0.0از 0

قصه جو (1)

گزیده‌ی جستارهای علمی بخش علمی بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب قصه‌جو (1)

    کتاب قصه‌جو (1) به‌کوشش معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است. این کتاب جلد اول از گزیدۀ جستارهای بخش علمی بیست‌وسومین جشنوارۀ بین‌المللی قصه‌گویی است.

    این جستارها به قلم مربیان نوشته شده‌اند. موضوع از آنجا آغاز شد که سیاست‌گذاران فرهنگی بیست‌و‌سومین جشنواره در دوره‌های پیشین به‌دنبال قالب نوشتاری مناسبی بودند تا مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نواجوانان بتوانند به‌راحتی و فارغ از چهارچوب مقالات علمی، فکرها و ایده‌های خود را به‌سادگی بیان کنند و به خوانندگان انتقال دهند.

    بعد از انتخاب قالب جستار، برای این موضوع، فراخوان جستارنویسی به مراکز کانون پرورش فکری سراسر کشور فرستاده شد و مربیان ترغیب شدند قلم به دست بگیرند و فکر، ایده و تجربه‌های خود را برای آیندگان ثبت کنند.

    کتاب قصه‌جو (1) برگزیدۀ جستارهایی است که در این طرح، به دبیرخانۀ بیست‌وسومین جشنوارۀ بین‌المللی قصه‌گویی فرستاده شدند. هدف این مجموعه، ارائۀ نمونه‌هایی از جستارها، بها دادن به ایده‌ها و تجربه‌های مربیان کانون پرورش فکری و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با علاقه‌مندان به قصه‌گویی است.

    گزیده کتاب قصه‌جو (1)

    در تعریفی ساده می‌توان گفت که جستار، قالبی غیرداستانی است که در آن دیدگاه‌ها، استنباطات و تجربیات شخصی یا استدلال‌های مبتنی بر شواهد عینی یا تجربیات زیسته مطرح می‌شود. جستار خوب، اغلب زاده‌ی کنجکاوی نویسنده درباره‌ی مسئله‌ای است که درباره‌اش دغدغه دارد یا آن را درست درک نکرده یا پرسش‌های پاسخ‌داده‌نشده‌ای درباره‌اش دارد.

    جستار، قالبی برای پویش در ایده‌ها است؛ جست‌وجو و تلاش برای درک چیزی که از ما فرار می‌کند در جستار فکر یا مشکلی را پیش رو می‌گذاریم و از جهات مختلف آن را مورد تردید و سؤال قرار می‌دهیم؛ بنابراین جستار یادآور آزمودن است؛ سنجیدن و بررسی کردن اندیشه‌ها و قضاوت‌ها در جهت رفع ابهام و نزدیک‌تر شدن به حقیقت.