که شیوۀ ساخت آن‌ها در کتاب «پشره‌ها» به کودکان آموزش داده شده است.

    کتاب پشره‌ها مجموعه‌ای از آموزش کاردستی به کودکان است. کودک در این کتاب یاد می‌گیرد که با استفاده از باقی‌ماندۀ گیاهان و میوه‌ها و سبزیجات برای خودش موجودات جالبی بسازد. کتاب‌های کاردستی به رشد خلاقیت کودکان کمک می‌کنند. نویسنده در بخشی از این اثر خطاب به بچه‌ها نوشته است: بیایید به اطرافمان با دقت بیشتری نگاه کنیم. وقتی در جنگل راه می‌رویم، در کنار ساحل بازی می‌کنیم، در کویر قدم می‌زنیم و از خیابان‌ها و کوچه‌ها عبور می‌کنیم، به برگ‌ها، بوته‌ها، میوه‌ها، سنگ‌ها و... بیش‌تر توجه کنیم. بیایید با نگاهی خلاق به اطراف‌مان نگاه کنیم.

    برشی از کتاب پشره ها

    یک دانه کلاهک بلوط درشت.

    یک دانه گل صحرایی خشک (مجبور نیستید مطابق شکل انتخاب کنید.)

    یک دانه‌ی کرچک. هسته‌ی درون آن را بیرون آورده و پوستش را به دو نیم کنید.

    سه تکه نخ ضخیم رنگ شده. (رنگ را به دل‌خواه خودتان انتخاب کنید.)

    برای چشم‌ها من از دو نیمه‌ی یک هسته‌ی آلبالو و دو منجوق کوچک استفاده کردم. (هسته را با چکشی کوچک با دقت به دو نیم کردم. برای این کار شاید لازم باشد کمی تمرین کنید.)

    هر قطعه را مانند تصویر سر جای خودش بچسبانید. اگر از مهارت لازم برای کار با اشیاء برخوردار هستید از چسب چوب استفاده کنید، در غیر این‌صورت چسب حرارتی گزینه‌ی مناسب‌تری است؛ چون زود خشک شده و کار آسان‌تر می‌شود.