4.8از 5

توحید مفضل

نگاهی موحدانه به شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق(ع)

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب توحید مفضل از سوی نشر جمال چاپ و منشر شده است موضوع این کتاب نگاه موحدانه به شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق علیه السلام است. کتاب توحید مفضل توسط محمد مهدی رضایی ترجمه شده است.

    معرفی کتاب توحید مفضل

    کتاب «توحید مفضل» نوشتۀ مفضل بن عمر است. این کتاب، از جمله کتاب‌های نشر جمال است که توسط محمدمهدی رضایی به فارسی ترجمه شده است. کتاب پیش رو، از جمله یادگاری‌های امام صادق (ع) است که به شگفتی‌های آفرینش پرداخته است.
    اثر حاضر، املای امام صادق (ع) بر مفضل بن عمر جعفی کوفی است. امام این کتاب را در چهار جلسه و طی چهار روز، از صبح تا ظهر، بر مفضل بن عمر املا کردند. امام بزرگوار در این کتاب، با بیان شگفتی‌های آفرینش، قدرت پرودگار دانا و توانا را اثبات کردند. از همین رو، این کتاب به عنوان یکی از کتب معتبر و ارزشمند شیعه در باب مباحث اعتقادی به شمار می‌رود.

    خلاصه کتاب توحید مفضل

    خداشناسی یکی از مباحث پیچیده و ریشه‌دار است و اثبات وجود حق، همواره یکی از مسائل بحث‌برانگیز در میان اندیشمندان و فیلسوفان و چه بسا مردم عادی بوده است. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که فیسلوفان و اندیشمندان، سالیان سال است که به تحقیق و تفحص پیرامون این مسئله پرداخته‌اند. تاکنون آثار بی‌شماری در باب خداشناسی به رشتۀ تحریر درآمده است که هر یک، از دیدگاه مکتب و آیین متفاوتی این موضوع را بررسی کرده‌اند. یکی از اشخاصی که به تحقیق پیرامون این مسئله پرداخته و اندیشه‌هایش در این زمینه در خور توجه بوده، امام صادق (ع) است.
    توحید مفضل، یکی از کتاب‌های ارزشمند در باب دیدگاه‌های خداشناسی امام صادق (ع) است که توسط شاگرد ایشان، مفضل بن عمر نوشته شده است. این کتاب، با موضوع خداشناسی، حکمت و اسرار آفرینش در چهار جلسه بر مفضل بن عمر املا شده است.
    جلسۀ اول: در ابتدا امام، علت این‌که عده‌ای در وجود خدا شک و یا آن را انکار می‌کنند، ناآگاهی از شیوۀ آفرینش جهان هستی بیان می‌کند. در ادامه به بیان آفرینش جهان، خلقت انسان و اعضای بدن او مانند دستگاه گوارش و حواس پنج‌گاه می‌پردازد.
    جلسۀ دوم: آن حضرت، شگفتی‌های جهان حیوانات، مانند خزندگان و چهارپایان از جمله فیل، اسب، زرافه، میمون و پرندگان مانند خفاش و مرغ و حشراتی همچون زنبور عسل، مورچه، ملخ و ماهی را بیان می‌دارد.
    جلسۀ سوم: امام بزرگوار در این جلسه، به بیان شگفتی‌های آسمان و زمین مانند طلوع و غروب خورشید، رنگ آسمان، فصول سال، ماه، خورشید، ستارگان دیگر، حرکت آنان در آسمان، پیدایش سرما و گرما، باد، نحوۀ ایجاد گیاهان، درختان، کوه‌ها و ... نائل می‌آیند.
    جلسۀ چهارم: در این جلسه، صحبت‌های امام (ع)، پیرامون اسرار آفرینش در بلاها و پاسخ به شبهات منکران است.

    کتاب توحید مفضل از کیست؟

    نویسندۀ کتاب توحید مفضل، ابومحمد مفضل بن عمر جعفی کوفی، از چهره‌های سرشناس و یکی از شاگردان ممتاز امام صادق، امام کاظم و امام رضا (ع) است. ایشان روایات متعددی را از امامان بزرگوار نقل کرده و به نوعی یکی از بزرگ‌ترین راویان حدیث به شمار می‌رود. مفضل بن عمر، از جایگاه ویژه‌ای نزد ائمۀ اطهار برخوردار بود. اعتماد و اطمینان ائمه به مفضل تا جایی بود که وی را به عنوان وکیل خویش در ستاندن اموال و مصرف آن‌ها برگزیده بودند.
    مفضل به امام صادق بسیار نزدیک بود و یکی از نمایندگان خاص ایشان به شمار می‌رفت. نقل است که امام صادق به مفضل بن عمر فرمودند: «هرگاه میان دو تن از شیعیان بر سر مالی اختلاف و نزاع پیش آمد، تو خود آن را از اموال من بپرداز». مفضل بعد از هشتاد سال عمر با برکت و خدمت در راه آیین آل محمد، در شهر کوفه دار فانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
    کتاب الیوم واللیله، کتاب الوصیه و کتاب علل الشرایع، از دیگر آثار مفضل بن عمر هستند.

    کتاب توحید مفضل از امام صادق

    کتاب توحید مفضل، شگفتی‌های خلقت در انسان، اسرار آفرینش در حیوانات، اسرار آفرینش در طبیعت و گیاهان و اسرار نزول آفات و بلاها را از زبان امام صادق (ع) بیان می‌دارد که برای بالا بردن آگاهی شخصی به نام مفضل بن عمر، ارائه شده است. آن حضرت در حدیثی طولانی، برخی از شگفتی‌های خلقت در زمینه‌های مختلف، جزئیات زندگی انسان، رازهای پنهان در خلقت بدن او و خلقت حیوانات و دیگر موجودات را مورد اشاره قرار داده و با به تصویر کشیدن قدرت لایزال الهی، همگان را به اندیشه در آثار صنع خداوند دعوت نموده است.
    در این روایت طولانی، امام صادق (ع) به نکات علمی متعددی اشاره کرده است. هم‌چنین ایشان نظم و تدبیر خارق‌العاده‌ای که بر جهان خلقت حاکم است را برای مفضل شرح داده و از این منظر، یک دوره درس خداشناسی را به شکلی اصولی به مفضل ارائه کرده است.

    کتاب توحید مفضل برای کودکان

    کتاب توحید مفضل، یکی از آثار ارزشمند و معنوی به جا مانده از امام صادق (ع) است که در آن به شگفتی‌های آفرینش پرداخته شده است. از آن‌جایی که مخاطب آن حضرت در این گفتار معنوی، مفضل بن عمر بوده است، این کتاب به نام توحید مفضل شناخته شده است. تاکنون این کتاب، بارها به زبان‌ فارسی ترجمه شده است که اینک ترجمۀ آن با قلم آقای محمدمهدی رضایی، به دوستداران معارف دینی تقدیم می‌شود. باید خاطر نشان ساخت که پیش از این، نشر جمال توحید مفضل را برای کودکان تهیه کرده که در مجموعه‌ای تحت عنوان دیدنی‌های خدا به چاپ رسیده است.

    خرید کتاب توحید مفضل

    شما می‌توانید نسخۀ چاپی و الکترونیکی کتاب توحید مفضل از انتشارات جمال را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با تخفیف در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کرده و از آن خواندن آن لذت ببرند.

    برشی از کتاب توحید مفضل

    سخن مفضّل با ابن ابی‌العوجاء
    من نتوانستم جلو خشم و عصبانیت شدید خود را بگیرم و گفتم: «ای دشمن خدا! از دین خدا منحرف گشته‌ای و پروردگار متعال را منکر شده‌ای، همان کسی که تو را به بهترین و معتدل‌ترین قامت، و به کامل‌ترین شکل آفرید و از حالتی به حالتی دیگر درآورد تا تو را به این صورت که اکنون هستی، رساند؟ اگر در وجود خود اندیشه کنی و احساس دقیق تو به تو راست بگوید، خواهی دید که دلایل پروردگاری خدا و نشانه‌های آفرینش‌گری او در تو پابرجا، و شواهد وجود او در آفرینش تو هویدا، و دلایل او برای تو آشکار و برملا است».
    ابن ابی‌العوجاء گفت: «فلانی! اگر از متکلّمینی، ما با تو متکلّمانه سخن می‌گوییم تا اگر چیزی از دلیل‌های تو بر ما ثابت گشت، پیروی تو کنیم، و اگر نیستی، ما را با تو گفت‌وگویی نیست، اگر هم از یاران جعفر بن محمد صادق هستی، بدان که او اینگونه با ما سخن نمی‌گفت و با مثل دلیل‌های تو با ما مجادله نمی‌کرد. او بیش از آنچه تو از ما شنیدی، شنیده، امّا هرگز با ما بدزبانی نکرده و در جواب گفتن ما بیش از اندازه نگفته است. او مردی است بردبار، متین، خردمند و ثابت که دست‌خوش سرسختی و بی‌فکری و شتاب‌زدگی نمی‌شود. سخن ما را می‌شنود و به ما گوش می‌سپارد و حجّت و برهان ما را به نیکی فهم می‌کند، تا اینکه چون همه سعی خویش را به کار می‌گیرم و گمان می‌کنیم که او را شکست داده‌ایم، ناگاه با سخنی اندک و جمله‌ای کوتاه، دلیل ما را باطل می‌سازد و به قبول حجّت خویش وامی‌داردمان، و راه عذر و بهانه را بر ما می‌بندد، چندان که جواب گفتنش نمی‌توانیم. حال اگر تو از اصحاب اویی، همچون او با ما سخن بگو».

    کتاب توحید مفضل برای چه کسانی مناسب است؟

    اگر به کتب حدیث و روایات اسلامی علاقه‌مند هستید،‌ لذت خواندن این کتاب را از دست ندهید. بدون تردید، همۀ پژوهشگران علم حدیث و روایات اسلامی، می‌توانند از جمله مخاطبان این کتاب باشند.

    دانلود کتاب توحید مفضل

    جهت دانلود کتاب توحید مفضل، می‌توانید با نصب اپلیکیشن فراکتاب نسخۀ الکترونیکی این کتاب را دانلود و مطالعه کنید. این کتاب با قیمت مناسب در فروشگاه اینترنتی فراکتاب موجود است. به خاطر داشته باشید که تنها با نصب اپلیکیشن فراکتاب، خرید و دانلود نسخۀ الکترونیک این کتاب برای‌تان میسر خواهد بود.

    دانلود کتاب توحید مفضل

    مشخصات کتاب توحید مفضل در جدول زیر آورده شده است:

    مشخصات
    ناشر: جمال
    نویسنده: مفضل ابن عمر
    بازنویسی: محمدمهدی رضایی
    تعداد صفحه: 228
    موضوع: نگاهی موحدانه به شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق(ع)
    قالب: الکترونیک و چاپی