رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب باغ کیانوش

    کتاب باغ کیانوش نوشته‌ علی‌اصغر عزتی‌پاک یکی دیگر از رمان‌هایی است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» منتشر کرده است. باغ کیانوش، ماجرای تجاوز غریبه‌ها و دشمن، به آب و خاک و حریم شخصی قهرمانان داستان و واکنش آنها در مقابل این تجاوز است. 

    خط اصلی داستانی این رمان در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد. حمزه و عباس تصمیم می‌گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در نزدیکی باغ هم‌زمان می‌شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی می‌آفریند.

    خط دوم داستان که اصلی‌ترین خط داستانی اثر است، با سقوط بمب‌افکن عراقی به خط نخست پیوند می‌خورد. تلاش مشترک حمزه، عباس و کیانوش برای مقابله با خلبان عراقی و جلوگیری از فرار او تقابل آنان را از بین می‌برد و به اتحادی در برابر دشمن خارجی تبدیل می‌شود.

    روایت دیگر، خاطرات پدربزرگ حمزه از حضور نیروهای روسی در نزدیکی روستای محل سکونت‌شان و ترفند روستاییان برای مواجه با آنان است. این روایت نیز به موازات دو خط داستانی دیگر در ذهن حمزه مرور می‌شود و در نهایت شیوه مقابله مردم روستا با نیروهای متجاوز الهام‌بخش حمزه می‌شود و این خط داستانی با روایت اصلی پیوند می‌خورد. 

    علی‌اصغر عزتی‌پاک شخصیت‌های اصلی باغ کیانوش را به‌خوبی ساخته و پرداخته است. آدم‌های داستان او سیاه و سفید نیستند. آدم‌های خاکستری‌اند که نمونه‌شان را به‌راحتی می‌توان پیدا کرد. به عنوان مثال حتی شخصیت منفی داستان او که یک خلبان عراقی است، بد مطلق نیست. این ویژگی، اثر را ‌باورپذیر می‌کند. پایان‌بندی داستان، اگرچه قابل‌پیش‌بینی است؛ اما با توجه به طرحِ داستان و اتفاقات مختلفی که در طول داستان رخ می‌دهد، قابل‌باور است. علاوه‌ بر این، پایانِ خوش رمان و نکات آموزنده‌ای که در آن گنجانده شده، این بخش از اثر را برای مخاطب نوجوان جذاب‌تر کرده است.