3.7از 5

تاریخ ایل بهمئی

کتاب
دسته بندی
ناصر خلیلی
نویسنده
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    معرفی کتاب تاریخ ایل بهمئی

    کتاب تاریخ ایل بهمئی اثر ناصر خلیلی توسط انتشارات میراث ماندگار منتشر شده است. ایل بهمئی از دو تیرهٔ احمدی و محمدی تشکیل شده‌است که خود دارای زیر مجموعهٔ‌های بسیاری هستند. تیرهٔ احمدی به دو بخش جلالی و بیژنی تقسیم می‌شود. جلالی از طوایف باولی، شوسنی، کمبری و شاه نظری تشکیل شده‌است.

    بیژنی از طوایف بیژنی، غیبی، ویسی، بتلی، بالیاوی، کهرلی، بلواسی، تاکائیدی، شه مصیری و مشهدی محمدی تشکیل شده‌است. تیرهٔ محمدی از نه طایفهٔ خلیلی، نری‌میسا، عالی محمدی، کمایی، محمدمیسا، بناری، کلاه کج، نوروزی و علایدالدینی تشکیل شده‌است شده است که طایفهٔ علاءالدین خود دارای زیر مجموعهٔ‌هایی به نام شیخ، محمد، خاجمیر، قنبر و نعمت‌الله است.

    بهمئی از ایل‌های لر ساکن ایران است. ایل بهمئی یک مجموعه پدر تبار است و در نهایت از نظر نسب شناسی به یک نیای مشترک می رسد. «بهمن» جد مشترک بهمئی‌ها است.

    گزیده کتاب تاریخ ایل بهمئی

    ایل بهمئی یکی از بزرگترین و پر جمعیت ترین ایالات استان کهگیلویه و بویر احمد است. با این وجود جمعیت کثیری از آن در استان خوزستان که هم مرز با استان می باشد ساکن هستند و جمعیت قابل توجهی از ایل بهمئی به صورت تشکل های فامیلی در استان فارس، اصفهان، تهران، قم، بوشهر و چهارمحال بختیاری زندگی می کنند.