رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب اقتصاد ما، با قلم آیت الله سید محمدباقر صدر و با ترجمه ی سید ابوالقاسم حسینی و سید محمد مهدی برهانی به رشته تحریر درآمده و در انتشارات دارالصدر منتشر و در دسترس علاقه مندان به کتاب های زندگی به سبک اسلامی قرار گرفته است. اگر به کتاب های اقتصادی علاقه مند هستید؛ کتاب اقتصاد ما، گزینه ی مناسب برای مطالعه می باشد.

    معرفی کتاب اقتصاد ما

    کتاب اقتصاد ما به «نظام اقتصادی ایران» می ‌پردازد و راهی برای «رشد و توسعه جوامع اسلامی» را ارئه داده تا علاوه بر محافظت از آزادی «فکری و روحی» جامعه ی اسلامی، زندگی روزمره و اجتماعی را براساس عدل و رفاه و در حمایت از نگاه آسمانی و مجزا از دیوار نگاه زمینی آراستگی و نظم بخشد.

    دانلود کتاب اقتصاد ما

    نسخه الکترونیک این مجموعه کتاب دو جلدی را در نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و یا به صورت آنلاین مطالعه نمایید.

    خلاصه کتاب اقتصاد ما

    کتاب اقتصاد ما در دو نسخه منتشر شده که در نسخه ی اول به تحلیل «تطبیقی اقتصاد اسلامی با اقتصاد مارکسیستی و اقتصاد سرمایه داری با رویکردی مبنایی» پرداخته و اسکلت و نظام و موقعیت و مرتبه ی «اقتصاد اسلامی» معین می کند. نسخه دوم مرحل طی شده برای بهره مندی از آموخته های «فقهی و دینی» را ارائه می دهد.
    در کتاب اقتصاد ما همچنین به موضوعات و عناوینی نظیر؛ «پیدایش جامعه سرمایه داری، اعتراف مارکس، قوانین جامعه سرمایه داری، کار- اساس قیمت، مارکس قاعده اساسی اقتصاد خود را چگونه بنیان نهاد؟، نقد قاعده اساسی اقتصاد مارکسیستی، نقد مارکسیسم بر جامعه سرمایه داری، تناقضات سرمایه داری، نقد نظریه ارزش افزوده، نقد تناقض طبقاتی، مراحل دیگر تحلیل های مارکسیستی از جامعه سرمایه داری، ارزیابی تحلیل مارکسیسم از سرمایه داری، مکتب مارکسیسم، سوسیالیسم و کمونیسم چیست؟، نقد کلی مکتب مارکسیسم، نقد تفصیلی مکتب مارکسیسم، {سوسیالیسم (1- محو نظام طبقات، 2- ضرورت حکومت دیکتاتوری، 3- ملی کردن، 4- از هر کس به اندازه توانش و برای هر کس به اندازه کارش)}، {کمونیسم (1- محو مالکیت خصوصی، 2- زوال حکومت)}، پا به پای سرمایه داری و غیره پرداخته و به بررسی و تحلیل آن ها می پردازد.

    برشی از متن کتاب

    یکی از آثار گران سنگ شهید عالی قدر «اقتصاد ما» است که آن را به الزام نیاز جامعه اسلامی و در پاسخ به شبیخون فکری تمدن غرب و شرق به جهان اسلام نگاشتند. گروه های زیادی با خودباختگی تمام به آن اندیشه ها و ارزش ها سر سپردند و شهید صدر در این اثر و دیگر نوشته های خود در برابر این هجوم ایستاد و پایه های مکتب سرمایه داری و کمونیسم را فروریخت و با دقت علمی تمام، نظریه اقتصاد اسلامی را عرضه نمود.
    این نخستین گام استوار در راه پی ریزی علمی اقتصاد اسلامی بود استاد دکتر محمد مبارک درباره تلاش هایی که در این عرصه صورت گرفته است چنین می نگارد: «اقتصاد ما» اثر اندیشمند و پژوهنده مسلمان سید محمد باقر صدر است. این نخستین کوشش در این مجال است و نویسنده توانسته است نظریه اقتصاد اسلامی را با بررسی تفصیلی احکام اسلامی به دست آورد و اصالت فقهی را با مفاهیم و اصطلاحات علم اقتصاد درهم آمیزد. ایشان کتاب خود را در دو مجلد بزرگ قرار داده که نخستین آن را برای عرضه و بررسی علمی مکتب سرمایه داری و مارکسیسم اختصاص داده و در جلد دوم ویژگی های نظریه اقتصاد اسلامی را به دست آورده است.
    به رغم آن که این کتاب بنیاد نظام اقتصاد اسلامی را طرح ریزی نمود و به گفته نویسنده بزرگوار آن عملی آغازگرانه و اولیه بود، اما با گذشت بیش از نیم قرن از تألیف آن همچنان بر تارک تحقیقات اقتصاد اسلامی می درخشد و در انتظار ادامه راه از سوی پژوهشگرانی است که بتوانند این طرح بزرگ را به انجام رسانده و دیگر بخش های اقتصاد عرضه نمایند.

    شاخص های اصلی اقتصاد ما

    مکتب سرمایه داری مالکیت عمومی را قبول ندارد، مگر آن که پای یک ضرورت اجتماعی در میان باشد و تجربه ثابت کند که ملی کردن بخشی خاص، لازم است. در این صورت، چنین ضرورتی حالت استثنایی خواهد داشت که جامعه سرمایه داری بر اساس آن، ناگزیر به نادیده گرفتن اصل مالکیت خصوصی و کنار گذاشتن یک بخش یا یک ثروت معین از قلمرو این مالکیت است.
    در جامعه سوسیالیستی، قضیه کاملاً بر عکس است؛ زیرا مالکیت اشتراکی در جامعه سوسیالیستی، اصلی کلی است که همه انواع ثروت در کشور را دربر می گیرد. از نگاه سوسیالیسم، مالکیت خصوصی در مورد برخی ثروت ها، امری نادر و استثنایی است که گه گاه به حکم یک ضرورت اجتماعی گریز ناپذیر، مورد پذیرش قرار می گیرد.
    بر اساس این دو نظریه متضاد در سرمایه داری و سوسیالیسم، به هر جامعه ای که مالکیت خصوصی را به عنوان یگانه اصل باور داشته باشد و مالکیت عمومی را یک استثنا و چاره ای برای رفع یک ضرورت اجتماعی بداند، «جامعه سرمایه داری» گفته می شود و هر جامعه ای که مالکیت اشتراکی را یگانه اصل بداند و مالکیت خصوصی را جز در حالات استثنایی نپذیرد، «جامعه وسیالیستی» نامیده می شود.
    اما صفت اساسی هیچ یک از این دو جامعه، بر جامعه اسلامی منطبق نیست؛ چرا که مکتب اقتصادی اسلام، نه با سرمایه داری در این سخن موافق است که مالکیت خصوصی تنها اصل است و نه با سوسیالیسم در بر شمردن مالکیت اشتراکی به عنوان یک اصل کلی هماهنگی دارد؛ بلکه مکتب اسلام، شکل های متفاوتی از مالکیت را در یک زمان مقرر می دارد و به این وسیله، اصل مالکیت چندگانه (مالکیتی که دارای شکل های متنوعی است) را به جای اصل مالکیت یک وجهی که سرمایه داری و سوسیالیسم به دنبال آن رفته اند می نشاند.

    خرید کتاب اقتصاد ما

    نسخه چاپی کتاب اقتصاد ما را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و پس از دریافت کتاب از محتوای ارزشمند آن بهره وافی و کافی ببرید.

    خرید کتاب اقتصاد ما

    مشخصات کتاب اقتصاد ما در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: دارالصدر
    نویسنده: سید محمدباقر صدر
    مترجمان: سید ابوالقاسم حسینی و سیدمحمدمهدی برهانی
    تعداد صفحه: 963
    موضوع: اسلام و معارف
    قالب: الکترونیک و چاپی