0.0از 0

کتاب تکنوکراسی

کتاب
دسته بندی
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب تکنوکراسی نوشته ی شهریار زرشناس به بررسی نظریه حکومت اهل فن بر کشورها می پردازد. این کتاب توسط نشر معارف منتشر و روانه ی بازار کتاب شده است. کتاب تکنوکراسی به معرفی واژه تکنوکراسی، بررسی ریشه آن، نقد تکنوکراسی و مقایسه معایب و مزایای آن در برابر دموکراسی و بوروکراسی می پردازد.

    معرفی کتاب تکنوکراسی

    شهریار زرشناس نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه و سیاست است، وی آثار مختلفی در عرصه جامعه شناسی و سیاست نگاشته است؛ نظیر مجموعه شش جلدی اندیشه در بحران، نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران، ماهیت سرمایه داری مدرن، نئولیبرالیسم و تهاجم فرهنگی. 
    تکنوکراسی کتاب زرشناس به معرفی واژه تکنوکراسی، بررسی ریشه و ماهیت آن، نقد و تحلیل تکنوکراسی و مقایسه معایب و مزایای آن در برابر دموکراسی و بوروکراسی می پردازد.

    دانلود کتاب تکنوکراسی

    نسخه الکترونیک کتاب تکنوکراسی را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

    خلاصه کتاب تکنوکراسی

    واژه تکنوکراسی یا فن سالاری به مفهوم حکومت اهل فن است. این مفهوم را ویلیام هنری اسمیت نویسنده آمریکایی، در 1919 ابداع کرد. غرض وی از ابداع این مفهوم، پیشنهاد "حکومت اهل فن" بود. از این منظر، پیشرفت علم موجب آغاز نوع تازه‌ای از حکومت شده که نه دموکراسی است نه بوروکراسی، بلکه تکنوکراسی است.
    عده ای از اندیشمندان هم گرچه با نظریه تکنوکراسی موافق هستند اما انجام و اجرای آن را غیرممکن می دانند ازمنظر ایشان، سیاستمداران و مردان حکومت تا جایی با تکنوکراسی و نظرات کارشناسانه دانشمندان موافق هستند که این نظرات و پیشنهادات با اصول اساسی ایدئولوژیک حکومتشان مخالف نباشد و آنجا که نظر این کارشناسان فنی مخالف سیاست های ایدئولوژیک آنها باشد از عمل به نظر دانشمندان خود داری خواهند کرد؛ همچنین بعضی مردان حکومت مستبد و افراطی نیز امور حکومتی و اداری کشورها را وظیفه مردان سیاست می دانند و حضور پررنگ کارشناسان علمی را در تصمیمات حکومتی خوش ندارند و مانع انجام تکنوکراسی می شوند به این ترتیب تکنوکراسی عملا شکل نخواهد گرفت.
    عده ای از دانشمندان و تحلیگران عرصه سیاست و جامعه شناسی نیز کلا با تکنوکراسی مخالفند؛ از نظر عده ای مثل ژان مونو، نویسنده و منتقد هنری اهل فرانسه، تکنوکراسی "قدرت حقیقی" را از نمایندگان منتخب مردم می گیرد و به کارشناسان فنی و اهل علم می سپارد؛ و از آنجا که این نمایندگان مردم درمجلس و پارلمان هستند که رای مردم را  در انتخابات ها بدست آورده اند نه کارشناسان فنی، افرادی نظیر ژان مونو، تکنوکراسی را باعث از بین رفتن دموکراسی یا دست کم مایه تضعیف آن می‌دانند.
    کتاب تکنوکراسی زرشناس دو بخش یاداشت ها و خاطرات نگاشته شده است. زرشناس ده ها مقاله و نظریه را بررسی و تحلیل کرده است و همچنین ده ها خاطره از سیاست مردان مختلف را در تاثیر عمل به سخن کارشناسان علم یا عدم عمل به آن، در کتابش جمع آوری نموده است. 

    برشی از متن کتاب تکنوکراسی

    تکنوکراسی و بوروکراسی محصول عالم مدرن و محصول انقلاب صنعتی‌اند. عالم مدرن از قرن چهاردهم، پانزدهم میلادی ظهور و بسط خود را شروع کرده، اما این به معنای ظهور تکنوکراسی نبوده است. تکنوکراسی، خرده سیستمی در درون سیستم کلی عالم غرب مدرن است که مشخصاً در پی انقلاب صنعتی پدید می‌آید. عالم غرب مدرن چند مرحله را در تاریخ بسط خود طی کرده است. دوران رنسانس، دوران تکوین، بنیان‌های مابعدالطبیعی و رئوس اندیشه‌ای، دوران یا عصر به اصطلاح روشنگری ۱۶۸۸ تا ۱۸۰۰ میلادی ـ. اتفاق بزرگی در این دوران و در حدود سال‌های ۱۷۴۰ تا ۱۷۶۰ میلادی رخ می‌دهد و آن انقلاب صنعتی است خود انقلاب صنعتی پدیده‌ای است که حداقل سه موج بزرگ دارد. از سال ۱۷۵۰ میلادی تا ۱۸۵۰ یا ۱۸۶۰ میلادی را موج اول انقلاب صنعتی می‌دانند که مبتنی بر تولید انرژی از طریق ماشین بخار و اختراع راه‌آهن، اولین کارخانه و این قبیل صنایع است. موج دوم که موج انقلاب الکتریسته است تقریباً از سال ۱۸۶۰ میلادی شروع می‌شود و تا حدود سال‌های ۱۹۶۰ یا ۱۹۷۰ میلادی ادامه می‌یابد. موجد سوم هم که هنوز در آن قرارداریم تقریبا از سال ۱۹۷۰ میلادی شروع شده است که به آن موج انقلاب الکترونیک، دیجیتال یا انفورماتیک می‌گویند و وجوه مختلفی دارد.
    تکنوکراسی که به طبع خود تکنوکرات‌ها را پدید می‌آورد و بوروکراسی که یکی از ظهورات تکنوکراسی است و به طبع خود بوروکرات‌ها را شکل می‌دهد مشخصاً محصول موج اول انقلاب صنعتی هستند که البته در موج دوم و سوم هم امتداد پیدا کرده‌اند. از اواسط قرن نوزدهم با گروه اجتماعی جدیدی در عالم غرب مدرن روبرو می‌شویم که خود غربی‌ها آن‌ها را تکنوکرات - بوروکرات نامیدند و روندهای جدیدی به نام تکنوکراسی بوروکراسی را در پی خود داشتند. در همان موج اول انقلاب صنعتی سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ میلادی سیمای زندگی در شهرها و در اجتماعات غرب مدرن کاملاً دگرگون می‌شود. تکنولوژی مدرن تدریجاً در اداره، هدایت و پیشبرد امور زندگی روزانهٔ مردم نقش ویژه‌ای پیدا می‌کند. اتفاقی که با انقلاب صنعتی رخ می‌دهد فقط این نیست که مثلاً تولید سرمایه‌داری مبتنی بر کار کارگران به صورت غیرصنعتی یا غیرتکنیکی که خودشان به آن مانو فاکتور می‌گفتند به کارخانه‌های صنعتی تبدیل می‌شود، بلکه تدریجاً سیما شهرها، مدل زندگی مردم، نظام آموزش و پرورش و در واقع همه چیز عوض می‌شود.

    به نحوی که تدریجاً در پی انقلاب صنعتی می‌بینیم طب جدیدی پدید می‌آید که این طب، خاصیت تکنولوژیک دارد، سیستم اداری و نظام اداری جدیدی پدید می‌آید که به آن بوروکراسی و کسانی که این نظام را اداره کنند «بوروکرات» می‌گویند. نظام تعلیم و تربیت دگرگون می‌شود و به این سمت می‌رود که آدم‌هایی را تربیت کند که بتوانند این سیستم را بچرخانند. به این آدم‌ها تکنوکرات می‌گویند. این تکنوکرات‌ها و بوروکرات‌ها مشخصاً چه کسانی هستند؟ پزشکان، مهندسین رشته‌های مختلف، وکلا، حقوق‌دانان و اساتید دانشگاه و معلمان که در واقع به نحوی محصول علم مدرن و سکولار و پرورش یافتهٔ آن هستند. البته اینجا باید بین دو دسته تفاوت بگذاریم؛ یک دسته آن‌هایی که پرورش‌یافتگان علوم طبیعی، فنی و مهندسی هستند و دسته دیگر آنهایی که پرورش‌یافتگان علوم انسانی‌اند. هر دو دسته تکنوکرات بوروکرات هستند، اما پرورش‌یافتگان علوم انسانی مدرن به نحو صریح‌تری حاملان ارزش‌ها، اندیشه و جهان‌بینی غرب مدرن‌اند و تکنوکرات‌های علوم مهندسی، فنی و طبیعی به نحو کمرنگ‌تری این خصیصه را دارند.

    فروش کتاب تکنوکراسی

    نسخه چاپی کتاب تکنوکراسی جهت فروش در فراکتاب موجود است. می توانید این کتاب را از طریق سایت یا اپلیکیشن فراکتاب سفارش داده و خریداری نمایید. 

    دانلود کتاب تکنوکراسی

    مشخصات کتاب تکنوکراسی در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: معارف
    نویسنده: شهریار زرشناس
    تعداد صفحه: 224
    موضوع:  علوم سیاسی
    قالب: چاپی و الکترونیک