2.5از 4

کتاب صور

کتاب
دسته بندی
سروش
ناشر
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب صور نوشته ی حسین علی جعفری پیرامون موضوع فلسطین و راهپیمایی اربعین می باشد و توسط انتشارات سروش نیز منتشر شده است.

    معرفی کتاب صور

    همه ما تصوریم که از کربلا و زیارتگاه های شیعیان داریم، این است که این زیارتگاه ها، علی الخصوص کربلا فقط مختص ما شیعیان است، در حالی که این گونه نیست.
    رمان صور می خواهد این علاقه مندی مسلمین (از هر فرقه ای) به امام حسین (ع) را در قالب داستانی از حضور یک پیرمرد فلسطینی به نمایش بگذارید. این پیرمرد فلسطینی با وجود سختی راهپیمایی اربعین، به عشق امام حسین(ع)، تمام این سختی ها را به جان می خرد و در دوران خفقان صدام و بعثی ها راهپیمایی خود را از قدس شروع می کند. در واقع درون‌مایه صور پیوند میان قدس و کربلا است. در لا به لای داستان نویسنده تحلیلی نیز از اوضاع جهان اسلام خصوصا در فلسطین ناآرام را نیز ارائه می دهد. جعفری در این رمان اشتراک ادیان و تقریب مذاهب را اشاره وار مطرح می کند، خصوصاً تاکید کرده که امام حسین(ع) مختص شیعیان نیست و پیروان دیگر ادیان نیز ایشان را الگوی خویش می‌دانند.

    خلاصه کتاب صور

    کتاب صور روایتگر داستانی است شیرین و در عین حال غم انگیز از پیرمردی فلسطینی به نام ابوخالد، که قصد دارد در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت کند و عازم کربلا شود. حسینعلی جعفری تلاش دارد تصویری از گذشته‌ ملتهب و مشوش و اوضاع و احوال فلسطین به مخاطب ارائه دهد و علاوه بر گذشته فلسطین ارتباط معناداری میان فلسطین  وکربلا بنا کند. در واقع می خواهد به طور عینی و داستانی جمله معروف «راه قدس از کربلا می‌گذرد.» به تصویر کشد. همچنین می خواهد فاصله ای که میان ادیان و مذاهب ایجاد شده است را کم کند و بگوید که امام حسین(ع) اختصاص به شیعیان ندارد و برای تمام ادیان و مردم دنیا کشتی نجات و چراغ هدایت است.

    برشی از متن کتاب

    طبقــه دوم خانــه دکتــر ابوخضــر ســالن نســبتا بزرگــی داشــت پر از قفســه های کتاب. کتاب های پزشکی و ادبی به زبان های عربی و انگلیسی و فارسی. پیش ترها ابوخضر اگر گم می شــد می توانســتی با نگاهی به خیابان متنبّی پیدایش کنی. بــه پلک زدنــی. می پلکید میــان کتاب فروشــی ها. کانــون فرهنگ بغــداد. خیابانی کم عــرض و طولانــی. گاهی هم از روزگار شــاکی می شــد و شــعر متنبّــی را زیر لب زمزمه می کرد: «همه ستیزه ها از توست؛ هم دشمنی و هم داور.»
    قابــی از کاریکاتــور حنظله ناجی العلی نشســته میان کتاب ها. پســرک ده ســاله حاضــر و ناظرِ پابرهنه و دســت ها پشــت ســر قلاب کــرده و با لبــاس وصله دار و موهایی ســیخ ســیخ شبیه جوجه تیغی. زنی مغموم با لباس سنتی فلسطین گلــی را در آغوش داشــت. کنــارش کتاب مجموعــه کاریکاتورهــای ناجی العلی بود. ابوخضر انگشت گذاشت روی کتاب: «هدیه عیاض است.»
    ابوخالــد رویــش نشــد کــه کتــاب را بــر دارد و جــای انگشــت های عیــاض را بوسه باران کند.
    عشــق بــه فلســطین نقطه اشــتراک خوبــی بــود بــرای مصاحبــت بــا ابوخضــر. موبایــل ابوخالد پر از عکس و فیلم فلســطین بود. حتّــی میدان قدیمی یافا. زیبا و باورناپذیر. مال وقتی که تل آویو نبود. تعجب و حسرت را در چشم های ابوخضر دید. :«آدم از غصه دق می کند.»
    و عکس هایی بود در رسانه های جهان با چهره های فلسطینی قبل دهه سی. بعــدش فقــط عکــس اماکــن و طبیعــت. آدم هــا حذف شــدند. گفــت: «حذف آدم ها از تصویر تا واقعیت.»
    ابوخضر گفت: «آدم از غصه دق می کند.»
    ابوخالد اشــاره کرد به دو عکس قاب گرفتــه که بالای کتابخانه جا خوش کرده بــود. پــدر و پدربــزرگ. عین هم. حتی در لباس و پوشــش. ســاده و صمیمی با دشداشــه ســفید و چفیه سیاه و سفید و عقال مشکی. فقط پدر کمی چاق تر به نظر می رسید و ریشش جوگندمی بود.
    ابوخضر اشاره کرد به عکس پدربزرگش: «کشتندش.»
    ـ چرا؟
    ـ رفته بود راهپیمایی.
    ـ تظاهرات؟
    ـ راهپیمایی شبانه.
    ـ نمی فهمم.
    ـ دوره صــدام راهپیمایــی اربعیــن ممنــوع بــود. بعضــی شــبانه می رفتنــد. پنهانــی. دو نفــر دو نفر . ســه نفر ســه نفر . از میان دشــت و بیابــان و باغ و مزرعه. مردم هم کمک می کردند. دور از چشم بعثی ها. اگر گیر می افتادند یــا حبس بود یا اعدام. بعثی هــا راحت ترین راه را انتخاب می کردند. همان جــا می کشــتند و جایزه شــان را هــم می گرفتنــد. در همیــن مســیر بعضــی شهید شدند. پدربزرگ من هم.
    ـ خدا ریشه ظلم را بکَند.
    ابوخضــر اشــاره کرد بــه دله برنجی روی میــز کوچک کنار میــان مبل ها: «قهوه بریزم.»

    دانلود کتاب صور

    نسخه الکترونیکی کتاب صور را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و سپس آن را در کتاب خوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

    دانلود کتاب صور

    مشخصات کتاب صور در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: سروش
    نویسنده: حسین علی جعفری
    تعداد صفحه: 363
    موضوع: داستانی، تاریخ
    قالب: الکترونیک