0.0از 0

وضعیت آخر

کتاب
دسته بندی
نشر نو
ناشر
تامس هریس
نویسنده
رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب وضعیت آخر تامس هریس با عنوان فرعی من خوب هستم، شما خوب هستید، توسط اسماعیل فصیح ترجمه و به نگارش درآمده است. این اثر کم نظیر توسط انتشارات نشر نو به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار گرفته است. 

    معرفی کتاب وضعیت آخر

    کتاب ماندن وضعیت آخر حاصل جست و جویی است در جهت یافتن جواب برای مردمی که همیشه سؤال می کنند و می خواهند واقعا بدانند که مغز و فکر آدمی چگونه کار می کند و چرا ما فلان کار را می کنیم و بهمان کار را نمی کنیم. به عقیده نویسنده، جواب در کشف تکان دهنده ای نهفته است که احساس می کنم اخیرا، پس از سال ها، در رشته روانپزشکی به وجود آمده است. این کشف «تحلیل رفتار متقابل» Transactional Analysis)) نام دارد. این صحنه فعالیت جدید، به بسیاری از کسانی که از شیوه های قدیم روانپزشکی و روانکاوی مأیوس شده بودند، امید تازه ای بخشیده است و به اشخاصی که به جای تطبیق با دیگران می خواهند تغییر کنند -به اشخاصی که به جای سازش می خواهند دگرگونی در درون خود به وجود آورند– جواب های تازه ای داده است.
    اگر فکر می کنید چراهای زیادی در ذهن، از سو برداشت ها از دیگران و بر عکس، دیگرن از شما باعث نارحتی می شود، ولی باز هم آن ها را تکرار می کنید، مطالعه ی کتاب وضیعیت آخر، گزینه ای مناسب برای رفع این موضوع نا به هنجار است.

    خلاصه کتاب وضعیت آخر

    این کتاب به تحلیل رفتار متقابل انسانی می پردازد و تلاش دارد آن چه ارائه می نماید؛ نخست روش ها و اصول گذشته را موشکافی و سپس اصول و روش های جدید را معرفی کند، این به آن معنا نیست که روش های قدیمی از اعتبار برخوردار نیستند، بلکه در مواجهه با مسائل عدیده جوامع امروز لازم است برای یافتن راه حل های تازه، گام های تازه برداشت. زیرا به طوری که مدارک نشان می دهند روش های قدیمی ظاهرا در حد کفایت نافع نیستند.
    روانپزشکی باید امروز، به این حقیقت برسد که دیگر توانایی مقابله با مسائل جامعه نیست. مشکلات روانی و اجتماعی مردم فقیر امروز-عدم موفقیت جوانان در مدارس- دردهای کارگرانی ناراحت، که زیاده از حد کار کرده اند و مرض و وحشت اجتماعی مردم از تراکم جمعیت در شهرهای شلوغ و الی غیرالنهایه. در این خصوص، در مورد کمک های روانی برای مردم فقیر. این توجهات نه تنها باید در رشته آموزش های تخصصی روانپزشکی باشد بلکه باید در ارتباط و آمیزش با سایر نظام های آموزشی و رفتار انسانی و تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی و درمانی صورت گیرد... برنامه های آموزشی برای سلامت روانی هزاران کارگر، به زبان ساده، عامه فهم و پیراسته از واژه ها و اصطلاحات مغلق متخصصین، که با آن بتوان درباره مسائل شخصی و مسائل اجتماعی حرف زد، امروز به وسیله تحلیل رفتار متقابل امکان پذیر شده است.
    نویسنده در این کتاب به موضوعات و سرفصل هایی نظیر چرا حس خوب نمی کنم، می توانی خوب باشی اگر...، گفتگوی درونی، کنترل احساس ها از راه ردیابی، به سر در گمی خود خاتمه دهید، حمایت بالغ در مقابل والد، مسدود کننده ی والد، نوازش، چه می خواهید، برای تغییر کردن چه چیز هایی لازم است؟، نگاه داشتن مردم، پس راندن والد، اختیار دار وقت خود باشید، ساختن بچه ها ودانستن و جرات کردن می پردازد. 

    نویسنده کتاب وضعیت آخر

    تامس آنتونی هریس، متولد ۱۰ آوریل سال ۱۹۱۰ در آمریکا است. وی در رشته ی روانپزشکی فارق التحصیل و برای دریافت تجارب در زمینه های کنش و واکنش های مغز افراد، در کلینک ها و مراکز مراقبت از بیماران شروع به کار کرد. بعد از تلاش های بسیار توانست رئیس بخش روانپزشکی نیروی دریایی ارتش آمریکا شود. پژوهش های وی همراه با تجارب به دست آمده، دلیلی شد برای فهمیدن بهتر کنش و واکنش های مغز در اثر گذاری بر تعاملاتی که افراد با هم دارند. حاصل این پژوهش ها بر این شد که کتب وضعیت آخر و ماندن در وضعیت آخر را  خلق کند.

    برشی از متن کتاب

    یک واحد علمی پایه: «رفتار متقابل»
    یکی از دلایلی که اغلب در انتقاد از روش های سنتی روانکاوی علمی روان درمانیPsychotherapeutic)) به عمل آمده این است، که این گونه روش های کلینیکی غیر علمی است و وجود بیشتر عدم توافق ها در مراکز علمی نیز این نظر را القاء می کند که چنین روش هایی تاکنون دارای پایه علمی مشخص نبوده اند. این بی شباهت به همان مشکل اساسی تاریخی نیست که در علم فیزیک تا قبل از کشف نظریه اتم و یا در علم پزشکی تا قبل از کشف میکرب وجود داشت.
    دکتر اریک برن، بانی نظریه «تحلیل رفتار متقابل»، این واحد علمی را تعریف و مشخص کرده است: هر گونه واحد آمیزش اجتماعی یک «رفتار متقابل» نام دارد.
    هر وقت یک انسان با یک نفر یا بیشتر در تماس باشد، دیر یا زود یکی از آن ها حرفی می زند، یا علامتی نشان می دهد که حضور دیگری را ثابت می کند. ما این را یک انگیزه رفتار متقابل می نامیم. سپس آن شخص «متقابلا حرفی می زند، یا علامتی نشان می کنند» و این کار کوچکی نیست.
    این جنبه ها یا حالت ها، نه نقشی روانی بلکه واقعیت هستند. برن می گوید: (جنبه های «والد»، «بالغ» و «کودک» را نباید با مفهوم های اولیه علم روانکاوی (فرویدیسم) یعنی «فرامن»، «من» و «نهاد» (که در فصل اول به آن ها اشاره شد) اشتباه کرد؛ زیرا این ها حالات واقعی اند.
    هر جنبه ای با به کار افتادن نوارهای اطلاعات ضبط شده ـیعنی اطلاعاتی که در گذشته روی آن ضبط شده اند- پدید می آید. این اطلاعات حاوی اشخاص واقعی، زمان های واقعی، تصمیم های واقعی و احساس های واقعی هستند.
    «والد»
    «والد»، شامل انبوه بسیار عظیمی از سوابق رویدادهای خارجی در مغز است که بدون سؤال و حتی با زور، تقریبا در پنج ساله اول زندگی فرد دریافت می شود. این ضبط ها دوره ای قبل از «تولد اجتماعی» شخص را شامل می شود -یعنی پیش از آن که کودک خانه را ترک کند- و به خاطر ضرورت اجتماعی وارد مدرسه شود.
    عنوان «والد» نیز برای این حالت در حقیقت نامی توصیفی است، زیرا بیشتر ضبط های این مجموعه اطلاعات، محصول ملاحظات خود طفل از پدر و مادر یا از کسانی است که جانشین پدر و مادر بوده اند. تمام چیزهایی که کودک از پدر و مادرش می بیند یا می شنود، در نوار «والد» ضبط می شود. «والد» در شخصیت هر فرد وجود دارد، زیرا هر فرد این محرک خارجی را در پنج ساله اول زندگی خود تجربه کرده است. برای هر فرد جنبه «والد» مخصوص و منحصر به خود اوست. زیرا نوارهای ضبط شده او از تجربه های اولیه زندگی با پدر و مادر خودش برای او مخصوص و منحصر به فرد است.

    خرید کتاب وضعیت آخر

    خرید نسخه ی چاپی کتاب وضعیت آخر را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری نمایید. پس از خرید، کتاب برای شما ارسال خواهد شد.

    خرید کتاب وضعیت آخر

    مشخصات کتاب وضعیت آخر در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: فرهنگ نشر نو
    نویسنده: تامس هریس
    مترجم: اسماعیل فصیح
    تعداد صفحه: 352
    موضوع: روان شناسی
    قالب: چاپی