5.0از 5

دانلود کتاب دعا از منظر مقام معظم رهبری

از منظر حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای(مدظله) رهبر معظم انقلاب اسلامی

رایگان
خرید
    نظر شما چیست؟
    • معرفی کتاب
    • مشخصات کتاب

    کتاب دعا، کتابی جامع از منظر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است که به مباحث مربوط به دعا، ذکر و مناجات و جایگاه آن در منظومه ی عقاید الهی در بیانات ایشان پرداخته است.

    معرفی کتاب دعا

    این اثر در ۱۵۰ صفحه و در پنج فصل کلی، به کوشش علیرضا برازش گردآوری و تدوین شده و در ذیل هر فصل، زیرعنوان ها و ریزموضوعات مربوط به آن جای گرفته است. دعا چیست و چه انواع و مصادیقی دارد؟ خدا را چگونه بخوانیم و در دعاها از او چه بخواهیم؟ آیا دعا رقیب ابزارهای مادی است یا در طول آن ها؟ آیا دعا ضرورتاً همیشه با حاجت خواستن همراه است؟ آداب و شرایط دعا و شرایط استجابت آن چیست؟ وجوه معنایی استجابت دعا چیست؟ بهترین زمان ها و موقعیت ها برای دعا چه زمان هایی هستند؟ دعا چه فواید و دستاوردهایی برای آدمی دارد؟ و... . این ها بخشی از مهم ترین مسائلی است که در این اثر از لسان رهبر انقلاب اسلامی مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است.

    درباره کتاب دعا

    سه فایده؛ سه دستاورد؛ سه جهت و سه نکته درباره ‏ی دعا؛ بارها و بارها از زبان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای شنیده شد و الحق که دو نکته‏‌ی آن در میان مردم و حتّی متدیّنین و افراد مأنوس با دعا و نیایش، غریب و مغفول بود و هست. و حتّی در کتب تألیف شده درباره‌ی دعا و نیایش نیز به‏ نحو شایسته بدان پرداخته نشده است.
    استخراج و کسب معارف از دعا؛ مگر دعا کلام معصوم نیست؟ پس چرا محقّقین و مؤلّفین کتابهای عقیدتی آن‏چنان‏که از گنجینه‌ی قرآن و روایات و سخنان اندیشمندان دینی بهره‌برداری می‌‌کنند، از این خزانه‌ی گرانبها بهره نمی‌برند‌؟
    این غفلت و نقص فراگیر، بارها و بارها توسط معظّم‌‌له هشدار داده شد و برای فتح باب؛ بعضاً نکات بِکر و نابی از معارف پنهان در لابه‏‌لای ادعیه را ـ البته با توجه به محدودیت زمانیِ خطبه‏‌ی نماز یا مجلس سخنرانی ـ بیان می‏‌فرمودند.
    اجابت و دریافت حاجت؛ اصل نیست؛ مهمّ خود دعاست. رشد و ارتقاء حالت تضرّع؛ انکسار؛ ذلّت و در یک کلام، عبودیت، خیلی مهمتر از دریافت حاجت ـ حتّی حاجتهای معنوی ـ است.
    توفیقِ هم‌‌کلام‌ شدن با پروردگار؛ مناجات و صحبت خودمانی با حضرت حق، خیلی با ارزش‌تر از پاداشهای دنیوی و حتّی اخروی است.
    ایشان این فایده را مهمترین، و درک این اهمیّت را کلیدی‏‌ترین نکته‏‌ی مبحث دعا می‏‌دانستند و می‏‌دانند.
    منبع تدوین این کتاب، نرم‌‌افزار جدیدالانتشار «حدیث ولایت» از منشورات مشترک «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» و «مؤسسه‌‌ی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‏ العظمی خامنه‌‌ای» بوده است.

    برشی از متن کتاب دعا

    من توصیه می‏‌کنم که ارتباطات بچه‌‏ها با خدا، ارتباطاتِ با توجّه و باحالی باشد؛ بخصوص نمازها را با حال بخوانند. دعا که می‏‌خوانند، با حال و با توجّه بخوانند و بدانند با چه وجودی حرف می‌زنند و چه می‏‌خواهند و بدانند این خواست، پاسخ دارد. در قرآن، به ما گفته شده‌است: «ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»؛ مرا بخوانید تا به شما پاسخ دهم. یکجا دارد: «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» از فضل خدا طلب کنید و بخواهید. این‏ها وعده‌‏های الهی است و وعده‌های الهی، صادقترین وعده‌‏هاست.
    ضمناً، از کوچک بودن خواسته هم ابا نداشته باشید. خواسته‏‌های کوچکِ کوچک را هم از خدا بخواهید. در روایت است که حتّی بندِ کفش خود را - که چیز خیلی حقیری است - از خدا بخواهید. روایتی است از امام باقر(ع) که می‏‌فرماید: «وَ لَا تُحَقِّرُوا صَغِیراً مِنْ حَوَائِجِکُمْ فَإِنَّ أَحَبَّ الْمُؤْمِنِینَ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی أَسْأَلُهُم»؛ «حاجتهای کوچک را حقیر نشمارید و از خدا بخواهید».
    دعا را باید شناخت. دعا در عین اینکه دلِ انسان را با خدا متّصل و جان آدمی را سرشار از صفا و معنویت می‌‏کند، فکر و ذهن او را هم هدایت می‏‌نماید. این دعاها درس است. اگر در معانی این دعاها تدبّر کنیم، بزرگترین هدیه‏‌های معنوی الهی را در این‏ها خواهیم یافت.

    موضوعات مهم

    چیستی و معنای دعا و ذکر/ چیستی و معنای اجابت/ اهمیّت دعا و ذکر/ اهمیّت صحیفه سجادیّه/ شرایط دعا/ شروط اجابت/ تدّبر در معنای دعا و فهم آن/ فواید و دستاوردهای دعا

    دانلود رایگان کتاب دعا

    این کتاب را در نرم افزار فراکتاب رایگان دانلود کنید.